Citat:
Ursprungligen postat av
DyingAtheist
Jag tror inte vi kommer att komma så jättemycket längre då vi precis som du skriver förmodligen har olika åsikter om det fetade. Sen kan du ju tänka på att jag (förmodligen) betalar mer i kommunal skatt (i varje fall procentuellt) än dig, och borde därför även, i teorin, få bättre service av min kommun än vad du får av din. Eller?
Jag kan dock tillägga att jag tycker det t o m är mer rimligt att kommunen "satsar" på t.ex. elitidrott och dataspelsturneringar, som ju faktiskt lockar folk ur alla samhällsklasser och dessutom i mycket större omfattning än "finkultur" som teater, måleriateljéer m.m.
Ja, alltså, jag har inget emot om Skellefteå kommun eller någon annan kommun vill satsa på sin idrott, inklusive den kommersiella elitidrotten. Jag skulle gladeligen slopa kommunallagen, som begränsar vad kommunerna får lägga sina pengar på. Er kommun, ert val, era politiska beslut. (om jag lägger åt sidan min anarkistiska ståndpunkt att all stat bör upplösas, och ser till dagens situation istället.).
Min ingång är mer från andra hållet, ska vi från idrottens sida uppmuntra att föreningarna tar emot det stöd som en del kommuner och kommuninvånare vill erbjuda? Mitt svar är föga förvånande nej. Till viss del är det såklart egoism, allt annat vore att ljuga. Jag som Stockholmare vill inte att Stockholm Stad går in i vår elitverksamhet, och då skulle jag såklart tycka det vore trist att få en nackdel mot andra lag där man har en mer accepterande inställning. Noblare än så är det inte.
Men, även bortom oss Stockholmares perspektiv tycker jag det kan finnas anledning för ett förbund att fundera över det kloka i att våra föreningar idkar samkväm med kommunerna. Blir föreningarna beroende av direkt eller indirekt kommunalt stöd för att kunna konkurrera riskerar vi att förlora föreningsrörelsens autonomi och självständighet. Politiker har såklart vissa syften och mål att verka för, vissa bättre än andra, som lätt blir en del av ett implicit eller explicit villkor för stödet. Och även om det oftast är positiva saker, som tolerans och mångfald, så är det en maktförskjutning från föreningsdemokratin och medlemmarna i föreningen till en extern part. För att det inte bara ska bli helt abstrakt kan ju nämnas våra läktare t.ex., där det redan idag uppstår en del konfliktlinjer ibland mellan politiker och mer organiserade supportrar. Hanterandet av dessa frågor tycker jag är viktigt att de får hanteras av föreningens medlemmar relativt självständigt politiker. (men ändå inom lagens ramar, såklart).
Politiker är ju dessutom inte heller de mest stabila att samarbeta med. Ibland blåser vänstervindar, ibland blåser högervindar, och när det blåser vissa vindar kan snabbt ryggen vändas. Jag tycker det vore synd om gamla, anrika föreningars existens ska vara beroende av politikers åsikt för dagen. Ekonomiskt bör man kanske dessutom se upp, när det flödar in pengar i föreningen som inte är kopplade till ens marknadsefterfrågan är det ju lätt att man missar vad som funkar bra eller mindre bra i styrningen av föreningen och på sikt skapar ineffektiva, destruktiva organisationer. Liksom det finns risker behäftade med att föreningar inte växer långsamt, stabilt och organiskt - medlemmar/publik strömmar till i takt med att man klättrar i tabellen, diton försvinner i takt med att man sjunker - utan istället att man plötsligt blir en (ekonomisk) storförening över en natt när en politiker kluddar sin signatur på ett avtal. Att sportsliga och organisatoriska framsteg driver den ekonomiska biten framåt är sundare än att det sker i omvänd ordning. Lätt fånget, lätt förgånget, och den risken för instabilitet tror jag inte gynnar svensk hockeys bredd- och ungdomsverksamhet i längden. Idag ackumuleras dessutom väldigt mycket kunskap och erfarenheter i de ideella leden när en förening gör den långa resan från botten till toppen vilket kommer övriga föreningens bredd- och barnverksamhet till nytta. Något jag tror lätt missas om man gör kometkarriär modell Växjö, oavsett om man har kommunen eller privata finansiärer i ryggen.