Citat:
2) Det är lite Harrisburg över den här också. Dessutom gömmer sig ett annat elementärt tankefel i ditt resonemang: Även om mannen rent allmänt inte är någon sannolik "mördartyp" statistiskt sett så är det ännu mer osannolikt att kvinnan skulle ha fallit offer för någon random och för henne okänd mördare på vägen hem från träffen med sin ex-man. Sant är att självmord rent statistiskt är mycket vanligare än mord, men det finns mycket lite i de fakta vi har som pekar mot att det skulle kunna vara det. Hon levde av allt som framkommit ett ordnat liv och beskrivs som glad, vänlig och (som jag tolkar det) stabil av sina vänner. Det var hon som tagit initiativ till separationen enligt vad som framkommit. Hon är (var) helt enkelt ingen särskilt sannolik självmordskandidat.
Du får också i sammanhanget räkna in den högre misstankegraden som du försöker prata bort i en annan punkt. Det skulle förvåna mig ganska mycket om man fått till häktning på sannolika skäl endast på den grunden att någon observerat/hört honom vara hotfull och aggressiv mot kvinnan. Det måste finnas något mer. Exempelvis att preliminär obduktion visat att hon inte dog av drunkning, utan av yttre våld. Kanske också fynd från husrannsakan. Det är fullt möjligt att din självmordshypotes redan nu är 100% skjuten i sank.
OM kvinnan blivit mördad så hoppas jag att den rätte mördaren åker fast och döms. Inget annat.
Du får också i sammanhanget räkna in den högre misstankegraden som du försöker prata bort i en annan punkt. Det skulle förvåna mig ganska mycket om man fått till häktning på sannolika skäl endast på den grunden att någon observerat/hört honom vara hotfull och aggressiv mot kvinnan. Det måste finnas något mer. Exempelvis att preliminär obduktion visat att hon inte dog av drunkning, utan av yttre våld. Kanske också fynd från husrannsakan. Det är fullt möjligt att din självmordshypotes redan nu är 100% skjuten i sank.
OM kvinnan blivit mördad så hoppas jag att den rätte mördaren åker fast och döms. Inget annat.
Kan ju i mångt om mycket hålla med, men man skall inte glömma att det är oerhört lätt att bli häktad på felaktiga grunder i detta land. Minns älgmördaren i Loftahammar.
Visst finns något, och den närmaste veckan blir intressant, för nu skall det skyndsamt utredas vad som är grunden annars skall han släppas ur häktet. Blir det inte så kommer han sitta fram till domen med all sannolikhet.