2015-01-30, 04:50
Medlem
Starkill3rs avatar
Varför kan det inte har gått till såhär? :

MGM vill träffa BO, men BO vill inte träffas hos honom eftersom hon känner sig inte trygg instängd med honom. De väljer att träffas på bryggan eftersom hon kan ta sig dit med sin bil och därigenom ha en flyktväg ifall MGM blir aggressiv.

De träffas och pratar. Det blir irriterat, MGM har enligt tidigare inlägg problem med alkohol och MGM slår utan förvarning till BO. Det är halt hon halkar efter slaget och slår i huvudet på marken eller på en sten. BO "knockas" och blöder MGM blir rädd och tror att han dödat henne och drar ner henne i vattnet varpå hon dör på riktigt.

Det tycker kan vara ett möjligt scenario.
Senast redigerad av Starkill3r 2015-01-30 kl. 05:03.
Citera
2015-01-30, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Ville hon skiljas? Jag trodde det var HAN som ville skiljas. Men upplys oss hur vi vet att hon ville skiljas? Nu kommer jag inte få svar, utan bara ett påhopp, eller - surprise me!

Ja, det var hon som ville skiljas. Det har framgått från flera sociala medier där hon var aktiv och var känt även utanför den närmaste bekantskapskretsen. Hon flyttade till annan bostad, inte han. Den som söker fakta, han finner.
Citera
2015-01-30, 07:47
Medlem
Om barnen var hemma, så kanske det inte var så lämpligt att träffas där? BO ville kanske undvika att de bevittnade ev ordväxling?
Citera
2015-01-30, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Fast enligt ratsit har han inga bolagsengagemang.

Sök på allabolag.se
Citera
2015-01-30, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OK. Nu känner jag mig som en borttappad vante. När då? visade det sig att han var byggnadsarbetare ...

Han är universitetsutbildad. Kan lika gärna vara byggnadsingenjör, eller hur?
Citera
2015-01-30, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Tidigare i tråden diskuterades vilket yrke US hade. En fråga som jag själv för övrigt lyfte i tråden. Någon svarade då att US arbetade på universitet, men det visade sig snart att han driver företag i byggbranschen. Kolla sida 54 i tråden.

Edit: Och på sida 55 skriver bernter:
"Det finns bild på mannen på södertörn och han är långt mer än 40 bast, så sluta förfölj honom nu. Lär er söka på nätet för guds skull!"

Det finns fler personer med samma namn. Så var det mysteriet löst.
Citera
2015-01-30, 07:58
Medlem
Citat:
Är det någon som vet kvinnan respektive mannens utbildningsbakgrund? Alltså inte yrke, utan utbildning.

Båda hade universitetsutbildning.
Citera
2015-01-30, 09:16
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det motsäger inte vad jag sa. Du måste lägga brevet före tömningsdags för att det ska komma fram dagen efter. Läs på lådan.
Enligt postens egen information så har du rätt men posten är ofta överoptimistisk om sin effektivitet. För några år sedan hände det rätt ofta att brev inte kom fram när de skulle. Jag kan inte tänka mig att de har blivit mer effektiva idag.
Citera
2015-01-30, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Enligt postens egen information så har du rätt men posten är ofta överoptimistisk om sin effektivitet. För några år sedan hände det rätt ofta att brev inte kom fram när de skulle. Jag kan inte tänka mig att de har blivit mer effektiva idag.

Varför är frågan om postgången viktig?
Citera
2015-01-30, 09:37
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Quarrel har helt rätt, jag har skickat massor av brev från Sigtuna. Oavsett om det varit tömning vardagar eller helger så har breven alltid kommit fram första vardag. Nu släpper vi posthanteringen.
Citera
2015-01-30, 09:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
-
Omständigheter som talar för mannens oskuld

1) Familjen förefaller varit välordnad: Volvo, bil, båt, båda sysselsatta, välanpassade barn, ridning, hundar, katter. Av de cirka 100 mord eller så som sker per år, så är den allra flesta fallen av typen knivskurna a-lagare. Det förekommer att män dödar sina kvinnor, men det är främst i andra samhällssituationer än den här familjen hade. Exempelvis så kallat hedersvåld.

2) Mannen är aktiv dykare och företagare: Jag har svårt att de att en man som har sådan ordning på sitt liv att han kan klocka in 10-tals dyk varje år, hålla villan fin med pool, ta hand om barnen, driva sitt företag eller jobba, etc. kan vara så störd att han är en mördare. De flesta mördare är skumma, ensamma, isolerade – eller alkoholiserade eller narkomaner. Även om många män säkert kan vara arga, aggressiva och några rentav slå andra människor, så är ju steget extremt långt till att mörda någon för de allra flesta.

Tack för ordet. JAG hoppas i alla fall att han ÄR OSKYLDIG. Det gör väl DU med. Eller?

1) Har kommenterats bra av flera andra. Förutom att du tolkar statistiken fel så gör du en slags parodisk variant på Tage Danielssons berömda Harrisburgsketch. Ditt sätt att resonera hade varit helt riktigt om vi hade tittat på familjen FÖRE händelsen och frågat oss om det verkade sannolikt att någon av dem skulle döda den andre. Men nu diskuterar vi en händelse som redan inträffat.

Ditt tankefel kan jämföras med ett vanligt tankefel i HoldEm-poker bland nybörjare: Du får par i kungar på given och höjer en annan spelare som öppnat. Spelaren höjer dig tillbaka. Det är en spelare som hittills spelat väldigt försiktigt och passivt. Du tänker nu "Han kan inte ha par i ess - det är mindre än en halv procent sannolikhet att någon får par i ess på given". Men korten är redan utdelade och fakta pekar nu mot att det ganska osannolika faktiskt inträffat. Okej: Spelaren kommer inte att sitta på essen varje gång ens om han spelar väldigt tight. Men oftast kommer han att göra det och du kommer att förlora handen bra mycket oftare än du vinner den.

2) Det är lite Harrisburg över den här också. Dessutom gömmer sig ett annat elementärt tankefel i ditt resonemang: Även om mannen rent allmänt inte är någon sannolik "mördartyp" statistiskt sett så är det ännu mer osannolikt att kvinnan skulle ha fallit offer för någon random och för henne okänd mördare på vägen hem från träffen med sin ex-man. Sant är att självmord rent statistiskt är mycket vanligare än mord, men det finns mycket lite i de fakta vi har som pekar mot att det skulle kunna vara det. Hon levde av allt som framkommit ett ordnat liv och beskrivs som glad, vänlig och (som jag tolkar det) stabil av sina vänner. Det var hon som tagit initiativ till separationen enligt vad som framkommit. Hon är (var) helt enkelt ingen särskilt sannolik självmordskandidat.

Du får också i sammanhanget räkna in den högre misstankegraden som du försöker prata bort i en annan punkt. Det skulle förvåna mig ganska mycket om man fått till häktning på sannolika skäl endast på den grunden att någon observerat/hört honom vara hotfull och aggressiv mot kvinnan. Det måste finnas något mer. Exempelvis att preliminär obduktion visat att hon inte dog av drunkning, utan av yttre våld. Kanske också fynd från husrannsakan. Det är fullt möjligt att din självmordshypotes redan nu är 100% skjuten i sank.

OM kvinnan blivit mördad så hoppas jag att den rätte mördaren åker fast och döms. Inget annat.
Senast redigerad av MrFold 2015-01-30 kl. 09:57.
Citera
2015-01-30, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
1) Har kommenterats bra av flera andra. Förutom att du tolkar statistiken fel så gör du en slags parodisk variant på Tage Danielssons berömda Harrisburgsketch. Ditt sätt att resonera hade varit helt riktigt om vi hade tittat på familjen FÖRE händelsen och frågat oss om det verkade sannolikt att någon av dem skulle döda den andre. Men nu diskuterar vi en händelse som redan inträffat.

Tack för en riktigt bra genomgång med intressanta vinklingar. Men allt blir ändå fel. Du skriver ovan "Ditt sätt att resonera hade varit helt riktigt om vi hade tittat på familjen FÖRE händelsen och frågat oss om det verkade sannolikt att någon av dem skulle döda den andre". Du skriver vidare "Men nu diskuterar vi en händelse som redan inträffat".

Det är ju du som gör en tankevurpa här. Du utgår från att häktningen är gjort eftersom åklagaren kan bevisa att han mördat kvinnan. Jag menar att du ska bortse från häktningen för att tag. Vad är poängen med trådan annars? Bortse från häktningen och titta på alla de omständigheter som finns och är kända kring fallet.

Jag menar att det inte alls är klart att han mördat henne. Däremot kan det säkert senare framkomma sådana uppgifter.

Jag hoppas att pappan inte dödat mamman till sina barn, så att barnen kan ha en framtid med en omtänksam och snäll ensamstående far.

Värt att komma ihåg: Vad oss här i tråden anbelangar är det inte ens klarlagt att kvinnan mördats. Det kan vara sjukdom (man kan ramla ihop och dö), sorg (man kan ramla ihop och dö) olycka (man kan gå igenom isen) eller gud förbjude självmord (1500 per år).
Senast redigerad av DAEN 2015-01-30 kl. 10:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in