2015-01-29, 22:40
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klondiker
Pluggar ocks p SU. Jag lgger runt 25-30h/v inklusive frelsningar osv, ibland mer ibland mindre. Under tentaperioder sitter jag kanske mellan 10-16. Just nu har jag 50% AB 50% BA, s om jag hade lst lite mer p egen hand att jag definitivt kunna ha raka AB.
verlag: juristprogrammet r en baggis om man har ett naturligt intresse fr mnena. Emellant fr man stressiga perioder men bilden mnga har r kraftigt verdriven och det skapar en sjlvuppfyllande profetia hos somliga studenter.

D r det troligtvis jag som har ftt en verdriven bild av programmet. Sknt att hra att det verkar mnskligt, jag har nog en viss fallenhet fr juridiken eftersom juridikkurserna under gymnasiet avklarades utan problem. Jag frstr sjlvklart att det lr vara svrare p juristprogrammet men jag r kanske en av dem som har verskattat programmet.
Citera
2015-01-30, 02:14
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Det som r s roligt r att detta frekommer inte p SU dr ngon tradition att anteckna p papper nr man lser inte finns. Vad jag vet i alla fall, men vi fr inte ta oss med anteckningarna. Aanteckningar sker dock p frelsningar men det r nog mest fr att anvnda det nr man tentapluggar eller fr att komma ihg det som sgs.
Knns som att nr man vl kommer ut ur universitetsbubblan och mter de andra studenterna p arbetsplatsen kommer man ha helt olika stt att gra de mest grundlggande sakerna p.
Va? Fr man inte ha med sig anteckningar frn lektioner (jaja seminarier/frelsningar) till tentor?
Citera
2015-01-30, 06:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh
Va? Fr man inte ha med sig anteckningar frn lektioner (jaja seminarier/frelsningar) till tentor?
Det r givetvis upp till lrostet att bestmma.
Citera
2015-01-30, 13:37
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:

Det r faktiskt olika p olika kurser. Vissa kurser r det bara lagboken, vissa lagbok + rttsfallssamling och d fr man bara markera inte skriva ngot. Vissa kurser fr man ta med sig alla lrobcker etc. och eventuellt anteckna i bckerna men man fr inte ta med sig ngra egna saker som ett eget block. Och sen har vi associationsrtten som r den enda jag vet dr man fr ta med sig ALLT. Verkligen precis vad som helst frutom kommunikationsmedel och typ en annan mnniska .
Senast redigerad av Icecrypt08 2015-01-30 kl. 13:39.
Citera
2015-01-30, 16:00
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Tack, kapten dryg and obvious. Lste du inlgget jag svarade p eller ville du bara vara lika dryg som vanligt?
Citera
2015-01-30, 18:08
Medlem
Europartt SU:

AB 27.89 procent
BA 33.68 procent
B 22.63 procent
U 15.78 procent
Citera
2015-01-30, 20:39
Medlem
Citat:

Frstr att du lyckats upprtthlla AB i alla kurser.
Citera
2015-01-30, 20:42
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Tack, kapten dryg and obvious. Lste du inlgget jag svarade p eller ville du bara vara lika dryg som vanligt?
Det kan inte direkt komma som en nyhet fr dig att SU har sdana regler.

Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Frstr att du lyckats upprtthlla AB i alla kurser.
Nu r det emellertid s att man inte anvnder bckerna under tentan, d det r slseri med tid. Bckerna ligger p bordet, men man slr inte i bckerna.
Citera
2015-01-30, 21:37
Medlem
Har nn koll om man fr ln nr man gr praktik p advokatbyr?
Citera
2015-01-30, 21:39
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikii
Har nn koll om man fr ln nr man gr praktik p advokatbyr?
Roschier har ett sdant upplgg att man inte arbetar under praktiken, utan endast sitter dr fr att skriva uppsatsen. En viss summa pengar utgr fr detta. G&D har, fr studenter vid SU, ett stipendium som innebr att man sitter p byrn och skriver uppsatsen utan att arbeta, och fr en summa fr detta. Men fr sedvanlig praktik utgr inte ersttning. Den erfarenhet och merit som fljer av praktiken anses vara tillrcklig.
Citera
2015-01-30, 21:56
Medlem
Citat:
Roschier har ett sdant upplgg att man inte arbetar under praktiken, utan endast sitter dr fr att skriva uppsatsen. En viss summa pengar utgr fr detta. G&D har, fr studenter vid SU, ett stipendium som innebr att man sitter p byrn och skriver uppsatsen utan att arbeta, och fr en summa fr detta. Men fr sedvanlig praktik utgr inte ersttning. Den erfarenhet och merit som fljer av praktiken anses vara tillrcklig.

Tack bsta extremo, d vet jag det!
Citera
2015-01-31, 05:22
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Det kan inte direkt komma som en nyhet fr dig att SU har sdana regler.
Eh, jo. Tror du att jag frgar fr att det r roligt, eller?

Jag var helt vertygad om att det bara var datorskrivna anteckningar man inte fick ta med, men tack fr din upplysning.

Pluggar du sjlv p SU, nu? Annars mste jag frga en lrare om saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in