2014-12-09, 08:21
Medlem
Prrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavshem
Finns det allts kommentarer till rttsfall i Zeteo?

Nej.
Citera
2014-12-09, 08:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Finns det allts kommentarer till rttsfall i Zeteo? Kan inte hitta det. Lagkommentarer hittar jag.
Har jag psttt det? Vill du ha rttsfallskommentarer fr du ska upp artiklar i SvJT, JT, JP osv.
Citera
2014-12-10, 09:48
Medlem
mastejags avatar
Hur fungerar det i juridikens vrld med examen. Om man lser 90 pong juridik och 90 pong vrigt kan man d f en kandidat i juridik, likt ekonomi enligt den modellen?

Vet dock inte om det finns s mycket kurser i juridik s man f ihop tillrckligt med pong utver JK:en.
Citera
2014-12-10, 10:09
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Hur fungerar det i juridikens vrld med examen. Om man lser 90 pong juridik och 90 pong vrigt kan man d f en kandidat i juridik, likt ekonomi enligt den modellen?

Vet dock inte om det finns s mycket kurser i juridik s man f ihop tillrckligt med pong utver JK:en.
Ja, det r ganska vanligt p de ekonomiska fakulteterna att man kan ta ut en kandidatexamen i handelsrtt. I en sdan kan t ex kurser som juridisk versiktskurs, beskattningsrtt och allmn civilrtt ing.

Hittar du andra kurser s borde du kunna ta ut en kandidatexamen i rttsvetenskap.

Det finns ocks utbildningar i affrsjuridik (Linkping och Jnkping, tror jag).

Vill du jobba med juridik rekommenderar jag dock att du frsker ta dig in p juristprogrammet. Det r bara d du verkligen r konkurrenskraftig.
Citera
2014-12-10, 23:49
Medlem
r det ngon som lst frdjupningskursen "Kredit- och obestndsrtt" vid Uppsala univ. Och kan dela med sig av eventuella erfarenheter s hade det uppskattats :-)
Citera
2014-12-11, 09:44
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ja, det r ganska vanligt p de ekonomiska fakulteterna att man kan ta ut en kandidatexamen i handelsrtt. I en sdan kan t ex kurser som juridisk versiktskurs, beskattningsrtt och allmn civilrtt ing.

Hittar du andra kurser s borde du kunna ta ut en kandidatexamen i rttsvetenskap.

Det finns ocks utbildningar i affrsjuridik (Linkping och Jnkping, tror jag).

Vill du jobba med juridik rekommenderar jag dock att du frsker ta dig in p juristprogrammet. Det r bara d du verkligen r konkurrenskraftig.

tack fr svar, min tanke vore d att lsa frutom jken handelsrtt och typ beskattningsrtt och ngon mer vad man nu kan hitta, har sett att det ibland finns en fdjupande kurs efter jken men den verkar inte g s ofta. Utver detta lsa typ fretagsekonomi och projektledning och dyl fr att frska f ihop 120 alt. 180 hp och drefter f ut ngon form av examen, skulle d detta kanske kunna bli en fil. eller kand. i rttsvetenskap?

Absolut hade jag velat lsa juridikprogrammet i sin helhelt men d min lder r relativt hg och jag har ett helt ok jobb och familj s fr man gra det bsta man kan. r inte heller tnkt att jag nskar arbeta som fullblodsjurist heller kanske

Men
Citera
2014-12-11, 11:48
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
tack fr svar, min tanke vore d att lsa frutom jken handelsrtt och typ beskattningsrtt och ngon mer vad man nu kan hitta, har sett att det ibland finns en fdjupande kurs efter jken men den verkar inte g s ofta. Utver detta lsa typ fretagsekonomi och projektledning och dyl fr att frska f ihop 120 alt. 180 hp och drefter f ut ngon form av examen, skulle d detta kanske kunna bli en fil. eller kand. i rttsvetenskap?

Absolut hade jag velat lsa juridikprogrammet i sin helhelt men d min lder r relativt hg och jag har ett helt ok jobb och familj s fr man gra det bsta man kan. r inte heller tnkt att jag nskar arbeta som fullblodsjurist heller kanske

Men
Hr av dig till valfri studievgledare p valfritt universitet och se vad som finns att gra.
Citera
2014-12-11, 13:09
Medlem
Om ens PM (en delexamination) har p fitthret blivit godknt och genererat s lite pong som r mjligt, vad kan man d gra fr att f examinatorn att ndra betyget till U? Jag vill allts inte ha mitt PM godknt. Jag menar att det ska vara underknt. Kan jag exempelvis hvda att han missfrsttt ngonting till min frdel och om han tolkar det s som jag har skrivit s skulle det leda till frre pong? Kan jag annars hvda att det r plagiat? Jag r beredd att vidta vilka tgrder som helst fr att mitt PM ska bli underknt.
Citera
2014-12-11, 13:53
Medlem
Citat:
Om ens PM (en delexamination) har p fitthret blivit godknt och genererat s lite pong som r mjligt, vad kan man d gra fr att f examinatorn att ndra betyget till U? Jag vill allts inte ha mitt PM godknt. Jag menar att det ska vara underknt. Kan jag exempelvis hvda att han missfrsttt ngonting till min frdel och om han tolkar det s som jag har skrivit s skulle det leda till frre pong? Kan jag annars hvda att det r plagiat? Jag r beredd att vidta vilka tgrder som helst fr att mitt PM ska bli underknt.

G upp till PM-examinator och frklara hur det ligger till, r nog din bsta chans. Kommer bli ganska mrkligt om du gr upp och argumenterar i negativa termer om din PM, syftet med argumentationen lyser igenom

Plagiat r en vldigt dlig lsning, avstngd r inget vidare (och hur frklara glappet i cv:t senare?)
Senast redigerad av AldrigFelaktig 2014-12-11 kl. 13:56.
Citera
2014-12-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigFelaktig
G upp till PM-examinator och frklara hur det ligger till, r nog din bsta chans. Kommer bli ganska mrkligt om du gr upp och argumenterar i negativa termer om din PM, syftet med argumentationen lyser igenom

Plagiat r en vldigt dlig lsning, avstngd r inget vidare (och hur frklara glappet i cv:t senare?)

Hon menar att mitt PM r godknt. I motiveringen finns vissa ponggivande kommentarer, skulle jag kunna hvda att det inte alls r s jag har skrivit? Eller spelar det ingen roll - det r hur examinatorn tolkar texten som gller fr pongsttningen, det skulle jag frst att det var om det skulle vara den omvnda situationen dr jag frsker erhlla fler pong genom att hvda att det "var shr jag menade...".
Citera
2014-12-11, 15:11
Medlem
Ska precis brja med min frsta PM.

Citat:
Kort info:
Vi ska skriva lagndringsfrslag till relevanta delar av skadestndslagen,
detta pga. det sk. instagram-mlet dr frldrar fick betala stora skadestnd.

Med tanke p att det trots allt r den frsta betygsgrundande skrivuppgiften s undrar jag lite om
vad som man br lgga mest fokus p. Lste tidigare i trden att den frsta promemorian man skriver i stort sett handlar om att vara noggrann med sprket, alla fotnoter och liknande, och att den juridiska analysen inte har s stor roll som man kan tro. Hur har ni upplevt att det r?
Har lite panik ver det hela.
Citera
2014-12-11, 15:14
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbacken
Ska precis brja med min frsta PM.

Med tanke p att det trots allt r den frsta betygsgrundande skrivuppgiften s undrar jag lite om
vad som man br lgga mest fokus p. Lste tidigare i trden att den frsta promemorian man skriver i stort sett handlar om att vara noggrann med sprket, alla fotnoter och liknande, och att den juridiska analysen inte har s stor roll som man kan tro. Hur har ni upplevt att det r?
Har lite panik ver det hela.
Du kan ju brja med att titta p vad som examinator kommer att bedma. Det framgr ganska tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in