2015-01-29, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boobbo
Har fetat lite saker som jag skulle vilja ha källor på? Eftersom du är så noga med att alla andra lägger fram fakta och bevis så tycker jag att du kan göra det i dina inlägg också.

Det jag skrev att "Av de cirka 100 mord eller så som sker per år, så är den allra flesta fallen av typen knivskurna a-lagare" är egentligen en förenkling för att det skulle flyta på bättre.

30 kvinnor dödas av våld varje år. 70 män ungefär. Det allra vanligaste är att man dödad av en kniv (typ 40% av fallen) eller skjutvapen (30% av fallen). Och när det gäller de som dödar så är ungefär hälften påverkade av alkohol när de utför dådet.

Som en jämförelse kan jag berätta att runt 1500 personer tar sitt eget liv varje år.

Jag har fått alla siffrorna från BRÅ, Sverige officiella statistik, bra.se
Citera
2015-01-29, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Fast skilsmässan fördröjs ju för varje dag som går, så även om det är 6 mån betänketid så kan man rent psyksiskt påverkas att processen är igång, när man väl lagt brevet på lådan! Speciellt om man nyligen träffat någon annan, då kan den "nya" vara pådrivande att påskynda skilsässoprocessen! Hon kan ha varit pressad av någon ?
Skulle detsamma gälla även om hon lämnat in en enskild ansökan?
Citera
2015-01-29, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Har redan läst det två gånger nu och tolkar det fortfarande som att det gäller vardagar. Har dessutom själv postat brev på Söndag och det har aldrig kommit fram före Tisdag.
Det är olika på olika postlådor. Vissa lådor hos oss töms kl 10:00 på vardagen, så lägger jag brevet i lådan kl 11 en måndag så kommer brevet fram på onsdagen!! Så det Quarrel säger om posten stämmer nog inte alltid!!
Citera
2015-01-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DietCoke
Tänkte kolla om någon vet. Det finns inga kameror uppsatta runt i Sigtuna som eventuellt skulle vara riktade mot någon väg där man kanske kan se om någon bil har åkt förbi? T.ex. vid bensinmackar eller liknande? Kanske deras bil har fångats på bild då, så man kan se vilka som sitter i bilen, eller om MGM har gått hem och hamnat på kamera? Någon som har koll på detta?

Enligt Länsstyrelsens tillståndsregister så finns det kameror vid följande platser i Sigtuna:
Prästgården
SSHL (4 st)
Nedfarten mot sjön mitt emot SSHL
Stora torget
Systembolaget
S:t Pers skola (2 st)
Biblioteket
Busstationen (2 st)
Tjänstebostaden vid Sigtunastiftelsen (privat)
Citera
2015-01-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Skulle detsamma gälla även om hon lämnat in en enskild ansökan?
Då måste den andra parten delges innan betänketiden börjar. Kan ta tid och fördröja det hela ytterligare!
Citera
2015-01-29, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
I detta fall är den privata sfären/sexuella pref. i högsta grad intressant! Skulle det visa sig att hon hade ett aktivt sexliv utanför äktenskapet (säger nu ej att så är fallet!) så har vi ju en variabel som absolut skulle kunna räknas som ett motiv för en viss person som skulle vilja ta hon av daga.

Vem är ''en viss person'' som hade motiv att ta BO av daga. Om du menar den häktade så hade han säkert motiv. Men jag tror inte att motivet var BOs eventuella sexliv utanför äktenskapet. De hade ju separerat redan för ett halvt år sedan och höll på att upplösa äktenskapet.
Citera
2015-01-29, 23:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är olika på olika postlådor. Vissa lådor hos oss töms kl 10:00 på vardagen, så lägger jag brevet i lådan kl 11 en måndag så kommer brevet fram på onsdagen!! Så det Quarrel säger om posten stämmer nog inte alltid!!
Nej, det motsäger inte vad jag sa. Du måste lägga brevet före tömningsdags för att det ska komma fram dagen efter. Läs på lådan.
Citera
2015-01-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Kvinnor brukar alltid ha tid över för stora korvar (om dom har den läggningen!)

Men annars ingen aning faktiskt...men du verkar ju ha viss koll!....talk to us!! Vad för typ av hustruämne var hon??

Först och främst kan vi här och nu konstatera att du inte vet ett dyft om kvinnor!

Låt oss säga så här, kvinnan i detta fall arbetade troligen heltid, hon hade två barn och utöver det hundar, katter och häst. Med andra ord hade hon en hel del att göra hela dagarna. Hundar, katter och hästar behöver även skötas på helgerna och hon sålde också en specifik kattras vilket betyder att hon borde ha mycket jobb med att träffa köpare när hon skulle sälja katter osv. Nej, jag tror inte hon hade någon tid för korv. Men klart jag kan ju inte veta till 100 %. Kan du veta till 100 % att hon höll på med korv hela dagarna? Hon var gift i många år med sin make. Om nu hon var ett så bedrövligt hustruämne enligt dig, hur kommer det sig då att det var hon som ville skiljas och inte han?
Citera
2015-01-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Först och främst kan vi här och nu konstatera att du inte vet ett dyft om kvinnor!

Låt oss säga så här, kvinnan i detta fall arbetade troligen heltid, hon hade två barn och utöver det hundar, katter och häst. Med andra ord hade hon en hel del att göra hela dagarna. Hundar, katter och hästar behöver även skötas på helgerna och hon sålde också en specifik kattras vilket betyder att hon borde ha mycket jobb med att träffa köpare när hon skulle sälja katter osv. Nej, jag tror inte hon hade någon tid för korv. Men klart jag kan ju inte veta till 100 %. Kan du veta till 100 % att hon höll på med korv hela dagarna? Hon var gift i många år med sin make. Om nu hon var ett så bedrövligt hustruämne enligt dig, hur kommer det sig då att det var hon som ville skiljas och inte han?

Ville hon skiljas? Jag trodde det var HAN som ville skiljas. Men upplys oss hur vi vet att hon ville skiljas? Nu kommer jag inte få svar, utan bara ett påhopp, eller - surprise me!
Citera
2015-01-29, 23:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Då måste den andra parten delges innan betänketiden börjar. Kan ta tid och fördröja det hela ytterligare!
Marginellt. Kortare tid än vad det nu tog från mitten av december till i måndags.
Citera
2015-01-29, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Det jag skrev att "Av de cirka 100 mord eller så som sker per år, så är den allra flesta fallen av typen knivskurna a-lagare" är egentligen en förenkling för att det skulle flyta på bättre.

30 kvinnor dödas av våld varje år. 70 män ungefär. Det allra vanligaste är att man dödad av en kniv (typ 40% av fallen) eller skjutvapen (30% av fallen). Och när det gäller de som dödar så är ungefär hälften påverkade av alkohol när de utför dådet.

Som en jämförelse kan jag berätta att runt 1500 personer tar sitt eget liv varje år.

Jag har fått alla siffrorna från BRÅ, Sverige officiella statistik, bra.se

Finns massa information på BRÅ, kan du lägga fram en specifik länk?
Citera
2015-01-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boobbo
Finns massa information på BRÅ, kan du lägga fram en specifik länk?

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/mord-och-drap.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in