2015-01-29, 16:14
Medlem
George Wittigs avatar
Tidigare tråd om master HF och hans medhjälpare. Hans klubb i Södertälje har tydligen lagts ner nu.

(FB) Tre män i samma idrotts-organisation dömda för barnsex, får jobba kvar
Citera
2015-01-29, 21:03
Medlem
Det internationella förbund de tillhör plockade undan Sverige som land, men nu är det tillbaka. Inte så svårt att se vem som styrde och ställde med tanke på uppgifterna.

http://www.itf-administration.com/me...gname=&orgnum=
Citera
2015-01-29, 21:12
Medlem
Det där stämmer inte ett dugg. Den andra klubben har inte något med Södertälje att göra. Vem håller trådarna? Från häktet eller? Dina påståenden kommer från något, som du vill tro på, men det är inget med verkligheten att göra.
Citera
2015-01-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitorio
Undrar också.

Och din källa är?

Mig själv och många andra runt mig.
Citera
2015-01-29, 22:36
Medlem
Svara på ett riktigt svar vad din källa är och inte något dilemma pga allvarliga påståenden. Jag vill inte skriva nu är jag är upprörd, för att du försöker lägga en dålig skugga över bra klubb som har inte gjord något fel och jag kan aldrig tänka mig något dåligt om dom. Klubben har funnits minst över två år vet jag.
Senast redigerad av Changerhunwong 2015-01-29 kl. 22:42.
Citera
2015-01-30, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Changerhunwong
Svara på ett riktigt svar vad din källa är och inte något dilemma pga allvarliga påståenden. Jag vill inte skriva nu är jag är upprörd, för att du försöker lägga en dålig skugga över bra klubb som har inte gjord något fel och jag kan aldrig tänka mig något dåligt om dom. Klubben har funnits minst över två år vet jag.

Jag hänger inte ens med på vem du pratar med eller vad du försöker säga om vem.

Kan du citera någon eller uttrycka lite klarare så den här tråden inte spårar off topic? Självklart ska inte oinblandade klubbar pekas ut, och jag hoppas att folk skriver så objektivt som möjligt så anhöriga kan få en rättvis bild.

Du kan även förslagsvis skicka PM om du vill diskutera med en person.
Citera
2015-01-30, 10:14
Medlem
Det CockyRocky skrev igår klo 21.03, uttryckte sig oklart först så den här tråden spårade off topic från början. Så det är svårt att skriva kristallklart svar. Förörvrigt jag har läst dina texter Marcus och tycker att allt är seriöst skrivet.
Citera
2015-01-30, 12:15
Medlem
OK, jag fick domarna skickade, men namnen är utskrivna och det finns problem med sexuellt innehåll. Rent moraliskt vill jag inte lämna ut något som tjejerna varit med om som kan såra dom.

Ni kan PM:a mig för domarna som jag fått skickade, men jag tycker det bästa är att hämta ut domarna själv.

Jag skriver ned en sammanfattning av de fallen jag känner till.

* Runt slutet av 1990-talet(? Det var länge sen, så det är höftat.)
Jag lär känna en ung tjej. Hon pratar i förtroende till mig om att HF och hon haft sex och att hon inte vågar berätta för någon vuxen.

* 2007-02-12 (Händelse ca 2004)
Mål nr B 415-06, Södertälje

HF blir dömd för sexuellt utnyttjande av underårig.
"Det finns ingen särskild anledning att anta att han kommer begå nya brott." -Skrivet i domen.
Påföljden blev villkorlig dom och böter.

Tjejen jag kände tar kontakt med åklagare(? Kan ha varit en jurist eller dylikt.), men då hon var 15 år fyllda vid händelsen så verkar det inte leda någonstans. Svenska sexlagar verkar väldigt svaga.
Att läsa utdraget ifrån 2007 är som att återupprepa de berättelser jag hörde år tidigare. Min personliga bedömning är att det finns ett systematiskt tillvägagångssätt i HFs approach. Jag finner det otroligt att det inte finns fler fall.

Efterspel blir bland annat att en ny Strängnäs-klubb startas, en högt graderad som stod väldigt nära HF bryter banden helt varav HF degraderar denne. Hur fasen kan det här ske? Efter det här fallet tycker jag att andra mästare kan ta upp debatten för att ogöra skadan som som HF spridit. Det är ITFs ansvar!

Tillräckligt många verkar stanna kvar runt HF för att han ska kunna vara aktiv inom sporten, men nu oftast bakom andra ledare.

* 2008-10-03 (Händelse ca 2006)
Mål nr B 2800-08, Stockholm

ML blir dömd till 8 månaders fängelse för sexuellt utnyttjande av barn.
ML och HF blev tränare till tjejen när hon blev inblandad.

Vad blev efterspelet här?

* 2011-06-27 17:38
Utdrag ur en facebook-konversation med Strängnäs pro tkd's dåvarande ordförande:
Jag: "nej men det är inte en liten grej som hände.
kortfattat så låg han med en femtonårig tjej som hette [censur] som var kär i mig. hon avslöjade för [HF] att jag visste att dom hade legat. Det här fick jag reda på av [censur] när [HF] blev dömd för något liknande."

Personen blev milt sagt chockad.
Vi pratade sen på telefon, men jag har inte något minne av vad vi kom fram till mer än jag inte tyckte att det var hans fight att ta. Samtalet handlade i förstahand om att jag ville ha tillbaka mina pengar för 2:a och 1:a dan.
(PS: Om någon tror att det går att fixa så PM:a mig! Jag ogillar att mina och många andras pengar hamnat i fickan på HF utan att ITF gör något.)

Jag tog med det här för att en styrelse på Strängnäs pro tkd kanske fick reda på om ett möjligt tidigare fall av sexuellt utnyttjande. Jag fick ett par samtal ifrån några andra ITF:are som ville få bort HF ifrån ITF:en. Jag kände inte att vi kom nånstans med licenserna. Jag kunde möjligen få mina licenser, vilket jag vägrade. Att jag nu skulle bli HFs svartbälte på papper känns äcklande.

Fick någon reda på detta? Hanterades det på något sätt?

* 2014-03-25 (Händelse ca 2012)
Mål nr B 2053-13, Södertälje

CM/JM/SH (Riktiga initialer före och efter rättegång, tilltalsinitialer, tillfälliga initialer vid namnbyte inför rättegång.)
CM döms till dagsböter för sexuellt ofredande.

Hur agerade inblandade klubbar efter detta?

Finns det någon som kan klargöra för klubbarnas ickeagerande? Har någon klubb haft något möte efter varje händelse? När jag var aktiv blev folk avstängda jäkligt snabbt om de hade varit oansvariga.

Jag tycker att det minsta ITF Pro TKD kan göra är att sammanställa information kring vad som har hänt och varför man har agerat (eller inte valt att agera) som man gjort.

Jag önskar också att ni som varit med om saker vågar komma fram på något sätt. Ta kontakt med polisen även om det är preskriberat!
Citera
2015-01-30, 12:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcusnielsen
Tjejen jag kände tar kontakt med åklagare(? Kan ha varit en jurist eller dylikt.), men då hon var 15 år fyllda vid händelsen så verkar det inte leda någonstans. Svenska sexlagar verkar väldigt svaga.

I brottsbalken 6 kap paragraf 3 så finns lagen om "Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning". Denna gäller även för idrottstränare, men beviskravet är större än om det gäller fall med vanliga lärare. Det är alltså fullt lagligt för en 15 årig tjej att ha sex med sin tränare om hon tar initativet. Men det är inte lagligt för en tränare att utnyttja sin ställning för att övertyga tjejen att ha sex med denne. Gränsdragningen är svår, men i ovanstående fall är det helt klart frågan om sexuellt utnyttjande.
Citera
2015-01-30, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I brottsbalken 6 kap paragraf 3 så finns lagen om "Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning". Denna gäller även för idrottstränare, men beviskravet är större än om det gäller fall med vanliga lärare. Det är alltså fullt lagligt för en 15 årig tjej att ha sex med sin tränare om hon tar initativet. Men det är inte lagligt för en tränare att utnyttja sin ställning för att övertyga tjejen att ha sex med denne. Gränsdragningen är svår, men i ovanstående fall är det helt klart frågan om sexuellt utnyttjande.

Japp, solklart fall. Jag kommer inte ihåg om det var preskriberingstiden som rann ut. Jag tror det var mer än fem år emellan händelsen och kontakttagandet.
Jag kommer inte ihåg varför de inte valde att gå vidare, men har för mig att det uppfattades som poänglöst.
Citera
2015-01-30, 17:13
Medlem
Kan vi inte enas om att sluta kalla mgm master? Han har tydligt visat på motsatsen
Citera
2015-01-30, 17:24
Medlem
Hej Marcus, har du fått dina cert. Om inte, SKALL dom tydligen finnas att hämta, pengarna tror jag inte du får tillbaka. Prova att ta kontakt med taekwondo förbundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in