2015-01-29, 11:41
Medlem
18 lag är för mycket, 14 för lite. 16 är perfekt.
Vi har lag i gruppspel i Europa varje år sen 2011.
Skulle vi dra ner på lagen och möta varje lag en massa gånger som i hockeyn
så skulle det nog döda mitt intresse i alla fall.
Så jävla bra går det väl inte direkt för Danmark och Skottland
som det snackas om att ta efter?
Citera
2015-01-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smellmice
Vi har lag i gruppspel i Europa varje år sen 2011.

Skulle säga att det snarare beror på det ändrade upplägget mer än att kvaliteten höjts.

Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Ok, visa samma ödmjukhet som ni gjorde 2006 och som tog er till andraplatsen som nykomling?

Jag var bombsäker på guld 2006 innan säsongen började, så jag tycker i alla fall inte det är konstigt att ni bajare har lite hybris. Men det skall bli kul att ta ner er på jorden 7/3 och sen se de många förluster ni tvingas utstå första (och sista?) året i AS
Citera
2015-01-29, 12:20
Medlem
Alternativen för att förändra Allsvenskan saknar en sak: Verklighetsförankring i hur svenska vädret är i november.

De vill alltså spela fotboll fram till sista november? Hur många fotbollsintresserade kan tänka sig gå på fotboll när temperaturen kryper ner mot -10? Brukar väl vara snöstormar i andra halvan i november?

De vill alltså införa vår och höstserierna som de testade i början av 90-talet? Det fungerade inte då!

När det gäller årets allvenska är jag missnöjd över hur IFK Göteborg spelar i Mälardalen. Örebro i april? Örebro, AIK, DIF, Bajen och Gävle ska spela hemma mot Änglarna fredagar eller lördagar i maj, juni, juli eller augusti.
Citera
2015-01-29, 12:29
Avslutad
Julinho,

Bajen är absolut en drakhorse. Vi har alla de kvaliteter du beskriver, dock är jag inte lika säker som du hur långt dessa räcker i allsvenskan.

Men framför allt så tycker jag att du glömmer att räkna med våra svagheter. Jag litade inte riktigt på Saetra och Guldborg i superettan och det känns inte bekvämare i allsvenskan. Statistiskt sett så kan man ju peka på att dom gjorde ett bra jobb, men jag tror det var mycket för att det var "anfall är bästa försvar" som speglade höstens Bajen.

Haglund då? Jo, jag tror han nog kommer hålla hög allsvensk klass som mittback. Dock så har han snart varit skadad i ett år, och jag ser inte mycket tyder på att han kommer kunna gå för fullt de närmaste veckorna. Så honom räknar jag inte med, tillsvidare.

Det jag gillar med Bajen är den tornadofotboll som spelas. Klart är att lag med stabbigt mittfält och försvar kommer få det riktigt jobbigt när vi har snabba och löpstrarka spelare som Fuhre, Söderkvist, Rennie, Torsteinbø, Linus, Batan och Sævarsson.
Senast redigerad av se_där... 2015-01-29 kl. 12:35.
Citera
2015-01-29, 13:05
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Angående ditt tidigare inöägg om Bajen och fysisk status; skulle du tro att man även har en hög/överlägsen fysisk status gentemot de allsvenska lagen? Jag frågar av rent intresse, och tycker det man har fått höra av hur Bajen bedriver fysen är intressant och i någon mån imponerande. Tittar vi på mitt AIK så får vi alltid höra varenda försäsong att "fysiken på truppen är bättre än någonsin" men någon förbättrad fysik överlag, undantaget enstaka spelare, tycker jag knappast att man sett.

Jag tror faktiskt att vi har en väldigt hög fysisk status även gentemot allsvenska lagen. Dock beror det inte på att vi bedriver samma fysträning som övrig lag men bättre, utan beror snarare på att den skiljer sig mot övriga. Efter match brukar egentligen samtliga lag köra rehab eller lättare träning dagen efter match. Det Bajen gör annorlunda är att man kör hårda fyspass dagen efter match plus efterföljande dag med motiveringen att det är enda tiden under säsong som man kan utveckla fysiken mer än att bara bibehålla sin fysiska status eller utvecklas marginellt. Detta gav verkligen utdelning förra hösten då vi fullständigt dominerade slutet av matcherna och vann även om vi legat under tidigare.

Efter förra säsongens slut i höstas så höll man inte bara igång, man bedrev 8 veckors hård fysträning(I Västerås av nån jävla anledning?). Detta gjorde man för att spelarna skulle bygga på sig mer muskler som skulle/ska hålla för den tempoökning man gjort i och med försäsongens start.

Det känns som vi har en grym tränarstab nu med bland annat Nanne som chefstränare, Claes Hellgren som fystränare samt Anders Friberg som mental coach. Exempelvis Nahir Besara tog ju enorma kliv i höstas efter att ha utvecklats både fysiskt och psykiskt. Samtidigt har både Nanne och Claes sagt att Fuhre är den som utvecklats mest.

Det återstår att se vad den här fysträningen kan ge i Allsvenskan, men det är framförallt just fysen som jag tror kommer vara anledningen till en bra position i tabellen, om det blir så.
Citera
2015-01-29, 13:07
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Ok, visa samma ödmjukhet som ni gjorde 2006 och som tog er till andraplatsen som nykomling?

Delar inte heller din syn på att topplagen är omöjliga att ta sig förbi. Tycker många av lagen som legat i toppen de senaste åren ser svagare ut. Helsingborg, Göteborg, Gnaget, Häcken och Kalmar ser alla svagare ut än ifjol i mitt tycke. Tror däremot det blir svårt för någon att ta sig förbi Elsborg och Malmö sett över 30 omgångar.
Är det någonting historien visat är det att det är skillnad på AIK och Bajen

Citat:
Det är klart man ska ha fötterna på jorden men jag utgår ifrån att spelarna siktar på att vinna varje match. Varför delta om man nöjer sig med att hänga kvar?
Vad är det här för skrattretande stycke? Finns det något lag, i någon serie, i något land som inte siktar på att vinna varje match? Tror du på fullaste allvar att det bara är Hammarby vars spelare och tränare går in med ambitionen att vinna?
Citat:
Delar inte heller din syn på att topplagen är omöjliga att ta sig förbi. Tycker många av lagen som legat i toppen de senaste åren ser svagare ut. Helsingborg, Göteborg, Gnaget, Häcken och Kalmar ser alla svagare ut än ifjol i mitt tycke. Tror däremot det blir svårt för någon att ta sig förbi Elsborg och Malmö sett över 30 omgångar.
Helsingborg utan Accam och med Atakora är inget annat än ett ordentligt nedköp. Häckens ambitioner uppe i toppen går att diskutera när dom värvar medelmåttor och Abubakari (underskattad spelare enligt mig). Kalmar var otroligt usla på hösten och inte gjort några klara förbättringar, är fan tveksamt om Elm ens är kapabel att spela en enda match i år. Mitten plus eller minus nån placering är säkert rimligt.

Vad gäller Göteborg håller jag dom tillsammans med Bajen som årets mest oförutsägbara. 12 spelare ut + tränaren kan inte va något annat.

Gnaget är starkare framåt (kom ihåg att vi och MFF gjorde flest mål i serien ifjol) och svagare bakåt om det inte dyker upp förstärkningar.

Att Hammarby ska slå sig in där trots vissa eventuella svagheter hos övriga lagen är inte sannolikt för fem öre, er tro på er själva är i alla fall beundransvärd.
Citera
2015-01-29, 13:19
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Jag tror faktiskt att vi har en väldigt hög fysisk status även gentemot allsvenska lagen. Dock beror det inte på att vi bedriver samma fysträning som övrig lag men bättre, utan beror snarare på att den skiljer sig mot övriga. Efter match brukar egentligen samtliga lag köra rehab eller lättare träning dagen efter match. Det Bajen gör annorlunda är att man kör hårda fyspass dagen efter match plus efterföljande dag med motiveringen att det är enda tiden under säsong som man kan utveckla fysiken mer än att bara bibehålla sin fysiska status eller utvecklas marginellt. Detta gav verkligen utdelning förra hösten då vi fullständigt dominerade slutet av matcherna och vann även om vi legat under tidigare.
Det här låter väldigt bra måste jag säga, jag har själv aldrig begripit varför man kör lätt träning efter en match. Det är ju inte precis så att en fotbollsmatch tömmer hela kroppen på all energi så att man måste vila en vecka innan man är tillbaka. Fotboll är ansträngande för knän och lite andra leder men det är ju absolut inget som förhindrar att man kör fys dagen efter en match så länge man ser till att tänka efter lite vad för slags fys det är man kör.
Jag hoppas att det visar sig att ni dominerar slutet på matcherna även i allsvenskan så att fler lag tar efter.

EDIT: Sen allmänt om bajenhybrisen just nu: För ett tag sen gjorde jag en genomgång över bajens nyförvärv. Alla som kom från allsvenskan togs från botten/mittenlagens avbytarbänkar, utom Haglund som togs från ett topplags avbytarbänk, dock där han var avbytare på sin riktiga position, i Bajen ska han helt plötsligt bli en toppspelare i en "helt" ny position. Hybris kallas det ja..
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2015-01-29 kl. 13:22.
Citera
2015-01-29, 13:29
Medlem
mishimas avatar
Man ska ha brittisk fystränare. Har ni inte lärt er det än?

Jag skulle inte för allt smör i Småland byta bort Ben Rosen mot Claes Hellgren.
Senast redigerad av mishima 2015-01-29 kl. 13:35.
Citera
2015-01-29, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

EDIT: Sen allmänt om bajenhybrisen just nu: Hybris kallas det ja..

Är det verkligen en bajenhybris? Jag tycker de flesta verkar tippa oss som ett lag för undre halvan. Julinho här är rätt ensam med att allvarligt tro på topp 3.
Citera
2015-01-29, 14:19
Avslutad
När man kolla på Silly Season så kan man konstatera att allsvenskan känns svagare än någonsin...om man bortser från MFF som känns starkare än någonsin.

Många profiler har försvunnit sedan förra året, samtidigt som att få kommit in (bortsett från MFF då). Snacka om att MFF har slagläge att ta ett punggrepp på Svenskfotboll ett par år framöver.
Citera
2015-01-29, 14:27
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
När man kolla på Silly Season så kan man konstatera att allsvenskan känns svagare än någonsin...om man bortser från MFF som känns starkare än någonsin.

Många profiler har försvunnit sedan förra året, samtidigt som att få kommit in (bortsett från MFF då). Snacka om att MFF har slagläge att ta ett punggrepp på Svenskfotboll ett par år framöver.
Utveckla? Vilka profiler syftar du på?
Citera
2015-01-29, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Utveckla? Vilka profiler syftar du på?

Haka inte upp dig på ordet "profiler". De spelare som försvunnit sedan förra har inte ersatts i samma utsträckning. Tycker lagen, överlag, ser svagare ut än så länge (MFF exkluderat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in