2015-01-28, 09:47
  #25
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexfit
Förvegga tills dess att plantan klarar av hot som vind, sniglar, insekter. Tror ej lukt kommer vara något problem alls. Ja absolut, det bör gå bra. Om du väljer att plantera direkt kommer ändå villkoren för plantorna inledningsvis vara mycket tuffare än i en garderob.

Jag gillar inte att förvegga. Jag väntar istället tills det är varmt nog ute. I raised beds blir jorden snabbt varmare än omgivningen. Fördelen med direktsådd är att taproten ostört kan gå djupt och på så sätt får man ett mycket bättre rotsystem och snabbväxande väletablerade plantor. Utplanteringen och miljöombytet brukar ge ordentligt försvagad tillväxt under 2-3v jämfört med direktsådd.
Mina 5kr är alltså skit i att förvegga.
Citera
2015-01-28, 16:10
  #26
Medlem
Funderar själv på om detta är något man ska ge sig på. Frågan är ju om man ska köra på den dyra vägen och köpa AF feminiserade frön eller typ tanskas vanliga frön... Svårt, billigare med Tanskas men man får ju gallra dom för att inte ha nån man kvar.. Vad tycker ni mest om, AF+Fem eller regular?
Citera
2015-01-28, 16:44
  #27
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av facedark
Funderar själv på om detta är något man ska ge sig på. Frågan är ju om man ska köra på den dyra vägen och köpa AF feminiserade frön eller typ tanskas vanliga frön... Svårt, billigare med Tanskas men man får ju gallra dom för att inte ha nån man kvar.. Vad tycker ni mest om, AF+Fem eller regular?

https://www.seedheaven.net/product-category/breeders/hybrids-from-hell/

Där har du kanongenetik. Kolla även SovietFinland grejer. Tanska finns där han med.
Citera
2015-01-29, 17:47
  #28
Medlem
Hur tänker alla göra när skördedagen kommer? Det enda som jag ännu funderar på är var jag skall kunna torka mina plantor utan att stinka upp hela höghuset... Finns det några smarta tips ni vill dela med er av gällande detta?
Citera
2015-01-29, 19:00
  #29
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stickman17
Hur tänker alla göra när skördedagen kommer? Det enda som jag ännu funderar på är var jag skall kunna torka mina plantor utan att stinka upp hela höghuset... Finns det några smarta tips ni vill dela med er av gällande detta?

Häng upp allt i badrummet och ha fläkten på full sketa. Sitt även där när du trimmar.
En vän torkade ett par hundra autos ute förra året och det gick fint det med.
Citera
2015-01-29, 22:28
  #30
Medlem
sm0kers avatar
Ska genast börja följa denna tråden! =)

Har odlat mycket både inne och ute men har börjat exprimentera lite då jag ej odlar för att sälja.
Odlade Blue Cheese & Sour Diesel ute förra året, "dessa var ej Auto" Var mer som ett test då jag hade massa frön liggandes..

Blue cheesen gick in i blom i juli men blommade bara i 3 veckor sedan gick den över i vegg igen, sent i oktober gick den i blom igen och stog emot både hårt regn o blåst o minus grader, vädret var ju ändå rätt milt iår
Fick blomma klart dom i tältet då ja såg att dom började ta stryk relativt inpå november, plantan var i detta laget längre än vad jag själv är, "human normal size" , Den hade gått i blom men sedan gått in på vegg igen för att börja växa nya stjälkar ur buddsen, skumt o svårt o förklara men men.

Detta året får det bli Indica ute istället då rena Sativa i stort sett inte går.. + ja e allmänt trött på sativa röka ändå ,Lurar på fortfarande vilken strain det blir iår men blir iaf någon Kush då jag vill ha så ren Indica som möjligt. Är gärna med här o delar mina tankar o planer med er
har några år på nacken.
Citera
2015-01-29, 22:56
  #31
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm0ker
Ska genast börja följa denna tråden! =)

Har odlat mycket både inne och ute men har börjat exprimentera lite då jag ej odlar för att sälja.
Odlade Blue Cheese & Sour Diesel ute förra året, "dessa var ej Auto" Var mer som ett test då jag hade massa frön liggandes..

Blue cheesen gick in i blom i juli men blommade bara i 3 veckor sedan gick den över i vegg igen, sent i oktober gick den i blom igen och stog emot både hårt regn o blåst o minus grader, vädret var ju ändå rätt milt iår
Fick blomma klart dom i tältet då ja såg att dom började ta stryk relativt inpå november, plantan var i detta laget längre än vad jag själv är, "human normal size" , Den hade gått i blom men sedan gått in på vegg igen för att börja växa nya stjälkar ur buddsen, skumt o svårt o förklara men men.

Detta året får det bli Indica ute istället då rena Sativa i stort sett inte går.. + ja e allmänt trött på sativa röka ändå ,Lurar på fortfarande vilken strain det blir iår men blir iaf någon Kush då jag vill ha så ren Indica som möjligt. Är gärna med här o delar mina tankar o planer med er
har några år på nacken.

En av bäddarna i år får för min del bli UK cheese x Danish Gold. En bra sommar i zon 2 på en bra preppad spot så kan den nog funka. Finns tåliga Polska och Brittiska sorter som med tur & kunskap kan funka. Annars är Hybrids from hell's korsningar väldigt väldigt fina. Potenta och stora.
Citera
2015-01-30, 17:33
  #32
Medlem
Kmr köra på auto flwers som alla andra somrar. Så jävla skit å invecklat betalnings metod på cannaseeds... annars sku jag prova mig på de större utomhus sorterna. Men autos e lätt lika potenta som de stora på cannaseeds.. å de som säger man bara kan få ut 30-50g på autos vet int va di snackar om.. fick förra sommaren lätt över 100g från en auto plantta. Gäller ti gräv stora djupa gropar å fylla dom me bra näring å jord. Men som sagt finns mindre å större autos, som med allt annat
Citera
2015-01-30, 17:47
  #33
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedyboy
Kmr köra på auto flwers som alla andra somrar. Så jävla skit å invecklat betalnings metod på cannaseeds... annars sku jag prova mig på de större utomhus sorterna. Men autos e lätt lika potenta som de stora på cannaseeds.. å de som säger man bara kan få ut 30-50g på autos vet int va di snackar om.. fick förra sommaren lätt över 100g från en auto plantta. Gäller ti gräv stora djupa gropar å fylla dom me bra näring å jord. Men som sagt finns mindre å större autos, som med allt annat

Kolla seedheaven.net de har också fina utefrön och lite enklare betalning.
Vanligt är ändå att autos snittar in runt 30g, fick du ut 100g är det bara att gratulera. Jag tänker dock att om du har 100g skills så borde du verkligen testa att köra en photosensitive spot. De har potential att bli enorma.
Bildgoogla runt lite på Royal Nepal och Royal Dane. Otroligt fina plantor.
Citera
2015-01-30, 18:40
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stickman17
Hur tänker alla göra när skördedagen kommer? Det enda som jag ännu funderar på är var jag skall kunna torka mina plantor utan att stinka upp hela höghuset... Finns det några smarta tips ni vill dela med er av gällande detta?
Du kan hänga dem i en tunna med nån sorts salt på ett myggnät typ 5-6 cm ovanför bottnen. Dedär saltet(kommer inte ihåg va de heter nu såklart) kondenserar vattenånga som droppar igenom nätet och ner på botten där du kan tömma det. Googla på hygrofobiskt salt eller nåt så hittar du det säkert.

Edit: Hygroscopic hette det! Känns som att man kanske borde testa?
__________________
Senast redigerad av oggestaden 2015-01-30 kl. 19:02.
Citera
2015-01-30, 20:41
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Kolla seedheaven.net de har också fina utefrön och lite enklare betalning.
Vanligt är ändå att autos snittar in runt 30g, fick du ut 100g är det bara att gratulera. Jag tänker dock att om du har 100g skills så borde du verkligen testa att köra en photosensitive spot. De har potential att bli enorma.
Bildgoogla runt lite på Royal Nepal och Royal Dane. Otroligt fina plantor.
Tack för tipset. Ska defenitivt försöka beställa några frön därifrån till våren!
Citera
2015-01-30, 21:31
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggestaden
Du kan hänga dem i en tunna med nån sorts salt på ett myggnät typ 5-6 cm ovanför bottnen. Dedär saltet(kommer inte ihåg va de heter nu såklart) kondenserar vattenånga som droppar igenom nätet och ner på botten där du kan tömma det. Googla på hygrofobiskt salt eller nåt så hittar du det säkert.

Edit: Hygroscopic hette det! Känns som att man kanske borde testa?

Wikipedia sa att hygroscopic är det engelska ordet för något som drar åt sig vatten, bl.a. "table salt" nämndes där. Så, helt vanligt salt med andra ord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in