Citat:
Ursprungligen postat av
Cruachan
Jag har rätt dålig koll på Bajen.
Det är nog ganska många som har. Det märks inte minst på argumentationen om att vi bara slutade 1 pinne före LSK, som fick tokstryk av Gefle.
Citat:
Kan du utveckla din övertygelse? Just nu låter det som att det hänger på att Sætra håller. Och att ni skapar många lägen. Räcker verkligen det för att rå på etablerade topplag som IFK, AIK, Elfsborg och MFF? Så här på rak arm kan jag bara komma på två lag som under 2000-talet gått från superettan till att kommande år slå sig in som topp tre. Det är AIK och DIF.
Gärna! Till att börja med spelar vi ett väldigt högt försvarsspel. Hörde Claes Hellgren nämna i en intervju att en klar majoritet av tiden som vi tränar försvarsspel görs detta på motståndarnas planhalva. Det innebär att de flesta av våra chanser kommer att skapas när motståndarna är på väg framåt, och det var på så sätt vi avgjorde i stort sett varenda match i höstas. Det blir givetvis svårare att vinna boll högt mot Elfsborg, men däremot hoppas och tror jag att vi ska ha lättare mot lag som Gefle än vad vi brukar ha.
Vi skapar dessutom väldigt mycket målchanser. Nu har jag inte de exakta siffrorna i huvudet men vi hade runt 450 avslut ifjol medan Sundsvall hade runt 350. Visst, bättre serie nu men vi är ett helt annat lag än det nertränade gäng som spelade vårsäsongen 2014. Jag är helt säker på att vi i varje enskild match kommer skapa tillräckligt många chanser för att vinna. Självklart kommer vi inte att vinna varje match.
Dessutom känns det bra att ha Kennedy i laget som på en bra säsong kan göra 8-10 frisparksmål. Det kan vara tungan på vågen i många matcher.
Om det räcker? Svårt att veta när det gäller Allsvenskan. Jag tror att det räcker, men skador på fel spelare och vi kan få slåss på nedre halvan. Det gäller förvisso alla lag.
Citat:
Att ni, i januari, utklassar ett AFF som var en hårsmån från att trilla ur Superettan och som i övrigt är en klubb i upplösning, tycker jag kanske inte att man bör dra för stora växlar på.
Givetvis är det ingen som drar några slutsatser på den matchen.