2015-01-28, 23:15
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Det är min fullkomliga övertygelse att vi slutar topp 3 i år. Vi kommer att skapa tillräckligt många chanser för att vinna varje match, däremot undrar jag om Sætra håller.

Wow! Jobbigt att få en hybris-granne i år.
Citera
2015-01-28, 23:26
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Det är min fullkomliga övertygelse att vi slutar topp 3 i år. Vi kommer att skapa tillräckligt många chanser för att vinna varje match, däremot undrar jag om Sætra håller.
Där får du nog jävligt fel. Toppen av AS känns relativt väldigt stark och att en nykomling ska slå sig in där är väldigt osannolikt, den här säsongen borde ni väl mest va glada för att spela i AS och ha som mål att hålla er kvar/befinna er nånstans i mitten. Sen kanske supportrarna kan ha som inofficiellt mål att komma före DIF men lite ödmjukhet skadar inte för rookies.
Citera
2015-01-28, 23:40
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:

Titta, en knarkig och spånig bajare. Älskar ändå stereotyper
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2015-01-29 kl. 00:17.
Citera
2015-01-28, 23:42
Medlem
Jag är förvånad över att alla pratar om att dra ner på antalet lag i serien. Varför inte vända på det och istället utöka Allsvenskan till 18 eller kanske t.om. 20 lag?

På kort sikt skulle det vara problematisk då mindre klubbar skulle ha svårt att anpassa sig till allt vad det innebär att spela på en högre nivå men i det längre perspektivet så skulle nog fotbollsintresset i landet öka. Möjligheten för unga talangfulla spelare att få speltid på allsvensk nivå hade också varit större.
Citera
2015-01-29, 00:22
Medlem
Laga inget som inte är sönder, säger jag. Allsvenskan med 16 lag är perfekt. Alla älskar serien. Varför klödda?
Citera
2015-01-29, 00:52
Bannlyst
Någon som hört Wolf Eikrem prata?
Låter ju inte klokt!

Han ser ut som en varg också med tänderna

Hoppas dock han blir grym!
Citera
2015-01-29, 06:31
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Jag har rätt dålig koll på Bajen.

Det är nog ganska många som har. Det märks inte minst på argumentationen om att vi bara slutade 1 pinne före LSK, som fick tokstryk av Gefle.

Citat:
Kan du utveckla din övertygelse? Just nu låter det som att det hänger på att Sætra håller. Och att ni skapar många lägen. Räcker verkligen det för att rå på etablerade topplag som IFK, AIK, Elfsborg och MFF? Så här på rak arm kan jag bara komma på två lag som under 2000-talet gått från superettan till att kommande år slå sig in som topp tre. Det är AIK och DIF.

Gärna! Till att börja med spelar vi ett väldigt högt försvarsspel. Hörde Claes Hellgren nämna i en intervju att en klar majoritet av tiden som vi tränar försvarsspel görs detta på motståndarnas planhalva. Det innebär att de flesta av våra chanser kommer att skapas när motståndarna är på väg framåt, och det var på så sätt vi avgjorde i stort sett varenda match i höstas. Det blir givetvis svårare att vinna boll högt mot Elfsborg, men däremot hoppas och tror jag att vi ska ha lättare mot lag som Gefle än vad vi brukar ha.

Vi skapar dessutom väldigt mycket målchanser. Nu har jag inte de exakta siffrorna i huvudet men vi hade runt 450 avslut ifjol medan Sundsvall hade runt 350. Visst, bättre serie nu men vi är ett helt annat lag än det nertränade gäng som spelade vårsäsongen 2014. Jag är helt säker på att vi i varje enskild match kommer skapa tillräckligt många chanser för att vinna. Självklart kommer vi inte att vinna varje match.

Dessutom känns det bra att ha Kennedy i laget som på en bra säsong kan göra 8-10 frisparksmål. Det kan vara tungan på vågen i många matcher.

Om det räcker? Svårt att veta när det gäller Allsvenskan. Jag tror att det räcker, men skador på fel spelare och vi kan få slåss på nedre halvan. Det gäller förvisso alla lag.

Citat:
Att ni, i januari, utklassar ett AFF som var en hårsmån från att trilla ur Superettan och som i övrigt är en klubb i upplösning, tycker jag kanske inte att man bör dra för stora växlar på.

Givetvis är det ingen som drar några slutsatser på den matchen.
Citera
2015-01-29, 06:36
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Där får du nog jävligt fel. Toppen av AS känns relativt väldigt stark och att en nykomling ska slå sig in där är väldigt osannolikt, den här säsongen borde ni väl mest va glada för att spela i AS och ha som mål att hålla er kvar/befinna er nånstans i mitten. Sen kanske supportrarna kan ha som inofficiellt mål att komma före DIF men lite ödmjukhet skadar inte för rookies.

Ok, visa samma ödmjukhet som ni gjorde 2006 och som tog er till andraplatsen som nykomling?

Det är klart man ska ha fötterna på jorden men jag utgår ifrån att spelarna siktar på att vinna varje match. Varför delta om man nöjer sig med att hänga kvar?

Delar inte heller din syn på att topplagen är omöjliga att ta sig förbi. Tycker många av lagen som legat i toppen de senaste åren ser svagare ut. Helsingborg, Göteborg, Gnaget, Häcken och Kalmar ser alla svagare ut än ifjol i mitt tycke. Tror däremot det blir svårt för någon att ta sig förbi Elsborg och Malmö sett över 30 omgångar.
Citera
2015-01-29, 08:36
Medlem
svulles avatar
Citat:
Det är klart man ska ha fötterna på jorden men jag utgår ifrån att spelarna siktar på att vinna varje match. Varför delta om man nöjer sig med att hänga kvar?

Fast det här blir ju skevt. Menar du då att Bajen, olikt alla andra lag, har som vision att försöka vinna varenda match? Denna vision är alltså det som kommer ta er till topp tre? Tittar vi rent truppmässigt så är Bajen knappast en aspirant på en topplacering. Du menar alltså att Nanne har revolutionerat Bajen till den grad att han här inpräntat i deras huvuden att man ska försöka vinna varje match. Alla övriga lag och dess tränare däremot har en annan idé om hur matcher ska genomföras.

Angående ditt tidigare inöägg om Bajen och fysisk status; skulle du tro att man även har en hög/överlägsen fysisk status gentemot de allsvenska lagen? Jag frågar av rent intresse, och tycker det man har fått höra av hur Bajen bedriver fysen är intressant och i någon mån imponerande. Tittar vi på mitt AIK så får vi alltid höra varenda försäsong att "fysiken på truppen är bättre än någonsin" men någon förbättrad fysik överlag, undantaget enstaka spelare, tycker jag knappast att man sett.
Citera
2015-01-29, 09:21
Medlem
Nallen21s avatar
# Klart som fan att vi ska fortsätta med 16 lag i Allsvenskan. Trots allt har det bara varit så här sedan 2008 och de allra flesta, inklusive jag själv, verkar rätt nöjda.

# 8-1 till Hammarby på bortaplan - inte utan att man blir imponerad.

# Intressant nyförvärv på väg till Giffers. Vad har ni att säga om honom, "Iff Iff-päugar"?

http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/malmo-ff/mittfaltaren-pa-vag-att-lamna-malmo-ff-klubbarna-forhandlar/
Citera
2015-01-29, 10:01
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nallen21
# Klart som fan att vi ska fortsätta med 16 lag i Allsvenskan. Trots allt har det bara varit så här sedan 2008 och de allra flesta, inklusive jag själv, verkar rätt nöjda.

# 8-1 till Hammarby på bortaplan - inte utan att man blir imponerad.

# Intressant nyförvärv på väg till Giffers. Vad har ni att säga om honom, "Iff Iff-päugar"?

http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/malmo-ff/mittfaltaren-pa-vag-att-lamna-malmo-ff-klubbarna-forhandlar/

Tycker Nazari är en rätt svårplacerad spelare. Han är lite för allmän och oprofilerad för att passa in. Lyckas man hitta en lämplig roll för honom på planen tror jag man kan få ut en del för det finns absolut fotbollskunnande i honom.
Citera
2015-01-29, 10:03
Medlem
Nallen21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Tycker Nazari är en rätt svårplacerad spelare. Han är lite för allmän och oprofilerad för att passa in. Lyckas man hitta en lämplig roll för honom på planen tror jag man kan få ut en del för det finns absolut fotbollskunnande i honom.

Tusen tack för ett diplomatiskt svar! Man ska inte förvänta sig stordåd med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in