2015-01-28, 19:14
Medlem
Warpcrafts avatar
Jag har då aldrig stött på detta fenomen. Glöm inte att kolla ordentligt, någon kan ju trots allt begå ett misstag.
Citera
2015-01-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
Man vet ju inte om detta är sant eftersom många här på Flashback tycker om att smutskasta invandrare

Kunde inte sagt det bättre själv... Har betalat med kort sedan det blev möjligt och i samtliga fall det blivit fel har kassör/kassörska, taxichaufför, bartender etc själva påtalat sina misstag och gjort rättelse. Har aldrig varit med om att för mycket pengar dragits.
Citera
2015-01-28, 20:27
Avstängd
paperfaces avatar
Har personligen råkat trycka en extra siffra när jag jobbade som kassör. Tog 1000 spänn för 2 tröjor som skulle kosta hundra i paketpris.
Jag var trött och reflekterade inte, inte kunden heller.
Han kom dock in dagen efter och garva och sa att det blev lite dyrt.

Har tryckt fel massa gånger men oftast när det var jävligt stressigt. Alla som jobbat i en stor butik kan nog relatera. Jul kunde vara ett rent helvete, speciellt om något gick fel.
Citera
2015-01-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2014-12-09
Typiskt invandrare att bete sig så att "råka" slå in en extra siffra. Min kvinna betalade en gång med en 500-lapp på en restaurang och utlänningen bakom kassan "missade" visst det och gav tillbaka växel på en 100lapp och ville nästan inte ge med sig!

OH NEJ!! Vilken djävla svartskalle. Eller så, din lilla fittunge som sög på sin farsas kuk uppochner, så var det helt enkelt så att din fittsvenne till kvinna hade fel och hon gav honom inte 500 utan 100 och försökte lura honom som det svenska luder hon är?
Citera
2015-01-29, 09:33
Medlem
tihimasmos avatar
Jag står i kassan ibland. Det har hänt att jag matat in en siffra för mycket. Det behöver inte vara i belopp som skall belasta kort, utan kan vara antal av en vara. Man reagerar inte på att notan hamnar på 4 lax istället för 40 kronor eftersom ingen riktigt tittar på display och kvitto.

Har rannsakat mig själv efter sista felslaget och ögnar snabbt kundens kvitto innan jag lämnar över det.
Citera
2015-01-29, 09:37
Medlem
Var med om det på en pizzeria när jag betalade med kort. Lyckligtvis så brukar jag se efter att summan är korrekt, vilket lönade sig vid detta tillfälle då jag slapp betala 750 istället 75, vilket för övrigt också är fruktansvärt dyrt, fast standardpriser i mina trakter. Bagaren ursäktade sig så mycket också och jag litar på att det var ett misstag. Hyffsad pizza på ett par minuters gångavstånd har de iaf och jag är fortfarande återkommande kund.

EDIT: För övrigt var det mitt under match i sommarens fotbolls-vm, så han kanske var distraherad av den
Senast redigerad av taugenichts 2015-01-29 kl. 09:45.
Citera
2015-01-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Sjoberg
OH NEJ!! Vilken djävla svartskalle. Eller så, din lilla fittunge som sög på sin farsas kuk uppochner, så var det helt enkelt så att din fittsvenne till kvinna hade fel och hon gav honom inte 500 utan 100 och försökte lura honom som det svenska luder hon är?

Tror jag inte. Invandrare tenderar att vara mer opålitliga än svenskar. Det som ts tar upp är ett typiskt beteende av en invandrare. Det finns typiska svenska beteenden också i brottsliga sammanhang.
Citera
2015-01-29, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Du kanske inte ska generalisera så om du inte varit i den sitsen själv. Om man inte har ett system för hur man lägger sedlar i kassan innan man plockar upp växel är det väldigt lätt att vara bergsäker på att man fått en sedel av viss valör, vilket kan visa sig vara fel. Felet upptäcks dock i regel inte förrän kassan räknas på kvällen.

Du har förstås aldrig begått ett misstag?

Dessutom är det nog betydligt vanligare med betalning i hundringar än femhundringar, vilket ytterligare stärker kassapersonalen i uppfattningen att det var en hundring som mottogs.

Fast det är klart, är det en utlänning i kassan så får man hålla hårt i både kvinnfolk och plånbok.

Varför måste jag varit med om något personligen för att kunna kritisera det? Tycker du att bara att människor som var med om förintelsen ska få uttrycka sitt förakt för den, alla andra ska hålla käften och säga ja vi ska inte generalisera nu eftersom vi inte var med om den?

En utlänning innebär en dubbelt så stor chans att du blir utsatt för vissa brott, minst. Eller förnekar du statistiken som Brå hänvisar till i rapporten https://www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2005-12-14-brottslighet-bland-personer-fodda-i-sverige-och-i-utlandet.html ? Visst kan man vara PK som du och blunda för allt men jag gör det inte.
Citera
2015-01-29, 15:05
Medlem
Ingen som minns hur det var på 80-talet och bakåt i tiden? Skulle man storhandla för en hel vecka på typ B&W eller liknande fick man gå igenom kvittot sak för sak. Herregud va fel det blev i de manuella kassorna innan scanningsystemen kom. En sak för 8,90 kunde lätt bli 89 och tvärtom oxå för den delen
Citera
2015-01-29, 23:25
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2014-12-09
Varför måste jag varit med om något personligen för att kunna kritisera det? Tycker du att bara att människor som var med om förintelsen ska få uttrycka sitt förakt för den, alla andra ska hålla käften och säga ja vi ska inte generalisera nu eftersom vi inte var med om den?

En utlänning innebär en dubbelt så stor chans att du blir utsatt för vissa brott, minst. Eller förnekar du statistiken som Brå hänvisar till i rapporten https://www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2005-12-14-brottslighet-bland-personer-fodda-i-sverige-och-i-utlandet.html ? Visst kan man vara PK som du och blunda för allt men jag gör det inte.

Missuppfattar du medvetet eller har du bara problem med att tänka?
Jag menar naturligtvis att det kan vara svårt att sätta sig in i hur lätt det är att trycka fel eller ge tillbaka fel växel om man inte själv har stått i en kassa dag ut och dag in. Fast det gäller naturligtvis inte dig, my mistake.
Sen tror jag att även utlänningar skäms när de knappat fel eller gett fel växel, även de känner nog av dina vibbar vilket knappast är så kul om man nu gjort ett ärligt misstag bakom kassan. Därmed inte sagt att man råka ut för att bli blåst, verkar som om du kanske är extra utsatt på den punkten.
Senast redigerad av lemonzhello 2015-01-29 kl. 23:27.
Citera
2015-01-30, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Missuppfattar du medvetet eller har du bara problem med att tänka?
Jag menar naturligtvis att det kan vara svårt att sätta sig in i hur lätt det är att trycka fel eller ge tillbaka fel växel om man inte själv har stått i en kassa dag ut och dag in. Fast det gäller naturligtvis inte dig, my mistake.
Sen tror jag att även utlänningar skäms när de knappat fel eller gett fel växel, även de känner nog av dina vibbar vilket knappast är så kul om man nu gjort ett ärligt misstag bakom kassan. Därmed inte sagt att man råka ut för att bli blåst, verkar som om du kanske är extra utsatt på den punkten.

Verkligen jättesvårt att titta på sedeln och avgöra valör och ge tillbaka växel... Det klarar alla av med enstaka misstag givetvis men för "somliga" blir det lite mer fel än man hade kunnat förvänta sig som godtrogen svensk
Citera
2015-01-30, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Låter väldigt krångligt för större butiker, men visst kan turken på hörnet garanterat göra så, bara ge från egna fickan.
Men det blir ju ändå problem med redovisningen senare då det är 450 för mycket i kassan, klart han isf bara kan stoppa de 450 från kassan ner i fickan.

Det är exakt på det viset många "turklivs" överlever.

Notera de 500 legala pengarna(ditt kort) som slogs in i kassa. (omsättning)...450 kronor från ett bankrån....är plötsligt i dina händer.

450 kronor noteras som läsk i redovisningen..om någon.
Senast redigerad av Saltl 2015-01-30 kl. 14:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in