2015-01-27, 21:02
Medlem
Kedoxs avatar
Tjo, kanske lite overkill att lägga tråden här men är väl ett brott på sätt och vis.

Jag hade hört från polare att de på olika matställen och turkkiosker hade varit med om att det stod en en extra siffra på displayen när kortet skulle fram.

Hade själv inte råkat ut för detta tidigare fram tills idag. Skulle betala en kyclingkebab á 65 kr, kassören slår in och säger ivrigt "Sätt i kort, sätt i kort" och jag svarar "Eh, det står 665 kr.." Han svarar "Va, oj" och ändrar till den rätta siffran.

Det jag undrar är om detta faktiskt är ärliga misstag eller om de har för avsikt att lura mindre vaksamma människor. Gemensamt bland dessa små "siffermisstag" jag och mina vänner råkat utför är att det alltid varit på snabbmatshak och kiosker samt att kassören alltid varit en utländsk man.

Det som får mig att undra mer var att när jag påpekade för kassören om misstaget kom et helt neutralt "Va, oj" med nästan ett besviket tonläge, som om hans plan inte gick i lås, ingen ursäkt heller. Sen var han överdrivet ivrig att jag skulle sätta i kortet fort som fan.

Ett eempel en kompis råkade ut för att det stod 460 kr på displayen när han skulle betala ett paket cigg en gång som kostade 46. Hur råkar man slå dit en nolla som inte ens hör dit från början?

Så vad tror ni, är det bara en konspirationsteori jag har eller försöker dem faktiskt luras, och i så fall hur hade de då tänkt göra med redovisningarna samt tänker de inte på att folk faktiskt kan kolla upp vart pengarna tagit vägen i efterhand?
Citera
2015-01-27, 21:08
Moderator
Schlesiens avatar
Inte ABoK.

Restauranger och matställen
? Vi testar BoB.

Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning

/Moderator
Citera
2015-01-27, 21:10
Medlem
Jag var själv med om samma sak häromdagen. På Indiska. Handla bara på svenska ställen, de mörkar hellre sina inkomster för att slippa undan skatt och andra avgifter som registreras i en kassaapparat.
Citera
2015-01-27, 21:10
Medlem
rumpgass avatar
Tror inte det är direkt vanligt men jag har varit med om det två gånger och båda gångerna så var det på en Pisseria, efter det så har jag tagit för vana att alltid hålla ett extra öga på nuffrorna..
Citera
2015-01-27, 21:36
Medlem
Pilsnerologs avatar
Det används ju oftast en enklare typ av kortterminaler på pizzerior, där du manuellt skriver i beloppet som skall dras från kortet. Har själv använt mig av sådana vid butiksarbete.

Är man lite stressad eller trött kan man säkert råka slå in en siffra fel, man lär sig dock att dubbelkolla, annars brukar kunden upptäcka det ganska kvickt.
Citera
2015-01-27, 21:54
Moderator
Neksnors avatar
På vissa system ska man även slå in ören, vilket gör att 46 slås in som 4600? Vilket lätt kan bli 46000, alltså 460 kr.

Sedan gissar jag att det finns en mycket tristare förklaring än utländska män, nämligen kassasystem där varorna slås in manuellt, som kanske ofta bemannas av utländska män.
Citera
2015-01-27, 22:04
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
På vissa system ska man även slå in ören, vilket gör att 46 slås in som 4600? Vilket lätt kan bli 46000, alltså 460 kr.
Så är det, dock tycker jag att det var vanligare att man missade örena när jag var nybörjare.
Ören var i princip alltid 00 så man slog in 46 och nästa vara så det råkade bli 46 öre istället.
Vidare finns det dubbel-00 för just ören, är man lite ovan och slarvig så är det lätt hänt.
Citera
2015-01-27, 22:21
Medlem
lemonzhellos avatar
Stod i kassan på en bensinmack i ungdomen, och märkte där att det liksom ligger i sakens natur att det oftare blir fler siffror än färre när man har för bråttom. I mitt fall åtminatone, och det var inget som jag personligen tjänade på. På den tiden scannades inget, utan man fick vackert knappa in sifforna i kassaapparaten och det var förhållandevis ofta det smög sig in en extra siffra. Samt som ovan nämnts 00-problemet. Vet inte hur många gånger mjölken hamnade på tusenlappar.

Sammanfattning: jag tror att det oftast är oavsiktligt. Skammen när man blir "påkommen" talar väl också för det.
Citera
2015-01-27, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox

Så vad tror ni, är det bara en konspirationsteori jag har eller försöker dem faktiskt luras, och i så fall hur hade de då tänkt göra med redovisningarna samt tänker de inte på att folk faktiskt kan kolla upp vart pengarna tagit vägen i efterhand?

Typiskt invandrare att bete sig så att "råka" slå in en extra siffra. Min kvinna betalade en gång med en 500-lapp på en restaurang och utlänningen bakom kassan "missade" visst det och gav tillbaka växel på en 100lapp och ville nästan inte ge med sig!
Citera
2015-01-27, 22:30
Medlem
gotos avatar
Just dubbelsiffra ar ett jattevanligt fel vid numerisk inmatning. Har hort manga roliga historier om vad det lett till. Antagligen ingen illvilja i detta fall.

Ett annat vanligt fel ar att man laser ett sifferpar i omvand ordning.
Citera
2015-01-27, 22:38
Medlem
potassios avatar
man ska även akta sig för att ta nnån femma på krita i närmaste kiosken, jag gick ner för att betala femman nån dag senare och då skulle han ha 55... han fick bara femman!
Citera
2015-01-27, 22:38
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2014-12-09
Typiskt invandrare att bete sig så att "råka" slå in en extra siffra. Min kvinna betalade en gång med en 500-lapp på en restaurang och utlänningen bakom kassan "missade" visst det och gav tillbaka växel på en 100lapp och ville nästan inte ge med sig!

Du kanske inte ska generalisera så om du inte varit i den sitsen själv. Om man inte har ett system för hur man lägger sedlar i kassan innan man plockar upp växel är det väldigt lätt att vara bergsäker på att man fått en sedel av viss valör, vilket kan visa sig vara fel. Felet upptäcks dock i regel inte förrän kassan räknas på kvällen.

Du har förstås aldrig begått ett misstag?

Dessutom är det nog betydligt vanligare med betalning i hundringar än femhundringar, vilket ytterligare stärker kassapersonalen i uppfattningen att det var en hundring som mottogs.

Fast det är klart, är det en utlänning i kassan så får man hålla hårt i både kvinnfolk och plånbok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in