2015-01-27, 22:44
Medlem
McDonalds-WIFIs avatar
Håll ett extra öga innan ni godkänner köpet! För ett tag sedan var jag nära på att betala 2000kr för ett presentkort på Waynes Coffee värt 200kr.
Citera
2015-01-27, 22:58
Medlem
AnnaKindbergBatras avatar
Ställer mig frågan hur många av er som hade sagt ifrån om det stod 7kr på terminalen istället för 70kr som pizzan kostar 😏😏

Jag hade inte sagt nått iaf. Betalat mina 7kr och tagit pizzan!
Citera
2015-01-27, 23:20
Medlem
Går väl inte o uttala sig om enskilda fall men när man knattrar siffror ofta blir det fel ibland, det är ju fullt logiskt.

Ang 46 blir 460 så sitter väl nollan och OK eller vad man ska kalla det brevid varandra?
Citera
2015-01-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Det jag undrar är om detta faktiskt är ärliga misstag eller om de har för avsikt att lura mindre vaksamma människor. Gemensamt bland dessa små "siffermisstag" jag och mina vänner råkat utför är att det alltid varit på snabbmatshak och kiosker samt att kassören alltid varit en utländsk man.

Du kan vara lugn. Jag har jobbat i en butik för några år sedan och ibland när det var stressigt så kunde man göra något fel hit eller dit. Det är normalt, bra att du är observant för ibland missar kassören något eller råkar lägga till extra. Har även hänt att man råkat missa att slå in en vara t.ex.
Citera
2015-01-28, 00:10
Medlem
Hände mig på en pizzeria kl 03 när jag var riktigt sliten. Istället för 80kr tryckte greken in 180. Jag i mitt drunken state upptäckte det av en slump och blev skitarg. Det var INTE ett misstag av honom..
Citera
2015-01-28, 00:19
Medlem
Taokers avatar
Man vet ju inte om detta är sant eftersom många här på Flashback tycker om att smutskasta invandrare av många anledningar. Men iaf till topic.

Jag har själv jobbat i kiosk och vet inte hur det är överallt, men där jag jobbade fanns koder för olika produkter så om någon ville ha t.ex: en snickers slog man in en kombination, och om någon ville ha ett paket blend rosa slog man in en annan. Allt fanns uppskrivet i en liten bok om man inte kunde koden i huvet.

Det gick såklart också att slå in exakta priser men då registreras inte vad som säljs, så om kiosken gör det hela tiden kan de inte redovisa sin försäljning lika bra. Nu när jag tänker efter är det väl inte så otroligt att det sker..
Citera
2015-01-28, 01:21
Medlem
Fjodorovs avatar
Ännu ett skäl att betala med kontanter.
Citera
2015-01-28, 01:34
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
.
Nej. För om en oärlig person vill luras så kan han ju alltid vägra lämna växel.

En fördel med just kortbetalning är att det går att spåra allt i efterhand. Skulle det bli ett lureriköp så är det faktiskt inte så svårt att reklamera köpet hos banken.

Om kassören istället vägrar lämna växel för att stoppa resterande växel i fickan - hur bevisar du att du lämnade en 500ing och hur bevisar du att du INTE fick 400 tillbaka?

En annan fördel med kortbetalning är att kassören blir tvungen att redovisa beloppen i kassan eftersom kortautomaten är knuten till företagets bankkonto. Det är då lätt att spåra ifall många kunder klagar på att det påstått gjorts "kontantuttag" men det inte gjorts detta. Då står det i kassaloggen också.

Kontanter är lätt att sno. Säg att du köper en vara för 100 kr, du lämnar 500 kr i kontanter. Kassören slår in 100 kr på kassaapparaten, och vägrar ge växel. Du kan inget göra än att polisanmäla vilket du troligen inte gör för du orkar inte. Nästa kund eller liknande så tar kassören 500 i sedlar, tar handen ner till värdefacket (så det ser ut som att kassören deponerar), men deponerar bara 100 kr, och stoppar resten i fickan.

Ingen kassadiff syns heller. Även om kassasystemet är designat att man slår totalbelopp och får växel redovisat, så blir det svårt att faktiskt visa på att ingen växel gavs.
Då blir man tvungen att ha kassaapparater som kan redovisa exakt hur många 500ingar, exakt hur många 100ingar osv det ska finnas i kassalådan (och där även en diff som att det är en 5 hundralappar mer och 1 femhundring mindre, ses allvarligt på och följs upp)
Citera
2015-01-28, 01:53
Medlem
brunnsangs avatar
Har aldrig vart med om det men tänkt tanken flera gånger att man borde va lättlurad på fyllan. Turken på pizzerian blir sur om man betalar med kort och om man betalar med jämna kontanter frågar han alltid om man vill ha kvitto innan han knappar in på kassan. Så han tar pengarna i handen å väntar tills man går ut sen lägger han dom i egen ficka tror jag. Handlar inte där längre, dom är för sliskiga gubbarna
Citera
2015-01-28, 04:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Har aldrig vart med om det men tänkt tanken flera gånger att man borde va lättlurad på fyllan. Turken på pizzerian blir sur om man betalar med kort och om man betalar med jämna kontanter frågar han alltid om man vill ha kvitto innan han knappar in på kassan. Så han tar pengarna i handen å väntar tills man går ut sen lägger han dom i egen ficka tror jag. Handlar inte där längre, dom är för sliskiga gubbarna
Haha sådär gjorde min lokala pizzabagare också. Fick inte kvitto alla gånger, brukade få gratis pizza sallad istället och stället gick riktigt dåligt så lite schysst får man vara.

Kollar ni aldrig eran internetbank? Man köper aldrig pizza för 600kr liksom
Citera
2015-01-28, 07:59
Medlem
Kan bara utgå från mig själv. Jobbade några år i en butik där vi bland annat tog kort. Har aldrig slagit in fel siffror som jag själv inte har upptäckt. Å andra sidan så hade jag tagit för mycket betalt så hade jag inte tjänat något på det....
Citera
2015-01-28, 09:07
Medlem
Imirons avatar
Nu hade inte grönan (som jag satt i kassan på), ett sånt system, men i olika sammanhang var det saker man skulle trycka in själv, och ja, man trycker fel. Systemet var supertydligt så man såg det själv ofta direkt och rättade till det utan att kunden märkte, men en och annan gång var det kunden som sa till. Ibland hade man för mycket i kassan och då hade man ju råkat ta för mkt växel (extremt ovanligt med större summor).

Jag är helsvensk om ni nu undrar, byxade inte överskott från kassan och "förlorade" (fick tillkalla chef och få underskrift etc) vid överskott. Andra felifyllningar och skit gav mer jobb till mig. Så jag hade all anledning att inte fela, men ändå blev det galet ibland. Så jag tycker inte ni ska tänka att nån försöker skinna er bara för att det blir lite knasigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in