2014-11-18, 09:17
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Bevisat? Det har jag missat i så fall

Här: https://www.youtube.com/watch?v=l_p4lT7WJr4

Citat:
Förre tullchefen Ulf Larsson har berättat för TV4:s Nyheterna att Sverige och Estland hade ett hemligt avtal om att få frakta krigsmateriel på färja sedan 1992. Och enligt en utredning ledd av hovrättspresident Johan Hirschfeldt tog svenska försvaret hem vapenutrustning på Estonia två gånger i september 1994, men inget tydde på att det skedde katastrofnatten.

Tio år efter olyckan bekräftade en tidigare tullchef i Stockholm för "Uppdrag granskning" att han hade sett kartonger med militär elektronik ombord i en bil som enligt order från högsta ledningen inte skulle visiteras.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/nya-mysteriet-om-estonia/
Citera
2014-11-21, 18:44
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Här: https://www.youtube.com/watch?v=l_p4lT7WJr4

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/nya-mysteriet-om-estonia/

Intressant är att han uppger att det kunde ha med olyckan att göra. Samt "högsta hönsets" undvikande svar...Sedan är det ju intressant att det finns folk härinne som avfärdar dylikt när det finns dokumenterat. Men de kör väl den vanliga jargongen, d.v.s. att tulltjänstemannen ifråga är en foliehatt och avfärdar Borgnäs som "nojnäs".

Tack för att du framförde detta. Har självt sett både och, men det tåls att upprepas enligt mig.
Citera
2014-12-19, 21:45
Medlem
Har läst mycket om Estonia-förlisningen under det senaste året och har funderat på några saker angående de som överlevde. Av de c:a 989 passagerarna överlevde endast 137 stycken varav en stor majoritet av dessa var män. Ytterligare ett återkommande mönster som utmärktes bland de överlevande var att de reste ensamma, dvs utan familj. Ytterligare ett återkommande tema hos de överlevande var att de var unga, och de hade dessutom gjort lumpen och hade i färskt minne instruktionerna om hur man överlever katastrofer. En annan kategori var att de som överlevde inte druckit alkohol, vilket för några av de överlevande var något anmärkningsvärt, eftersom de annars brukade dricka öl eller vin till maten, men av någon anledning gjorde de inte det denna kväll.
Ytterligare ett återkommande tema var att de hade reagerat direkt när de uppfattade att något var fel, och uppvisade något som närmast kan betraktas som asocialt eller paranoidt beteende, de hade i viss fall bara lämnat sina sällskap utan att ens säga hejdå, och tyckte själva att de betedde sig underligt. Ytterligare en kategori av överlevare är de som inte hade råd att köpa en hytt, och därför var tvugna att sova på däck, eller i cafeterian nära däck, och därför kunde komma ut ur båten snabbt.

När man lägger samman alla dessa kategorier så kan jag inte undgå att tänka på vilken betydande roll som just turen spelade för de som överlevde Estonia. Ju fler av de ovanstående kategorierna som en passagerare uppfyllde, ju större chans hade den att överleva.

Sen så finns det ju många historier om hur människor "klev över lik", och stal andras livvästar m.m för att överleva, och man kan ju undra hur många av de som är kända som "överlevarna" idag som räknas in bland dessa.
Senast redigerad av Thatsnotmyname 2014-12-19 kl. 21:49.
Citera
2015-01-07, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av docktorhex
Pratade idag med en jobbarkompis och hans vän var just en av dykarna som gick in i Estonia. Det som aldrig sagt till Svenska folken är att när båten kantrar och man kastas 20m meter år höger el väsnster sen kommer stolar bord och glas mm. Eller du är i hytten och båten välter och på 30m djup brister rutorna och då mosas du av vattenmassorna. Dykarna (vissa) hade ett helvete där inne bland kroppsdelar och mosade kroppar därav oxå rasrisk mm . Synd att detta inte tas upp eller visar bilder så gemene Svensk får su hur jävligt det är där inne.
Det är känt sedan länge hos det svenska folket. Och det var en av anledningarna till etiska rådets rekommendation till regeringen om att inte bärga kroppar och/eller fartyget, vilket också beslutades.

Fråga din jobbarkompis om han kan fråga sin dykkompis vad som fanns i attecheväskan istället
Citera
2015-01-11, 05:53
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsnotmyname
Ytterligare ett återkommande tema var att de hade reagerat direkt när de uppfattade att något var fel

Alla som jobbat på stora fartyg som plötsligt ändrar lutning oväntat vet att en pytteliten ändring är mycket obehaglig, räcker med några få grader. Jag vet ett test som gick fel och trots att fartyget var vid kaj valde de flesta att hoppa i vattnet, så obehagligt var det tydligen.
Citera
2015-01-14, 00:01
Medlem
Crazy-swes avatar
http://web.archive.org/web/20110928070305/http://estonia.kajen.com/pressfotografen.html
Ett stort bevis när det gäller mörkläggning!!
Citera
2015-01-18, 17:28
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy-swe
http://web.archive.org/web/20110928070305/http://estonia.kajen.com/pressfotografen.html
Ett stort bevis när det gäller mörkläggning!!
På vilket sätt då? Har någon gjort några vidare undersökningar och frågat vad som hände med bilderna? Och om fotografen tog foton, varför fanns det då inga rullar i kameran, tog han ut dem när han var i livbåten? Det finns goda skäl till att ifrågasätta om den officiella versionen av händelseförloppet vid förlisningen av Estonia stämmer, men att dra upp sånt här på lösa grunder och påstå att det är "ett stort bevis när det gäller mörkläggning" är bara oseriöst.
Citera
2015-01-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsnotmyname
Har läst mycket om Estonia-förlisningen under det senaste året och har funderat på några saker angående de som överlevde. Av de c:a 989 passagerarna överlevde endast 137 stycken varav en stor majoritet av dessa var män. Ytterligare ett återkommande mönster som utmärktes bland de överlevande var att de reste ensamma, dvs utan familj. Ytterligare ett återkommande tema hos de överlevande var att de var unga, och de hade dessutom gjort lumpen och hade i färskt minne instruktionerna om hur man överlever katastrofer. En annan kategori var att de som överlevde inte druckit alkohol, vilket för några av de överlevande var något anmärkningsvärt, eftersom de annars brukade dricka öl eller vin till maten, men av någon anledning gjorde de inte det denna kväll.
Ytterligare ett återkommande tema var att de hade reagerat direkt när de uppfattade att något var fel, och uppvisade något som närmast kan betraktas som asocialt eller paranoidt beteende, de hade i viss fall bara lämnat sina sällskap utan att ens säga hejdå, och tyckte själva att de betedde sig underligt. Ytterligare en kategori av överlevare är de som inte hade råd att köpa en hytt, och därför var tvugna att sova på däck, eller i cafeterian nära däck, och därför kunde komma ut ur båten snabbt.

När man lägger samman alla dessa kategorier så kan jag inte undgå att tänka på vilken betydande roll som just turen spelade för de som överlevde Estonia. Ju fler av de ovanstående kategorierna som en passagerare uppfyllde, ju större chans hade den att överleva.
Men i så fall är det inte tur utan deras karaktär. Men vill inte ge mig in i en sån diskussion eftersom det då skulle betyda att de som inte överlevde inte gjorde det för att de druckit mm.

Såg på nyheterna i september om att små snabbgående båtar åker dit med dykare mitt i natten där de släpps av och dyker ner för att sedan plockas upp. Fattar inte hur de gör och att de vågar.

Sedan undrar jag om liken idag. Är det hela skelett?
Citera
2015-01-20, 00:36
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar

Snarare lösa ben och skelettdelar. Torsken runt området där fartyget förliste lär nog ha smaskat i sig det mesta av de mänskliga vävnaderna redan någon månad efter att det hände.
Citera
2015-01-22, 22:28
Medlem
ArzeniXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Men i så fall är det inte tur utan deras karaktär. Men vill inte ge mig in i en sån diskussion eftersom det då skulle betyda att de som inte överlevde inte gjorde det för att de druckit mm.

Såg på nyheterna i september om att små snabbgående båtar åker dit med dykare mitt i natten där de släpps av och dyker ner för att sedan plockas upp. Fattar inte hur de gör och att de vågar.

Jag tänker på det du säger om en människas karaktär. Det har gjorts en hel del intressanta uttalanden av överlevande som styrker detta. Har för mig att mycket av detta framkommer i dokumentärfilmen "Livlinan som brast". Det talas bl.a. om överlevarna som att de helt enkelt hade de i sig att överleva - att ta sig ut. Många blev dock paralyserade i sin rädsla och därav helt oförmögna till handling. Sen spelar, vilket många andra redan påstått, turen en väsentlig roll. Att inte bli träffad av kringflygande föremål ex.

Menar du att dessa snabbgående båtar åker ut till förlisningpalatsen för att dyka? Då kan det vara intressant att fundera över om detta är beställningsjobb eller om det bara rör sig om att plundra allt man kommer över. Att det dessutom sker mitt i natten med förmodad minimal utrustning gör att det hela låter fullkomligt livsfarligt.

OBS. Jag vill understryka att mitt uttalande angående överlevarna inte går ut på att dra vanära över dem som inte klarade sig. Insåg nu i efterhand att det lätt kan feltolkas. Vi som inte var där kan omöjligen föreställa oss det helvete som dessa stackare fick uppleva.
Senast redigerad av ArzeniX 2015-01-22 kl. 22:35. Anledning: korregering
Citera
2015-01-26, 20:23
Medlem
amfibiesoldats avatar
[quote=Oddball|51145755]Här: https://www.youtube.com/watch?v=l_p4lT7WJr4

Idag, över 10 år senare, ser jag för första gången detta avsnitt från Uppdrag Granskning.
I slutet av programmet sitter jag alldeles häpet här och undrar om detta har satt igång något eller inte?

Troligtvis inte eftersom det är 20 år senare nu och det pratas fortfarande ingenting om denna katastrof annat än att det var en hemsk katastrof.

Hur många namn måste jag samla in för att någon ska lyssna?
Hur gör vi för att få en opartisk utredning en gång för alla?
Citera
2015-01-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amfibiesoldat
Hur gör vi för att få en opartisk utredning en gång för alla?
Du måste först utreda hur man ska kunna avgöra om utredningen är opartisk innan den börjar sin utredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in