Citat:
Ursprungligen postat av
Tellusstar
Men i så fall är det inte tur utan deras karaktär. Men vill inte ge mig in i en sån diskussion eftersom det då skulle betyda att de som inte överlevde inte gjorde det för att de druckit mm.
Såg på nyheterna i september om att små snabbgående båtar åker dit med dykare mitt i natten där de släpps av och dyker ner för att sedan plockas upp. Fattar inte hur de gör och att de vågar.
Sedan undrar jag om liken idag. Är det hela skelett?
Jag tänker på det du säger om en människas karaktär. Det har gjorts en hel del intressanta uttalanden av överlevande som styrker detta. Har för mig att mycket av detta framkommer i dokumentärfilmen "Livlinan som brast". Det talas bl.a. om överlevarna som att de helt enkelt hade de i sig att överleva - att ta sig ut. Många blev dock paralyserade i sin rädsla och därav helt oförmögna till handling. Sen spelar, vilket många andra redan påstått, turen en väsentlig roll. Att inte bli träffad av kringflygande föremål ex.
Menar du att dessa snabbgående båtar åker ut till förlisningpalatsen för att dyka? Då kan det vara intressant att fundera över om detta är beställningsjobb eller om det bara rör sig om att plundra allt man kommer över. Att det dessutom sker mitt i natten med förmodad minimal utrustning gör att det hela låter fullkomligt livsfarligt.
OBS. Jag vill understryka att mitt uttalande angående överlevarna inte går ut på att dra vanära över dem som inte klarade sig. Insåg nu i efterhand att det lätt kan feltolkas. Vi som inte var där kan omöjligen föreställa oss det helvete som dessa stackare fick uppleva.