Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Du ser inga andra möjliga alternativ som befinner sig mellan dessa två alternativ? T ex att han hade bråttom utav någon annan anledning eller helt enkelt inte tyckte att vädret var så mycket att bry sig om just denna gång? Eller varför inte något så enkelt som att han blivit ombedd av rederiet att hålla tidtabellen bättre efter klagomål från tidigare tillfällen?
Jag är ingen direkt storsmugglare... Men jag föreställer mig att prio 1 vid smugglingstillfällen är göra allting precis som vanligt för att inte utmärka sig.
Skall man gå in på Kapten Schettino-teorier så kan man ju lika gärna tänka sig att den ena kaptenen ville imponera på den andra kaptenen genom att visa att han kunde åka i oväder med uppfällt bogvisir och nedfälld ramp.
Okej, vi lägger till några punkter till varför kaptenen höll för hög fart:
1. Håller med dig, om det fanns krigsmaterial i lasten så hade kapten Arvo Piht inte en susning om det, utan ordern kom från dom som visste, rederiet, håll tidsschemat.
2. Ibland så förekommer det tävlingar mellan Östersjöfärjorna.
3. Arvo Piht var en stolle på sjön + lite nybörjare och ville imponera på sina svenska kollegor och gasade på.
4. Självmordsbenägen.
5. Kul helt enkelt, ska det gunga ska det gunga ordentligt.
6. Bråttom till hamn, en kvinna eller man väntade för sköna stunder, en klassiker bland sjömän.
7. Gasreglaget hakade upp sig.
8. Knopmätaren stämde inte, kaptenen trodde att det gick långsammare än det i själva verket gick.
9. Har jag glömt någon punkt?
Om liknande väder uppstår ca 10 ggr/år måste det finnas registrerat hur Arvo Piht uppträdde dom andra 9 gångerna, gasa han på då också eller kom han efter?
Hur är det med dokumentationen på ett sådant fartyg:
1. Dokumenteras hastigheten ner kontinuerligt på ett fartyg, typ färdskrivare?
2. Var förvaras dom?
3. Hur länge lagras dom?