Citat:
Ursprungligen postat av
or99
Jag skulle vilja säga att om du har 2 däck som har 7mm kvar och 2 som har 6mm så spelar det mindre roll vilka som sitter fram eller bak.
När folk pratar om de bästa eller sämsta däcken så får man alltid känslan av att det pratas om 2st nya testvinnare och 2st totalt slitna kinadäck.
Jag personligen kör alltid de bästa fram av lite olika anledningar. Den första är att min bil är fwd och jag vill köra slut på alla däck istället för att köpa 2 nya hela tiden. Den andra är att jag hatar understyrning då man är helt hjälplös om det skulle släppa. Det tredje är framkomlighet på vintern huvudsakligen.
Men jag kan hålla med om att de bästa däcken alltid ska sitta bak för de människorna som håller för ögonen då något inträffar vilket är majoriteten av bilförarna.
Men som sagt, hela diskussionen blir oftast rätt löjlig då skillnaden mellan de bästa och sämsta däcken oftast är försumbar.
Jag kommer ihåg en gång för längesedan då man körde lite på sjön med en fwd. Jag orkade inte byta alla däck så det blev vanliga vinterdäck bak och nya isdubbade däck fram. Här kan vi prata om skillnad mellan de bästa och sämsta däcken.
Detta gick alldeles utmärkt att köra med. Hade man gjort tvärtom hade man antingen åkt runt i 30km/h eller understyrt in i varenda snövall.
Fast det är ju just det som är fel, det fetade alltså.
Tappar du greppet fram har du alltid möjlighet att få tillbaka det innan det gått helt åt helvete, antingen kanske det är lite bättre grepp i ett annat spår, du kan hitta greppet igen om du "tar nytt tag" eller när hastigheten sjunker. Släpper det bak är du passagerare och kan i bästa fall gasa dig ur det om du har framhjulsdrift, men då får du vara överjävligt snabb eller ha tur.
Risken att helt tappa greppet är dessutom mindre eftersom du får varningar om att det är halt långt mycket tidigare än om du har bäst grepp fram.