2015-01-23, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Som är ett kontrollerat uppställ
Och du menar också att man blir "överraskad" när man pressar bilen på det sättet? Som sagt, det är en situation man kan lära sig att hantera. I trafiken ska man för övrigt anpassa hastigheten, och när man kör på gränsen gäller det också att hitta en balans så att man inte kör över däckens, bilens och ens egen förmåga. Så man kör alltid kontrollerat. Om man inte är okunnig som de fleta här...
Citera
2015-01-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Spelar ingen som helst roll. Bästa bak ändå.

Antisladd kan inte göra något alls när båda bakdäcken helt saknar grepp.
Jo, det spelar roll. Men det beror också på hur systemet är kalibrerat.

Det kan bromsa ett FRAMhjul också... Om det bromsar innerhjulet så rätas bilen upp också.
Citera
2015-01-23, 13:00
Medlem
ormbitens avatar
Det bästa är ju ändå att ha bra däck både fram och bak.

Själv har jag nästan alltid lagt dom bästa däcken bak om det nu inte har varit någon framhjulsdriven lekbil för iskörning, då har bästa däcken oftast hamnat fram.

Med nästan 300 rallytävlingar i ryggraden så föredrar jag att ha dom bästa däcken bak oavsett om bilen driver fram eller bak eller på alla fyra, Just för att undvika så långt det går att åka på tvären. Ja man vinner inga rallytävlingar genom att åka på sladd om nu någon trodde det.

När det gäller vanlig väg och vanligt folk som kör sin bil till och från jobbet så har de oftast inte en susning om vad dom ska göra när dom får sladd, därför förordar jag alltid att dessa människor har de bästa däcken bak.

Har du däremot en sådan körskicklighet att du kan göra en 360 graders handbromsvändning på enfilig väg med vajerräcke i 100 km/h utan trassla in fordonet i vajrarna så kan du väl lägga bästa däcken där du själv tycker...
Senast redigerad av ormbiten 2015-01-23 kl. 13:05.
Citera
2015-01-23, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja man vinner inga rallytävlingar genom att åka på sladd om nu någon trodde det.
Jo, jag vet. Guds vägar är raka för de fromma, men fulla av hinder för de laglösa.
Citera
2015-01-23, 15:45
Medlem
Det är alltid bak. Oavsett av om bilen är fram- eller bakdriven.
Citera
2015-01-23, 16:48
Medlem
Jag skulle vilja säga att om du har 2 däck som har 7mm kvar och 2 som har 6mm så spelar det mindre roll vilka som sitter fram eller bak.
När folk pratar om de bästa eller sämsta däcken så får man alltid känslan av att det pratas om 2st nya testvinnare och 2st totalt slitna kinadäck.

Jag personligen kör alltid de bästa fram av lite olika anledningar. Den första är att min bil är fwd och jag vill köra slut på alla däck istället för att köpa 2 nya hela tiden. Den andra är att jag hatar understyrning då man är helt hjälplös om det skulle släppa. Det tredje är framkomlighet på vintern huvudsakligen.
Men jag kan hålla med om att de bästa däcken alltid ska sitta bak för de människorna som håller för ögonen då något inträffar vilket är majoriteten av bilförarna.

Men som sagt, hela diskussionen blir oftast rätt löjlig då skillnaden mellan de bästa och sämsta däcken oftast är försumbar.
Jag kommer ihåg en gång för längesedan då man körde lite på sjön med en fwd. Jag orkade inte byta alla däck så det blev vanliga vinterdäck bak och nya isdubbade däck fram. Här kan vi prata om skillnad mellan de bästa och sämsta däcken.
Detta gick alldeles utmärkt att köra med. Hade man gjort tvärtom hade man antingen åkt runt i 30km/h eller understyrt in i varenda snövall.
Citera
2015-01-23, 17:18
Medlem
Bouchets avatar
Bak. Bäst däck bak för att undvika sladd.
Citera
2015-01-23, 18:44
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Jag skulle vilja säga att om du har 2 däck som har 7mm kvar och 2 som har 6mm så spelar det mindre roll vilka som sitter fram eller bak.
När folk pratar om de bästa eller sämsta däcken så får man alltid känslan av att det pratas om 2st nya testvinnare och 2st totalt slitna kinadäck.

Jag personligen kör alltid de bästa fram av lite olika anledningar. Den första är att min bil är fwd och jag vill köra slut på alla däck istället för att köpa 2 nya hela tiden. Den andra är att jag hatar understyrning då man är helt hjälplös om det skulle släppa. Det tredje är framkomlighet på vintern huvudsakligen.
Men jag kan hålla med om att de bästa däcken alltid ska sitta bak för de människorna som håller för ögonen då något inträffar vilket är majoriteten av bilförarna.

Men som sagt, hela diskussionen blir oftast rätt löjlig då skillnaden mellan de bästa och sämsta däcken oftast är försumbar.
Jag kommer ihåg en gång för längesedan då man körde lite på sjön med en fwd. Jag orkade inte byta alla däck så det blev vanliga vinterdäck bak och nya isdubbade däck fram. Här kan vi prata om skillnad mellan de bästa och sämsta däcken.
Detta gick alldeles utmärkt att köra med. Hade man gjort tvärtom hade man antingen åkt runt i 30km/h eller understyrt in i varenda snövall.
Fast det är ju just det som är fel, det fetade alltså.
Tappar du greppet fram har du alltid möjlighet att få tillbaka det innan det gått helt åt helvete, antingen kanske det är lite bättre grepp i ett annat spår, du kan hitta greppet igen om du "tar nytt tag" eller när hastigheten sjunker. Släpper det bak är du passagerare och kan i bästa fall gasa dig ur det om du har framhjulsdrift, men då får du vara överjävligt snabb eller ha tur.
Risken att helt tappa greppet är dessutom mindre eftersom du får varningar om att det är halt långt mycket tidigare än om du har bäst grepp fram.
Citera
2015-01-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast det är ju just det som är fel, det fetade alltså.
Tappar du greppet fram har du alltid möjlighet att få tillbaka det innan det gått helt åt helvete, antingen kanske det är lite bättre grepp i ett annat spår, du kan hitta greppet igen om du "tar nytt tag" eller när hastigheten sjunker. Släpper det bak är du passagerare och kan i bästa fall gasa dig ur det om du har framhjulsdrift, men då får du vara överjävligt snabb eller ha tur.
Risken att helt tappa greppet är dessutom mindre eftersom du får varningar om att det är halt långt mycket tidigare än om du har bäst grepp fram.
Nej, chansen är större att nånting händer om du inte har grepp på framhjulen. Hur snabb du än är. Tvärtom när bakhjulen tappar greppet. det kan man öva på att göra nånting åt.

Du får skaffa dig en känsligare rumpa, för jag känner när det släpper både fram och bak. Men det kanske inte spelar nån roll när det sitter **** bakom ratten. Man kan helt enkelt inte gasa sig ur en situation när baken släpper.
Citera
2015-01-23, 20:23
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nej, chansen är större att nånting händer om du inte har grepp på framhjulen. Hur snabb du än är. Tvärtom när bakhjulen tappar greppet. det kan man öva på att göra nånting åt.

Du får skaffa dig en känsligare rumpa, för jag känner när det släpper både fram och bak. Men det kanske inte spelar nån roll när det sitter **** bakom ratten. Man kan helt enkelt inte gasa sig ur en situation när baken släpper.
Ja, vi andra hajar att du är bäst i hela världen på att köra bil. fåne.
Citera
2015-01-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Ja, vi andra hajar att du är bäst i hela världen på att köra bil. fåne.
Det har jag inte sagt. Men jag har dragit nytta av körteknik som andra utvecklat innan jag ens var född. Så man kan väl säga att det är beprövad teknik. Som jag inte delar med er
Citera
2015-01-23, 20:56
Medlem
Pukeeyes avatar
För ett par höstar sen när jag var på däckverkstan för att skifta till vinterdäck så bad jag de tuffa och erfarna volvoraggarna som jobbade där att sätta de bästa däcken bak, men de mer eller mindre skrattade ut mig, och övertalade mig att de bästa däcken skall sitta fram (underförstått att en riktig karl klarar av att häva en sladd)

När du får en plötslig oväntad sladd i en svag vänsterkurva på en spårig vinterväg samtidigt som du möter en fullastad timmerbil finns ingen tid för några häftiga sladdmanövrer, det bara smäller.
Då är det mycket bättre med lite understyrning och hastighetsanpassning och att man hamnar i diket nån gång i värsta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in