2015-01-23, 21:47
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag vill inte ha bästa däcken fram för att jag vill köra snabbast, utan för att kunna STYRA bilen. Som sagt, när det går rakt fram hamnar du i bästa fall i diket eller mitträcket, i värsta fall i mötande trafik eller kör in i andra fordon som färdas i samma riktning. Bakvagnssläpp kan man lära sig att hantera. Reagerar du snabbt och anväbnder rätt körteknik, vilket en alert förare klarar, då kan du lära dig att hantera såna situationer. Som sagt, jag har klarat det med långtadare, dvs lastbil och släp när släpet trycker på bakifrån och orsakar en sladd på bilen. Jag bestämde mig för att lära mig när en bekant voltade med bil och släp med mig som passagerare. Det skulle inte hända mig,. och du kan gissa, det har inte hänt mig.
Om man kan lära sig hantera bakvagnssläpp, varför skulle man inte kunna lära sig hantera framvagnssläpp?

Och, säger det sig inte själv att kombinationen man kan köra snabbast med, och där man tidigast känner exv. halka, är den man kan ha mest säkerhetsmarginal med?
Citera
2015-01-23, 22:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag vet inte om alla har det, men vissa tillverkare har tagit bort den mekaniska parkeringsbromsen och ersatt den med en knapp. Då ställs det ännu högre krav på en förare i en fwd för då kan du inte rädda situationen med handbromsen om bilen understyr.

Du ska inte sitta med en kaffekopp i handen i 120 när det är vinterväglag. Du ska vara alert, annars överraskas du av en oväntad sladd. Det finns en anledning till att det är förbjudet att tala i telefon och sms:a när man kör bil.
Ända sen jag ,första gången,läste om att rädda en situation med handbromsen har jag undrat hur det går till.
Någon som kan berätta.
Ber om ursäkt om det är OT.
Citera
2015-01-23, 22:34
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ända sen jag ,första gången,läste om att rädda en situation med handbromsen har jag undrat hur det går till.
Någon som kan berätta.

Enda jag kan komma på är: Du är nummer två hos tjejerna vid bygrillen och lär inte få någon fitta den helgen. I sådana fall kan handbromsen hjälpa dig att åstadkomma en riktigt stilig och manlig bredsladd.

P.S. Har faktiskt räddat en situation med handbromsen en gång. Försökte köra uppför en allt för brant smal och halkig väg, kom nästan ända upp sedan började bilen glida bakåt fortare och fortare.
Hade sinnesnärvaro nog att dra handbromsen, bilen gjorde en 180 graders snurr, och jag kom ner välbehållen.

En annan situation kan väl vara när SÄPO tränar för att rädda kungen och gör handbromsvändningar baklänges med limousiner på asfalt, för att fly från terrorister.
Citera
2015-01-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Om man kan lära sig hantera bakvagnssläpp, varför skulle man inte kunna lära sig hantera framvagnssläpp?

Och, säger det sig inte själv att kombinationen man kan köra snabbast med, och där man tidigast känner exv. halka, är den man kan ha mest säkerhetsmarginal med?
Viss tkan man lära sig, men försök du göra nånting när varken broms eller styrning har nån effekt.

Om du inte känner när framvagnen släpper har du inte använt den körteknik jag använder för att kontinuerligt kolla om däcken har grepp. Det finns vissa fwd mned urusla köregenskaper, de är understyrda.
Citera
2015-01-23, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Någon som kan berätta.
Googla!
Citera
2015-01-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vi tar ett exempel.

Körning på moddig väg. Vilken bil går stadigast rakast säkrast på sådan om vi ser till exempel på en omkörning över mittsträngar på rak väg av fwd eller rwd?

Vad händer med en rwd om man ger lite gas och det börjar släppa på bakhjulen i mittsträngen? Jo den tenderar att kunna börja vandra i sidled eller vifta med bakändan och man måste som förare vara alert med att kunna styra emot och kanske tvingas släppa på gasen för att få det att stabilisera sig.

Med fwd så sker det oftast inte mycket mer än att man känner att det blir lite lättare i styrningen, en smula dragning åt ena hållet och varvräknaren går upp lite. Ofta blir det inte mer än så, bakänden går som tåget på räls och bilen känns mycket stabilare och spårsäkrare.

Vi testar igen, vi ger full gas i samma situation, vad händer? Jo med fwd skenar varvräknaren och man kan i värsta fall vrida ratten lite hur man vill hit o dit och bilen går ändå närmast spikrakt och baken är klippstadig. Med rwd så är det att hålla i hatten och för ratta för livet för att försöka hålla bakänden från att hamna på nya postnummerområden...

Orsak? Jo för dåligt grepp på bakhjulen för rwd, och bilen blir instabil.

Jag kör på med ännu en fråga då vi nu har en så kunnig och erfarne pilot som dig i tråden.
Om vi ser till exempel på STCC, anser du att förarna där kan i bästa fall ha en körskicklighet som kan vara nästan lika bra som din egen?

Om det nu är så att man i STCC på en racebil måste byta två av däcken till nya på en bil, vart tror du att man generellt sett alltid sätter dessa (oavsett drivning) fram eller bak, och varför?
Moddplaning eller vattenplaning ger samma resultat. Som sagt, jag körde en bil som inte reagerade när jag vred ratten ett kvarts varv i 40. Det var snömodd och 4-5 mm mönsterdjup fram, nya däck bak. Antisladd ingrep inte. Bilen gick rakt fram. Det är med marginal den sämsta bilen jag nånsin kört. Jag skiter i vad folk säger. jag ska ha bästa däcken fram. Det passar min körstil.
Citera
2015-01-23, 23:06
Medlem
Citat:
Viss tkan man lära sig, men försök du göra nånting när varken broms eller styrning har nån effekt.

Om du inte känner när framvagnen släpper har du inte använt den körteknik jag använder för att kontinuerligt kolla om däcken har grepp. Det finns vissa fwd mned urusla köregenskaper, de är understyrda.

I princip alla bilar, avsett drivning, är i grunden understyrda. Därför att de konstruerats för att vara det av säkerhetsskäl.
Citera
2015-01-23, 23:06
Moderator
Citat:

Eh? Ursäkta mig men... Läsförståelsen är lika dålig som konsekvenstänket och den logiska förmågan märker jag. Det är tur att du kör försiktigt ivf. vilket långt ifrån alla dina meningsfränder gör tyvärr.
Citera
2015-01-23, 23:14
Medlem
Citat:
Moddplaning eller vattenplaning ger samma resultat. Som sagt, jag körde en bil som inte reagerade när jag vred ratten ett kvarts varv i 40. Det var snömodd och 4-5 mm mönsterdjup fram, nya däck bak. Antisladd ingrep inte. Bilen gick rakt fram. Det är med marginal den sämsta bilen jag nånsin kört. Jag skiter i vad folk säger. jag ska ha bästa däcken fram. Det passar min körstil.

Jag noterar att du undvek att svara på en enda av mina frågor, så jag undrar varför du över huvud taget ens citerade mitt inlägg? Kunde du inte svara, var frågorna för svåra?

Jag själv väljer bästa däcken fram för att jag vill ha det så och jag har goda argument för det, men jag sitter för det inte och påstår (som du gör) att man ska ha bästa däcken fram, eller att bästa däcken fram är det bästa och säkraste. För jag vet att mitt val kapar lite på bilens grundläggande stabilitet i vissa situationer. Men jag har ett mål med mitt val, ett mål som jag har och jag är då beredd att ta de negativa i vissa situationer, eller rättare sagt framföra mitt fordon så att jag har nog med marginal för att mitt val inte ska få konsekvenser jag inte kan hantera. Men fortfarande säger jag att det är korrekt att sätta de bästa däcken bak för att bilen ska få högsta möjliga stabilitet.
Citera
2015-01-23, 23:14
Medlem
MonsterMagnuss avatar
På jobbet låter vi kunden välja själva.
När dom frågar så berättar vi om vad olika föreningar och myndigheter rekommenderar och sen är det upp till kunden att bestämma var hen vill ha dom bästa däcken.
Själv har jag alltid dom bästa fram för jag ogillar understyrda bilar.
Kör aldrig så fort att det är risk för sladd.
Jag är mer mån om att kunna få stopp på bilen när det krisar sig.
Citera
2015-01-24, 02:15
Medlem
Oddballs avatar
Bästa däcken skall sitta i bak på bilen. Punkt slut.
Citera
2015-01-24, 02:53
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Bästa däcken skall sitta i bak på bilen. Punkt slut.

Definiera vad som är bästa däcken!

Rullmotstånd
Pris
Mönster
Mönsterdjup
Hårdhet
Friktion
Temperaturpåverkan på friktion
Radial/Diagonal
Antal armeringslager i korden
Run flat skydd
Punkteringsskydd