2015-01-23, 15:37
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ja skulle vilja se Ryssland invadera hela Ukraina med 40 miljoner invånare och sen försöka hålla det good luck. Dessutom vore det nice se ryska plan bli nerskjutna av Buk luftvärn Nej ryssarna skulle lida oerhörda förluster det är inte så direkt att Ukraina nu efter 1 år i strid har dålig erfarenhet direkt. Dessutom kör man inte över 250 000 man så lätt.

Varför skulle Ryssland vilja ockupera Ukraina? Det verkar som att du argumenterar mot den berömda halmgubben.

Vad som kommer att hända är att Folkrepublikerna driver tillbaks den ukrainska ockupationsarmén från Donetsk. Detta om vi får tro presidenten i Donetsk Folkrepublik och jag har en känsla av att vi nog gör klokt i att tro honom.
2015-01-23, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ryssarna ser i allmänhet Ukraina och Ukrainare som nekulturny white thrash som inte är intressanta i något avgörande hänseende.
Vilken jävla lögn. Några belägg för det?
Citat:
Jag är inte så säker på att det behövs en ockupation, dvs i klassisk mening.

Ärligt talat, och det är sorgligt att konstatera, så verkar en stor del av Ukrainarna i gemen inte vara särskilt intresserade av att hävda sin integritet, och om en miljonstad och/eller en region kan hållas under kontroll med benäget bistånd av hundratusentals etniska Ukrainaryssar utan att de berörda medborgarna över huvud taget bryr sig särskilt mycket om det så länge som bussarna går och middagspotatisen ligger på bordet som vanligt så är ju målet uppnått.
Ja, varför är det så? Juste, eftersom de är en och samma folk i stort sett.
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Men en del av luftrummet var ju ockuperat, det över Donbas? Hur skulle det gått till i praktiken - Poroschenko ringer till terroristledarna o frågar "Hej, det här är P. Jag undrar, har ni något högtskjutande luftvärn, typ BUK, månne? Jaså inte ännu, när får ni det då?""
Har man inte kontrollen över något, ska man inte ge tillstånd till andra (flygbolag i detta fall) att agera där, inte sant?
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ja skulle vilja se Ryssland invadera hela Ukraina med 40 miljoner invånare och sen försöka hålla det good luck. Dessutom vore det nice se ryska plan bli nerskjutna av Buk luftvärn Nej ryssarna skulle lida oerhörda förluster det är inte så direkt att Ukraina nu efter 1 år i strid har dålig erfarenhet direkt. Dessutom kör man inte över 250 000 man så lätt.
Varför skulle Ryssland göra det? Skulle USA kunna invadera Sovjet? Behövdes det? Ukrainas ekonomi var dåligt redan innan statskuppen. Korruption brukar inte bli lägre, när anarki kommer...
2015-01-23, 15:48
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Några belägg för det?

Ja, personlig erfarenhet. "Riktiga" Ryssar i gemen ser andra f.d östländer/satellitstater som underlägsna och sig själva som moraliskt högtstående i förhållande till slaver som inte är ryssar. Jag har aldrig hört en ryss säga ett enda gott ord om någon annan f.d öststat.

Naturligtvis förnekar du och andra ryssar detta, men det är ett faktum som genomsyrar hela det ryska samhället och självbilden.
Senast redigerad av DaEzz 2015-01-23 kl. 16:17.
2015-01-23, 15:52
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
DN har mer information om Rysslands kemiska krigföring mot Ukraina:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kemvapen-kan-ha-anvants-i-ukraina/

Länk till OSSE:s pressrelease: http://www.osce.org/node/135671
Det är alltså intervju med EN soldat, som hävdar något. Verkar inte som det finns något belägg för historien i övrigt. Man borde kanske kräva lite mera?
2015-01-23, 15:53
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm

Har man inte kontrollen över något, ska man inte ge tillstånd till andra (flygbolag i detta fall) att agera där, inte sant?

Sorgligt exempel på försök att flytta ansvaret för en brottslig handling, avsiktlig eller ej, till någon helt annan...
Är man ur stånd att fastställa vad man skjuter på så skjuter man inte alls, eftersom civilflygplan normalt flyger på den höjden o det malaysiska planet var inte det första som passerat över huvudena på terroristerna.
2015-01-23, 16:27
Bannlyst
Citat:
Sorgligt exempel på försök att flytta ansvaret för en brottslig handling, avsiktlig eller ej, till någon helt annan...
Har man inte kontrollen över något, ska man inte ge tillstånd till andra (flygbolag i detta fall) att agera där, inte sant? Svara på frågan, jag är inte intresserad av dina påhitt.
Citat:
Är man ur stånd att fastställa vad man skjuter på så skjuter man inte alls, eftersom civilflygplan normalt flyger på den höjden o det malaysiska planet var inte det första som passerat över huvudena på terroristerna.
Så Kiev tog risker även för andra plans säkerhet?

Citat:
Ja, personlig erfarenhet. "Riktiga" Ryssar i gemen ser andra f.d östländer/satellitstater som underlägsna och sig själva som moraliskt högtstående i förhållande till slaver som inte är ryssar. Jag har aldrig hört en ryss säga ett enda gott ord om någon annan f.d öststat.

Naturligtvis förnekar du och andra ryssar detta, men det är ett faktum som genomsyrar hela det ryska samhället och självbilden.
Din personlig erfarenhet? Min personlig erfarenhet säger att du ljuger som vanligt
2015-01-23, 16:36
Medlem
Citat:
Men en del av luftrummet var ju ockuperat, det över Donbas? Hur skulle det gått till i praktiken - Poroschenko ringer till terroristledarna o frågar "Hej, det här är P. Jag undrar, har ni något högtskjutande luftvärn, typ BUK, månne? Jaså inte ännu, när får ni det då?""

Nej, luftrummet inte var ockuperat som du hävdar! Hade du läst mina citat hade du förstått att Eurocontrol hade uppmärksammat ukrainska myndigheter, inte Donbas!! att det var farligt för flygsäkerheten att låta flygplan trafikera över Donbas. I praktiken Poroshenko skulle ha beslutat att stänga av, helt inte tillfälligt, luftrummet över Donbas, svårare än så är det inte.

Slut kommentar.
2015-01-23, 16:48
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Nej, luftrummet inte var ockuperat som du hävdar! Hade du läst mina citat hade du förstått att Eurocontrol hade uppmärksammat ukrainska myndigheter, inte Donbas!! att det var farligt för flygsäkerheten att låta flygplan trafikera över Donbas. I praktiken Poroshenko skulle ha beslutat att stänga av, helt inte tillfälligt, luftrummet över Donbas, svårare än så är det inte.

Slut kommentar.
OK. Då menar du att Poroschenko är ansvarig för nerskjutningen f.a. han inte stängde luftrummet, precis som då Putin är ansvarig för 4800 människors död för att han inte stängde gränsen.
Tack för ditt indirekta erkännande.
Min slutkommentar.
2015-01-23, 16:52
Medlem
Man undrar hur länge DNRs massiva pågående attack kan hålla på

http://novorossia.today/full-scale-attack-report-from-novorossiya/

Citat:
We are attacking nearly all the front. We are going at Avdeevka, Mariupol, Debaltsevo, Mariinka. Armoured Forces of Ukraine are withdrawing troops from Dzerzhinsk. Krymskoe, Popasnaya and Troitskoe is being attacked. The trap is being made.

Det har varit ett fasligt twittrande om stridsvagnar som går in i Mariupol, men det har visat sig vara twitterhysteri. Däremot pågår artilleribeskjutning i närheten av Mariupol. Jag tvivlar ändå på att DNR attackerar själva Mariupol.
2015-01-23, 16:58
Medlem
Zentropiums avatar
(FB) Ny kupp på gång i Ukraina?

Citat:
Den senaste rapporten är nu att många har tröttnat på Poroshenko och att han inom kort kommer att avsättas. Enligt följande rapport, från en som är boende i Ukraina, har Kolomoisky i smyg och i skuggan av de intensiva striderna, byggt upp en egen armé bestående av bland annat utländska frivilliga med nära kopplingar till NATO. De senaste veckorna har det kommit rapporter om att bland annat folk från den amerikanska säkerhetsstyrkan Blackwater finns på plats i Ukraina och att ukrainska armén ska genomgå träning med NATO så detta kan ha med det att göra.

http://fortruss.blogspot.se/2015/01/...e-private.html
2015-01-23, 17:05
Medlem
Citat:

Oavsett om du gillar det eller inte, enligt lag, ligger det yttersta ansvaret på ukrainska regeringen.

Lagstiftningen har ett förebyggandesyfte, det är lättare att säkerhetsställa flygtrafiken i en krigszon genom flygförbud/stänga av luftrummet än genom att förbjuda skjutning.

Jag rekommenderar dig att skaffa dig kunskaper inom internationell luftfartsrätt innan du fortsätter tramsa.
Senast redigerad av zy45N 2015-01-23 kl. 17:46.
2015-01-23, 17:30
Medlem
Nu spottar separatisterna på allt vad fred innebär, nu när Putin mer eller mindre förklarar krig mot Ukraina. Att dessa ligister får stöd av Moskva visar på att vi måste hålla Ryssland kort och inte slappna av inför det hot den fria världen nu ser i östra Ukraina. Detta slödder till separatister som utsätter civilbefolkningen för än mer krig och lidande borde väl få FN att reagera. Nu närmar det sig folkmord i Donbass så Putin måste sättas åt innan så separatisterna inte föröder än mer i Ukraina. Putin måste vara helt stollig om han tror han kan ro detta i hamn. Bra hoppas Ukraina kan stoppa fascisterna och rysstokarna innan det spårar ur med en storkonflikt i regionen. Även om Ryssland aldrig kan vinna så kan det bli mycket lidande innan diktatorn i Kreml är borta. Putin måste vara den mest avskydde ledaren idag, åtminstone av den fria världens ledare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in