För att återgå till ämnet och samtidigt avvika från det så tror jag också att det har med trikiner att göra ursprungligen. Man kanske gjorde kopplingen att grisarna var smutsiga, och att det var något med det som gjorde köttet dåligt. Så blev det sedvänja och vävdes in i religionerna, folk är som bekant korkade (nej inte muslimer alla människor oavsett grupp) så hur får man dem att ge fan i att äta gris? Säg att grisar är smutsiga och Gud gillar dem inte, och sen blir det med tiden en djupt rotad uppfattning att "grisar är smutsiga". Jämför tex med renlighetsritualer i flera religioner.
Idag när vi redan är så rena i vardagen blir det ju främst en ritual och ett syfte i sig men tänk på medeltiden,då var det sannolikt av hygienskäl också.
Jag vet flera svenskar som inte äter grisfötter just för att "det är så smutsigt ju, usch". Lite samma grej. Testa att bjuda en svensk på hästkött, eller ännu bättre, hundkött. Sen känner jag både judar och muslimer som helt plötsligt får för sig att ja, varför inte smaka fläskkött det kanske inte är så farligt? Och så testar de en baconskiva och är fast i fläskträsket direkt
Jag skulle personligen aldrig i helvete äta hund, oavsett smak eller något annat. Varför? För det är hundkött, hundar är smutsiga djur som slickar varandra i röven, nej tack. Jag har hört av muslimer jag pratat med att de har samma instinktiva motvilja mot fläsk, det är helt enkelt invant.
Off topic:
Roligt med en tråd om religion/Islam etc som inte är ett inlägg i den ständiga razist/antirazist strömmen på flashback.