2015-01-23, 04:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifiering
Till den som sa att det kunde att ha med trikiner att göra - jag tror du är helt rätt på det.

Skulle inte förvåna mig om det för många århundraden sedan gick runt en massa vanliga grisar i trakterna kring eufrat och tigris - så åt någon familj av de utan att ha tillagat de tillräckligt och så blev de sjuka (trikiner)
Som i alla outbildade samhällen så förstår inte folk utan lyssnar endast på prästen/imamen/byäldsten som först säger "aja baja - gör inte så" men sedan när han märker att det inte hjälper får dra in sin allsmäktige gud i det hela.
och drar man in en religiös aspekt i det hela så att folk håller med utan att ifrågasätta eftersom att allt är ok om en religionen säger att det är det.

sensmoral - jag tror ej heller att muslimer äter gris för att "koranen säger det" - för mig finns ingen logisk förklaring till varför INTE äta gris.

offtopic: testa att fräsa lite bacon i en vanlig köttgryta, låt det puttra länge så det inte syns att det är bacon - jag lovar att alla muslimer ni känner kommer älska det.
(detta har testats flera ggr och fungerar utmärkt, och alla mina muslimska vänner lever och mår bra. de vet såklart inte om det)

Ytterligare offtopic - det här med omskärelse, varför det ?
Min teori är att småpojkar när de var nakna i de varma länderna fick grus innanför förhuden, det blev komplikationer/infektioner och återigen så var det någon "smart" byäldste/präst/imam som kom på att det kan vara läge att ta bort överflödigt skinn som ändå är ivägen - och på så vis slippa infektioner
(som för några hundra år sedan ju faktiskt inte bara gjorde onte utan även kunde vara farligt)
i de kalla länderna var detta inte ett problem eftersom vi inte kunde gå nakna hur mycket vi än ville.

edit: stavfel och annat
Helt ologiskt resonemang eftersom urinet rensar det utrymmet om du inte menar på att de hade en dragelse till att stoppa kuken i sandiga och smutsiga utrymmen alldeles för frekvent, exempelvis en kamelröv.
Det är det är det enda logiska eftersom den heliga boken förbjöd umgänge med kvinnofolk. Sexuell frustration är ju vanligt bland kaosländerna som bekant.
Senast redigerad av bitamin-CE 2015-01-23 kl. 04:45.
Citera
2015-01-23, 05:49
Medlem
Sunimods avatar
De är nog inte så dumma de som avstår griskött.

Köp en bit gris och en bit nätkött och lägg i frysen ett halvår.

Ta sedan fram och tina dem och laga till dem så förstår man varför.
Grisköttet smakar och luktar skit då medans nötköttet fortfarande är fint.

Den som smakat härsket griskött väljer nog gärna annat.
Citera
2015-01-23, 06:03
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Det är bara fett griskött som endast fixar 3 månader.
Magert klarar 6 månader.

Fett oxiderar/härsknar även det i frysen så även för nötkött fast det tar några månader till innan det börjar ta smak.
Citera
2015-01-23, 07:00
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Vad jag förståt efter historieböcker man lusläste ur biblan förr (ja jag är så gammal att man gick till bibblan för att få info och inte google)

Så var det de som reste över öknen med kameler längre tid som var beroende av att köttet skulle hålla länge. Pgr av grisköttets högre fetthalt så blev det härsket fortare och betraktades som ett *sämre kött* som inte skulle ätas.

Numera har vi kylskåp så det känns rätt förlegat men visst vill man inte för nån gubbe ristade det i sanden i mellanösterna så visst ditt val mer bacon till oss andra
Citera
2015-01-23, 07:04
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitamin-CE
Helt ologiskt resonemang eftersom urinet rensar det utrymmet om du inte menar på att de hade en dragelse till att stoppa kuken i sandiga och smutsiga utrymmen alldeles för frekvent, exempelvis en kamelröv.
Det är det är det enda logiska eftersom den heliga boken förbjöd umgänge med kvinnofolk. Sexuell frustration är ju vanligt bland kaosländerna som bekant.

Tycker synd om de som är omskurna tänk att ha 10% mindre känsel på könet (enligt det jag läst så blir ollonet mer okänsligt när det nöts i åratal i kalsingarna precis som huden på fötterna blir det om man går utan skor)

Jag menar det finns ju bara några saker som är gött i livet, mat,sex osv.

Hade du ens om nån kom fram och gav dig 1mille om du bara gick med på att ha mindre skönt när du har sex

Kanske därför många vill ha analsex så det ska kännas mer ? för mig räcker vaginan bra.
Citera
2015-01-23, 07:29
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratinazisten
Det är sant att det inte finns någon upptäckning i nya testamentet av att Jesus skulle käkat gris däremot minns jag inte heller att han skulle tagit någon ställning i frågan? (annat än extremt långsökta tolkningar om "den gamla lagen" som vi inte vet ett skit vad han kan ha menat med)

Något ställningstagande för vad man kan äta gjorde han inte men i Matt 15:11 säger han att ingenting som går in i munnen gör mänskan oren. Där handlar det om otvättade händer men det är inte allt för långsökt att tänka att griskött kan gå under samma princip.

"11 Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren. ......
17 Förstår ni inte att allt som kommer in i munnen hamnar i magen och töms ut på avträdet? 18 Men det som går ut ur munnen kommer från hjärtat, och det gör människan oren. 19 Ty från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, stöld, mened, förtal. 20 Det är detta som gör människan oren. Men att äta utan att ha tvättat händerna, det gör inte människan oren.”
Citera
2015-01-23, 07:58
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Så var det de som reste över öknen med kameler längre tid som var beroende av att köttet skulle hålla länge. Pgr av grisköttets högre fetthalt så blev det härsket fortare och betraktades som ett *sämre kött* som inte skulle ätas.

Kamelklubben får inte heller äta den feta, fina fisken ål.
När vi ändå är ute öknen och vandrar, kan det vara så att burkan är ett slags sandstormsskydd??
Den påminner ju en hel om en sån där skyddsmask man använder när man sandblästrar med fristråle utomhus.
Bild på skyddsmask: https://www.safetysolutions.com/retail/item/172064700/647-GFRD-CPA-SANDBLAST-HOOD
Citera
2015-01-23, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratinazisten
Äter judar inte gris? Det vore kul att veta varför har jag aldrig hört talas om. Muslimer gör det inte för att dom tycker att grisar är smutsiga

Jag älskar att svenskar inte känner till Kosher som var själva grunden för muslimska halal.
Citera
2015-01-23, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
17 Förstår ni inte att allt som kommer in i munnen hamnar i magen och töms ut på avträdet?
För mej känns det som att det finns mycket frustration i den meningen. Som att han som skrivit försökt förklara nått många gånger
Citera
2015-01-23, 09:10
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Det har jag också hört, att förut när de hängde tex lammkött och griskött på tork så härsknade grisköttet först.
Citera
2015-01-23, 09:46
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimmelshow
Jag älskar att svenskar inte känner till Kosher som var själva grunden för muslimska halal.
Är det så konstigt i ett land där så få har någon som helst religiös uppfattning?
Citera
2015-01-23, 10:57
Medlem
Snuttepuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Judar och Muslimer får äta fläsk, om de är ovetande om läget!
Det är det aktiva valet att stoppa det i munnen som är det felaktiga.

Mera sekulariserade löser det genom att kalla fläsk för "vild kalkon", alla invigda förstår, och nickar jakande..

Så även en sekulariserad muslim måste hålla på, och håller på, med att larva sig med omskrivningar kring maten? Är du säker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in