Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-01-22, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vi får se hur det går för FP. Å ena sidan är det ett extremistiskt parti, och å andra sidan så är det påfallande många akademiker som gillar dumheterna. Således har de alltid lyckats klamra sig kvar, tom under Westerbergs tid. Så, om de före 2018 byter partiledare, t ex till Birgitta Ohlsson, så kanske de lyckas locka till sig tillräckligt många pantade akademikerfruntimmer att de kan hålla sig över 4%. Men problemet är att partiet har allt mindre att bidra med. Om C är Alliansens MP, så är FP motsvarigheten till VPK, och det går så klart inte i längden att inneha en sådan position, särskilt inte som nästan sansade personer som Allan Widman är med i ledande ställning. Det är bara att hoppas på att tillräckligt många lämnar FP och inser den skada som partiet ställt till med.

Folkpartiet är det "rumsrena" borgerliga partiet för högre akademiker. Moderaterna är ett parti för plånboksröstare, kristdemokraterna uppfattas som suspekta i fråga om homosexuella och anses ha föråldrad kvinnosyn, och centerpartiet är för icke-urbana och märkta av sin historia som intresseorganisation. Återstår FP. Detta garanterar en hygglig väljarbas som helt enkelt inte har någon annan stans att ta vägen.

I en vettigare värld hade moderaterna och kristdemokraterna slagits samman till ett liberalkonservativt parti, och folkpartiet hade kunnat suga upp den liberala falangen av centern och utgjort det socialliberala partiet. Nu har vi istället fyra socialliberala partier varav ett parasiterar på de andra, med resultat att tre av dem håller på att dö sotdöden.
Citera
2015-01-22, 09:06
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Folkpartiet är det "rumsrena" borgerliga partiet för högre akademiker. Moderaterna är ett parti för plånboksröstare, kristdemokraterna uppfattas som suspekta i fråga om homosexuella och anses ha föråldrad kvinnosyn, och centerpartiet är för icke-urbana och märkta av sin historia som intresseorganisation. Återstår FP. Detta garanterar en hygglig väljarbas som helt enkelt inte har någon annan stans att ta vägen.

I en vettigare värld hade moderaterna och kristdemokraterna slagits samman till ett liberalkonservativt parti, och folkpartiet hade kunnat suga upp den liberala falangen av centern och utgjort det socialliberala partiet. Nu har vi istället fyra socialliberala partier varav ett parasiterar på de andra, med resultat att tre av dem håller på att dö sotdöden.

Det var en gång så, skulle man kunna säga om ditt påstående. Fp akademiker har girigt gått till moderaterna när skattesänkningarna kom eller till miljöpartiet om de känt sig lite idealistiska eller för den delen även vänsterpartiet om de varit blockbytare.

Men de demografiska förändringen är nog allra störst. Den gamla akademikerstammen har dött ut och de nya beter sig inte per automatik som de gamla, de väljer andra alternativ när de går till valurnan första gången.
Citera
2015-01-22, 21:12
Medlem
Nu är det kris i Folkpartiet. Björklund sjunger på sista versen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20199319.ab
Citera
2015-01-22, 21:24
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen

Folkpartiet är verkligen det parti jag avskyr allra mest. Jag antar att jag känner ungefär likadant för FP som alla dessa patologiska SD-hatare känner för SD.

Jag önskar av hela mitt hjärta att partiet väljer Ohlsson och därmed tappar den sista gnuttan markkontakt som partiet har i och med Björklund.
Citera
2015-01-22, 21:39
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Folkpartiet är verkligen det parti jag avskyr allra mest. Jag antar att jag känner ungefär likadant för FP som alla dessa patologiska SD-hatare känner för SD.

Jag önskar av hela mitt hjärta att partiet väljer Ohlsson och därmed tappar den sista gnuttan markkontakt som partiet har i och med Björklund.

Idagens moderna sexualiserade samhälle så måste man ha en kvinna och en man som partiledare. Det insåg miljöpartiet, Sveriges modernaste pari, för länge sedan. Men nu i HBTQP-tider så räcker inte det. Man måste ha en könsmässigt obestämbar figur också. En hen. Det är nu dax för folkpartiet att börja med det, helt redan nu i kväll. Det finns inte tid att vänta på en sådan viktig utveckling!
Citera
2015-01-22, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition

Ullenhag är ännu bättre men det kan vi nog inte hoppas på. I den länkade artikeln är det till och med en folkpartist som säger han "uppfattas som verkllighetsfrånvänd". Måste vara kul för honom att läsa.
Citera
2015-01-22, 21:46
Medlem
NoTruces avatar
Det FP kan göra är att röra sig mer till höger, nu när KD blivit mer och mer vänsterliberala. Då kan man kanske knipa ett par hundra röster från SD. Dock är de flesta väljare luttrade vid det här laget och hugger inte på de utslängda fläskbenen.
Citera
2015-01-22, 22:37
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen

Vet inte om jag är för konspiratorisk nu...

Men varför skulle en "högt uppsatt" folkpartist anonymt säga nedanstående till aftonbladet?

– Det är skräcksiffror. Nu kan man inte blunda för det här längre. Det är en trend, en katastrof. Vi är ett sjunkande parti, utan sjukdomsinsikt.
Citera
2015-01-22, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det FP kan göra är att röra sig mer till höger, nu när KD blivit mer och mer vänsterliberala. Då kan man kanske knipa ett par hundra röster från SD. Dock är de flesta väljare luttrade vid det här laget och hugger inte på de utslängda fläskbenen.

Vad pratar du om egentligen? KD är varken vänster eller liberala. Dom är det partiet som är närmast och mest lika SD. Ett homofobiskt parti dessutom.
Det är just denna högersväng hos FP som gjort att dom håller på att bli ett sjunkande skepp. FPs väljare flyr partiet för att partiet håller på att lämna sina rötter totalt. Låt mig påpeka att både Lars Ohly och Gudrun Schyman är gamla folkpartister.

Nu får vi verkligen hoppas på att major Björklund lämnar posten till Birgitta Ohlsson, Erik Ullenhag, Fredrik Malm m.fl.
Citera
2015-01-22, 23:17
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD
Vad pratar du om egentligen? KD är varken vänster eller liberala. Dom är det partiet som är närmast och mest lika SD. Ett homofobiskt parti dessutom.
Det är just denna högersväng hos FP som gjort att dom håller på att bli ett sjunkande skepp. FPs väljare flyr partiet för att partiet håller på att lämna sina rötter totalt. Låt mig påpeka att både Lars Ohly och Gudrun Schyman är gamla folkpartister.

Nu får vi verkligen hoppas på att major Björklund lämnar posten till Birgitta Ohlsson, Erik Ullenhag, Fredrik Malm m.fl.

Förlåt. Vad jag menade var att KD tappat sitt egenvärde i och med den (oheliga) allians man anslöt sig till inför valet 2006. Man har hamnat i skymundan av M och FP. De borde strama upp sig och bli mer konservativa. Men alliansen kan inte splittras, för de vet att deras enda chans till regeringsställning framöver kommer att bli att fortsätta sitta ihop. Det är konsekvensen av den extrema och likriktade politik (framförallt invandringspolitiskt relaterad) man fört.

Sen Ullenhag som partiledare för FP? Skojar du? Då åker de garanterat ur.
Citera
2015-01-22, 23:23
Medlem
Citat:
Förlåt. Vad jag menade var att KD tappat sitt egenvärde i och med den (oheliga) allians man anslöt sig till inför valet 2006. Man har hamnat i skymundan av M och FP. De borde strama upp sig och bli mer konservativa. Men alliansen kan inte splittras, för de vet att deras enda chans till regeringsställning framöver kommer att bli att fortsätta sitta ihop. Det är konsekvensen av den extrema och likriktade politik (framförallt invandringspolitiskt relaterad) man fört.

Nej, jag skojar inte. Men det jag menade var att Birgitta Ohlsson borde bli ny partiledare med bl.a. Ullenhag vid sidan. Då går dom tillbaka till sina socialliberala rötter som det riktiga mittenpartiet som kan förhandla med både vänstern och högern.

Sen måste dom lämna alliansen omedelbart!
Citera
2015-01-23, 00:14
Medlem
Citat:
Ja precis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in