2015-01-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratinazisten
När det gäller de kristna råkar jag veta att det rör sig om en passage i apostlagärningarna och alltså inte har nått med jesus själv att göra och att även den tolkningen av det som ska ha hänt i apostlagärningarna är extremt långsökt för varför man ska äta gris och andra djur "igen"

Ja eller så står det helt enkelt i gamla testamentet också. Du vet, Jesus åt inte gris på grund av att det var orent!
Citera
2015-01-22, 22:19
Bannlyst
Det jag egentligen är och fiskar efter är om det finns några kringskrifter kring tanaken som kristna inte känner till några tolkningar som förtydligar hela saken det kanske inte låter aptitligt att käka nått orent men så självklart som vissa vill få det till är det inte. De som läst den vet att det finns många saker som är orena som varken troende eller icke-troende kristna /judar bryr sig ett skit om idag och griskött var en sån sak jag trodde gällde för både kristna och judar
Citera
2015-01-22, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Ja eller så står det helt enkelt i gamla testamentet också. Du vet, Jesus åt inte gris på grund av att det var orent!
Det är sant att det inte finns någon upptäckning i nya testamentet av att Jesus skulle käkat gris däremot minns jag inte heller att han skulle tagit någon ställning i frågan? (annat än extremt långsökta tolkningar om "den gamla lagen" som vi inte vet ett skit vad han kan ha menat med)
Citera
2015-01-22, 22:21
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Fel,

Trikinen är en parasit (rundmask) som kan infektera de flesta köttätare inklusive människa. Man blir infekterad genom att äta kött som innehåller levande trikinlarver (ca 0,1 mm långa). Larverna frigörs sedan i mag – tarm-kanalen och utvecklas på några dagar till vuxna maskar ( ca 1,5 – 4 mm långa). vilka producerar nya larver. Under en till två månader föder honorna dagligen 100-1000-tals larver som via lymfan och blodet kommer ut i kroppens alla vävnader. Endast de larver som kommer in i muskeltrådar (utom hjärtmuskeln) kan utvecklas vidare. I muskelvävnaden bildas det, för de flesta trikinarter, en kapsel runt larven och larverna kan leva i muskelvävnaden i årtionden. Även sedan värddjuret dött kan trikinlarver vara levande under lång tid, ungefär till köttet börjar lösas upp av förruttnelsen.För att trikiner i kött ska oskadliggöras måste köttet upphettas så att hela köttstycket uppnår en temperatur på +67 grader C.
Hur hade något av det där något att göra med det du citerade?
Citera
2015-01-22, 22:24
Medlem
Citat:
Det är sant att det inte finns någon upptäckning i nya testamentet av att Jesus skulle käkat gris däremot minns jag inte heller att han skulle tagit någon ställning i frågan?

Nej för att han var jude och då var det självklart att inte äta gris. Egentligen om Jesus inte tog ställning i frågan så borde även gris vara orent för kristna. Då borde ju reglerna i GT gälla.

Hur många kristna här äter gris?
Citera
2015-01-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Hur hade något av det där något att göra med det du citerade?
Man påstod att slaktat kött inte kan innehålla trikiner, läsa kan du väl?
Vilket även tydligt framgår i min post
Citera
2015-01-22, 22:26
Bannlyst
Citat:
Nej för att han var jude och då var det självklart att inte äta gris. Egentligen om Jesus inte tog ställning i frågan så borde även gris vara orent för kristna. Då borde ju reglerna i GT gälla.

Hur många kristna här äter gris?
ja fast jag ifrågasätter ju att det finns några såna regler i GT
Citera
Medlem
O-Lyckligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mounz
Trikiner uppstår inte i slaktat kött, så kylskåp spelar mindre roll.

Lever och lär så där ser man
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Man påstod att slaktat kött inte kan innehålla trikiner, läsa kan du väl?

Nej han påstod att de inte kunde uppstå i slaktat kött. Stor skillnad.
Citera
2015-01-22, 22:27
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Det jag egentligen är och fiskar efter är om det finns några kringskrifter kring tanaken som kristna inte känner till några tolkningar som förtydligar hela saken det kanske inte låter aptitligt att käka nått orent men så självklart som vissa vill få det till är det inte. De som läst den vet att det finns många saker som är orena som varken troende eller icke-troende kristna /judar bryr sig ett skit om idag och griskött var en sån sak jag trodde gällde för både kristna och judar

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Det står inte enbart att svinet är orent det står ordagrant att vi inte får äta det. Ännu en gång:

"Svinet ty det har väl klövar, men det idisslar icke. Det skall gälla för er såsom orent av dessa djurs kött skola ni icke äta, ej heller skolen ni komma vid deras döda kroppar."
Citera
2015-01-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Lever och lär så där ser man
DET är inte sant alls.
Citera
2015-01-22, 22:29
Medlem
Citat:
Nej han påstod att de inte kunde uppstå i slaktat kött. Stor skillnad.
Vilket är fel de kan finnas i slaktat kött ja. Uppstå vet jag inte vad du menar med.Även griskött i Sverige kan innehålla trikiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in