2015-01-22, 21:27
  #31237
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
nån som vet hur mkt jag tjänar på att betala av 150' direkt? har 22 år kvar att betala på.

Gör en simulering på https://www.csn.se/rut/aterbetalningstartsida.do
Där kan du göra en prognos om hur mycket en extrebetalning kommer påverka totalkostnaden för dig.
Bättre att du gör den själv, för det krävs mycket mer information för att kunna göra en hygglig prognos nämligen.
2015-01-22, 21:28
  #31238
Medlem
FireOnTheSides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
nån som vet hur mkt jag tjänar på att betala av 150' direkt? har 22 år kvar att betala på.

Logga in på Mina sidor. Klicka på Betala tillbaka i menyn till vänster, sedan på Räkna ut hur mycket du ska betala tillbaka. Välj Räkna ut och fyll i alla uppgifter själv, fyll i uppgifterna och gå vidare. Du kan sedan välja att göra en ny beräkning utifrån scenariot att du gör en engångsinbetalning på 150'.
2015-01-22, 22:07
  #31239
Medlem
Ny första köpet

Är helt ny på aktier. Har bara basic information. Startkassa är: 100.000kr
Köpte 3000 aktier i Africa Oil 16,82kr för tror på att den kommer stiga med åren. Nu kollar jag runt lite på vad ni andra skriver om för aktier osv. Så tack till er för det här verkar vara enda ämnestråden där folk inte är otrevliga.
Hur bör jag dela upp min portfölj? Vill tillägga att ytterligare 50.000kr kommer läggas till inom 2 månader.
__________________
Senast redigerad av Chilpop 2015-01-22 kl. 22:09.
2015-01-22, 22:09
  #31240
Medlem
Towans avatar
Jag kan inte lämna studieförsäkran till CSN, kan det bero på att jag enligt dem saknar poäng? Kan man inte lämna försäkran förrän de godkänt ansökan?
2015-01-22, 23:10
  #31241
Medlem
Sebzors avatar
Tänker du långsiktigt eller kortsiktigt?
2015-01-22, 23:42
  #31242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axellynwa
Om man handlar med certifikatet BULL OMX X15 SG så står det ju riktning lång. Vad menas med det? Kan man inte handla med det på samma typ som aktier dvs köp o sälj när man vill?
Även om det redan påpekats så förtjänar det att påpekas igen. Köp inte certifikat med 15 gånger hävstång om du inte vet vad du gör.

Allmän fråga: Varför ska alla nybörjare som aldrig gjort en aktieaffär handla bull/bear med gigantisk hävstång? Ofta är det ju dessutom inte ens med OMX som underliggande, utan olja, vete, majs, nickel och annat trams.

Till alla er som sysslar med dessa produkter: Ni är 18 år, ni har ingen aning om hur nickelpriset kommer att utvecklas, ni vet inte ens vad som påverkar dess prissättning, så sluta spekulera i skiten.
2015-01-22, 23:57
  #31243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpop
Är helt ny på aktier. Har bara basic information. Startkassa är: 100.000kr
Köpte 3000 aktier i Africa Oil 16,82kr för tror på att den kommer stiga med åren. Nu kollar jag runt lite på vad ni andra skriver om för aktier osv. Så tack till er för det här verkar vara enda ämnestråden där folk inte är otrevliga.
Hur bör jag dela upp min portfölj? Vill tillägga att ytterligare 50.000kr kommer läggas till inom 2 månader.

3000 aktier... Köpte du aktier för 50 000 i Africa Oil och är helt färsk på ämnet? Hjälp..

Eller menar du aktier för 3000 kr?
2015-01-22, 23:58
  #31244
Medlem
Nu är man o bråkar med csn igen:

HT 2013 Fick jag beviljad studiemedel om 45poäng, 15poäng för HT 2013 och 30poäng för VT 2014

HT 2014 Sökte jag studiemedel men fick inte detta eftersom jag saknade 15 poäng


Nu idag fick jag ett kravbrev från csn, jag har tydligen inte varit registrerad på 30hp under våren 2014 utan endast 10hp.

1. Vad händer om jag skiter i att efterregistrera dessa 20hp? Återkrav såklart, men kommer jag ha rätt få studiemedel igen påengång eftersom jag "läste" 10 poäng + 15p från hösten = 25poäng och jag har redan 18,75p avklarat?
2015-01-22, 23:59
  #31245
Medlem
Ett vågat förstaköp måste jag säga
2015-01-23, 00:05
  #31246
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Även om det redan påpekats så förtjänar det att påpekas igen. Köp inte certifikat med 15 gånger hävstång om du inte vet vad du gör.

Allmän fråga: Varför ska alla nybörjare som aldrig gjort en aktieaffär handla bull/bear med gigantisk hävstång? Ofta är det ju dessutom inte ens med OMX som underliggande, utan olja, vete, majs, nickel och annat trams.

Till alla er som sysslar med dessa produkter: Ni är 18 år, ni har ingen aning om hur nickelpriset kommer att utvecklas, ni vet inte ens vad som påverkar dess prissättning, så sluta spekulera i skiten.

För att man blir miljonär på en vecka ju!
2015-01-23, 00:06
  #31247
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Vad säger ni om Eniro? Jag har köpt in mig tidigare i veckan och jag tror den kan vända.
2015-01-23, 00:07
  #31248
Medlem
Husings avatar
Vi skulle nog behöva veta lite mer. Hur länge har du tänkt att spara? Vilken inställning har du till risk? Skulle du bli skogstokig om tillgångarna faller i värde?

Standardtipset från min sida är att man skall klara sig utan pengarna minst fem år, helst längre, och om man är beredd på att aktier under vissa perioder kan sjunka i värde så skall man köpa mellan 5-20 aktier, lite beroende på smak och på vilka bolag man väljer.

Skall jag tipsa dig om en aktie väljer jag Industrivärden, som äger aktier i flera andra bolag, och som därför ger dig en bra riskspridning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in