2015-01-22, 14:56
  #31225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuliaFleur
Kan du inte fortsätta med den kurs du redan går, så du blir beviljad när du läst några poäng?

Jo men jag läser ett kurspaket på 30 poäng.....första tentan är i mitten på februari och har varken mat eller pengar som räcker ända dit :/, skulle behöva tips på hur jag snabbt kan få in 1 ynka HP? :=)
2015-01-22, 16:49
  #31226
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5542
Någon som har erfarenhet med snyftbrev/överklagande? Klarade inte tillräckligt med poäng förra gången så skickade ett riktigt snyftbrev, får se om det går vägen.
Pröva ring.

Jag saknade 2 poäng en gång (helt seriöst) och ringde in med gråt i rösten. Första kärringen sa blankt nej.
Ringde nästa dag igen för jag blev desperat och då svarade en jättesnäll tant.
Som godkände.

Vet inte om de har koll på hur många gånger man ringer, men jag skulle ringt om och om igen med ett par timmars mellanrum för att vädja. Vet inte hur mycket poäng du saknar.
Jag sa bara att jag hade sabbat två tentor typ och skulle skriva omtentan om ett tag så.

lycka till

Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Jo men jag läser ett kurspaket på 30 poäng.....första tentan är i mitten på februari och har varken mat eller pengar som räcker ända dit :/, skulle behöva tips på hur jag snabbt kan få in 1 ynka HP? :=)
gäller dig också!
2015-01-22, 17:55
  #31227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Pröva ring.

Jag saknade 2 poäng en gång (helt seriöst) och ringde in med gråt i rösten. Första kärringen sa blankt nej.
Ringde nästa dag igen för jag blev desperat och då svarade en jättesnäll tant.
Som godkände.

Vet inte om de har koll på hur många gånger man ringer, men jag skulle ringt om och om igen med ett par timmars mellanrum för att vädja. Vet inte hur mycket poäng du saknar.
Jag sa bara att jag hade sabbat två tentor typ och skulle skriva omtentan om ett tag så.

lycka till


gäller dig också!

Ringa? Jag har skickat massa mail sen 1 vecka tillbaka men de har inte svarat, saknar faktiskt ganska mycket poäng.. När gjorde du detta då? Ska nog testa ringa
2015-01-22, 18:36
  #31228
Medlem
Nu sitter man här och funderar, Jag äger:

Industrivärden
ÅF
Investor

Ska jag plocka på mig NCC eller ratos...svårt val. Med ratos känns jag en aning industritung, eller? Vore fint bredda med NCC då industrivärden redan har Skanska i sig. Sedan har jag funderat lite på fastighetsbolag men det tycker jag känns risky, även bank.
2015-01-22, 18:57
  #31229
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mixer1
Nu sitter man här och funderar, Jag äger:

Industrivärden
ÅF
Investor

Ska jag plocka på mig NCC eller ratos...svårt val. Med ratos känns jag en aning industritung, eller? Vore fint bredda med NCC då industrivärden redan har Skanska i sig. Sedan har jag funderat lite på fastighetsbolag men det tycker jag känns risky, även bank.

Jag svarar med en motfråga: måste du välja?

NCC är ett bra bolag, och Skanska utgör inte en jättestor andel av Industrivärdens portfölj, vilket gör att byggbolagen tillsammans inte skulle bli överviktade för dig.
2015-01-22, 18:59
  #31230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Jag svarar med en motfråga: måste du välja?

NCC är ett bra bolag, och Skanska utgör inte en jättestor andel av Industrivärdens portfölj, vilket gör att byggbolagen tillsammans inte skulle bli överviktade för dig.

Hmm, jaså, jag kanske ska göra en split, köpa NCC + ratos
2015-01-22, 19:47
  #31231
Medlem
Dimaks avatar
när kommer pengarna? är det 25e som vanligt? alltså imorgon eller på måbnda eller nästa freda?
2015-01-22, 21:04
  #31232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Stort tack för klargörandet.

Tjänar man mycket på att göra extra inbetalningar? Jag såg att räntan för närvarande är 1 procent. Låt säga att jag har 250' i lån totalt. Hur mycket "tjänar" jag då på att nu direkt göra en extra betalning på 150'? Dvs. så jag bara har 100' kvar att fortsätta betala av på. Blir det mycket pengar som "sparas" mtp räntan?

nån som vet hur mkt jag tjänar på att betala av 150' direkt? har 22 år kvar att betala på.
2015-01-22, 21:11
  #31233
Medlem
Om man handlar med certifikatet BULL OMX X15 SG så står det ju riktning lång. Vad menas med det? Kan man inte handla med det på samma typ som aktier dvs köp o sälj när man vill?
2015-01-22, 21:12
  #31234
Medlem
Towans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
75%, eller 60% om det är första året du studerar med studiemedel. Är dina poäng inrapporterade i LADOK?

Tydligen är inte alla poäng inrapporterade i LADOK. Men hur länge kan skolan egentligen skjuta på det? Är det vanligt att det tar sån tid innan alla resultat är inne?
2015-01-22, 21:25
  #31235
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Om man planerat att bara ta bidrag en termin, går det att ändra till lån mitt i?


Ja, och det för hela terminen i så fall. Ändringen måste ske senast studiestödsveckan.

http://www.csn.se/hogskola/anmal-andringar/belopp-1.2614

Vassego
2015-01-22, 21:25
  #31236
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axellynwa
Om man handlar med certifikatet BULL OMX X15 SG så står det ju riktning lång. Vad menas med det? Kan man inte handla med det på samma typ som aktier dvs köp o sälj när man vill?

Ett tips i all välmening. Skippa certifikat med stor hävstång.
Men hursomhelst, riktning lång betyder att den rör sig i samma riktning som underliggande värdepapper. Du kan köpa och sälja hur som helst under börsens öppettider.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in