2015-01-22, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
I allra högsta grad. Det som judar får äta kallas för koscher och betyder ordagrant "korrekt" på hebreiska.

Ja, det betyder definitivt att man icke får äta griskött om man är jude.
Sedan så finns det liberal judendom som gärna vill modernisera allt.
Eeeh... Vadå det betyder definitvt att man inte får äta griskött om man är jude? Det du citerat säger ingenting om att man inte får äta griskött som jude vill du komplettera eller förklara varför det tolkas så? Är det nån felöversättning eller vad
Citera
2015-01-22, 22:04
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratinazisten
Eeeh... Vadå det betyder definitvt att man inte får äta griskött om man är jude? Det du citerat säger ingenting om att man inte får äta griskött som jude vill du komplettera eller förklara varför det tolkas så? Är det nån felöversättning eller vad

Det tolkas som att gris är förbjudet att äta därför att passagen använder ordet "orent" i samband med djuret gris. Vad vill du jag ska säga; det är det som är den traditionella tolkningen.
Senast redigerad av thewellovedone 2015-01-22 kl. 22:25.
Citera
2015-01-22, 22:06
Medlem
sommarlovs avatar
Judar och Muslimer får äta fläsk, om de är ovetande om läget!
Det är det aktiva valet att stoppa det i munnen som är det felaktiga.

Mera sekulariserade löser det genom att kalla fläsk för "vild kalkon", alla invigda förstår, och nickar jakande..
Citera
2015-01-22, 22:08
Medlem
Citat:

Förstår inte hur du kan misstolka "Du skall endast äta djur som har heldelade klovar och som idisslar, svinet har visserligen heldelade klovar men idisslar inte, det skall du hålla för orent"

Står ju samma i de kristnas bibel, står även att man får äta gräshoppor om man vill. Dock så var de första kristna ganska pragmatiska när de ville sprida sin tro över Europa där befolkningen åt gris. Precis som Paulus syn på manlig omskärelse.

Hur fan skulle de annars få anhängare när de vill förbjuda allt gott?
Citera
2015-01-22, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Det tolkas som att gris är förbjudet att äta därför att passagen använder ordet "orent" i samband med djuret gris. Vad vill du jag ska säga; det är det som är det traditionella tolkningen.
Jag ville bara ha en förklaring på hur man får "orent" till = ÄT EJ men det är kanske för längesen för att du ska kunna svara på det? Men om du är troende jude borde du inte vara intresserad? Finns fler djur som anses orena som inte har de sjukdomar som upptäckts kring grisar idag
Citera
2015-01-22, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Förstår inte hur du kan misstolka "Du skall endast äta djur som har heldelade klovar och som idisslar, svinet har visserligen heldelade klovar men idisslar inte, det skall du hålla för orent"

Står ju samma i de kristnas bibel, står även att man får äta gräshoppor om man vill. Dock så var de första kristna ganska pragmatiska när de ville sprida sin tro över Europa där befolkningen åt gris. Precis som Paulus syn på manlig omskärelse.

Hur fan skulle de annars få anhängare när de vill förbjuda allt gott?
När det gäller de kristna råkar jag veta att det rör sig om en passage i apostlagärningarna och alltså inte har nått med jesus själv att göra och att även den tolkningen av det som ska ha hänt i apostlagärningarna är extremt långsökt för varför man ska äta gris och andra djur "igen"
Citera
2015-01-22, 22:12
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Jag har läst lite genom Google-sökning och det stod att de (grisarna) vältrar sig i smuts och äter ex-krementer (vet inte vad det betyder) sen enligt gamla testamentet eller moseböckerna så är det för att de tvetydiga klöver och inte idisslar, men vad gör ett djur så bra för att den idisslar? Kossor rullar runt i smuts också som sin egen avföring , jag har sett det själv.
Har du inte sett Family Guy? Rabbiner äter inte grisar, för de är som superhjältar för dem.
Citera
2015-01-22, 22:13
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:

"Svinet ty det har väl klövar, men det idisslar icke. Det skall gälla för er såsom orent av dessa djurs kött skola ni icke äta, ej heller skolen ni komma vid deras döda kroppar."

Men väldigt många icke religiösa judar äter griskött. Jag har dock valt att inte göra det.
Citera
2015-01-22, 22:14
Medlem
mounzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Skulle gissa att det kommer ifrån tiden då inte kylskåpet var uppfunnet och köttet lätt vart drabbat av trikiner... Men jag vet det inte som ett faktum.

Trikiner uppstår inte i slaktat kött, så kylskåp spelar mindre roll.
Citera
Medlem
Risken att smittas av trikiner från fläsk kött är stor i varmt klimat utan kyl. <en vana som levt kvar blad judar och muslimer inget konstigt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Men väldigt många icke religiösa judar äter griskött. Jag har dock valt att inte göra det.
Ja jag har själv aldrig suttit till bords med en hebre som spottat på fläsket det är därför jag blir förvånad
Citera
2015-01-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mounz
Trikiner uppstår inte i slaktat kött, så kylskåp spelar mindre roll.

Fel,

Trikinen är en parasit (rundmask) som kan infektera de flesta köttätare inklusive människa. Man blir infekterad genom att äta kött som innehåller levande trikinlarver (ca 0,1 mm långa). Larverna frigörs sedan i mag – tarm-kanalen och utvecklas på några dagar till vuxna maskar ( ca 1,5 – 4 mm långa). vilka producerar nya larver. Under en till två månader föder honorna dagligen 100-1000-tals larver som via lymfan och blodet kommer ut i kroppens alla vävnader. Endast de larver som kommer in i muskeltrådar (utom hjärtmuskeln) kan utvecklas vidare. I muskelvävnaden bildas det, för de flesta trikinarter, en kapsel runt larven och larverna kan leva i muskelvävnaden i årtionden. Även sedan värddjuret dött kan trikinlarver vara levande under lång tid, ungefär till köttet börjar lösas upp av förruttnelsen.För att trikiner i kött ska oskadliggöras måste köttet upphettas så att hela köttstycket uppnår en temperatur på +67 grader C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in