2015-01-21, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Hur menar du att den skulle vara riggad. "Extremt märkliga rörelser" innebär vad?

Det är väl dock Finansinspektionen du bör vända dig till om du på riktigt misstänker att någonting är galet.

Större aktörer dumpar aktier för att hålla nere priset, vid lägre omsättning pumpar samma aktörer ner priserna. Trots ett väldigt väldigt bra PM går aktien nästan ner trots att den rent historiskt har varit känslig för nyheter, detta en dag där omsättningen är ca 5 ggr mer än den vanliga.
2015-01-21, 19:10
Medlem
JJSs avatar
Hej.

Att göra: Ett engångsbelopp och sen månadsspara i följande fonder (långsiktigt)

Sverige - 30%

Splitan Aktiefond Investment bolag
AvanzaZero

Global (USA)? - 35%

Danske Invest SRI Global

Europa - 25%

SPP Aktiefond Europa

Tillväxtmarknader - 10%

Öhman Index Emerging Markets

Detta är de fonder jag kollat på so far.

Vad tycker ni? Är geografiska uppdelningen bra? Hur bör jag dela upp procentenheterna per fond?

All input uppskattas

Edit* Gjorde om lite. Känns bätter såhär - vill dock fortfarande ha en eller två fonder till

Mvh.
Senast redigerad av JJS 2015-01-21 kl. 19:35.
2015-01-21, 20:02
Medlem
Hej!

Jag började min 3 åriga utbildning i höstas och sökte bidrag hos csn för höstterminen. Alltså inte lånet utan bara de cs 2800 kronorna.
Jag har nu bara klarat 1 av 3 kurser. Var något poäng ifrån bara på en av dom. Testar dom mitt resultat nu direkt? Känns ju lite skumt att testa mig bara för jag sökte för halvår isf.
Senast redigerad av antonthegreat 2015-01-21 kl. 20:54.
2015-01-21, 20:16
Medlem
Fråga om ränta på ränta, är hyfsat ny. Om jag äger en aktie för säg 1000 kr som går upp 2 % idag. Då går den alltså upp till 1020. Om den går upp 2 % imorgon också, går en då upp 1020 * 1,02 dvs =1040,4 och så fortsätter det?

Jag undrar väl främst om varje %-uppgång på en aktie utgår från ursprungsbeloppet man investerat eller om det utgår från marknadsvärdet på de aktier man äger.. Eller måste man "återinvestera" sitt kapital?
2015-01-21, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recoleta
Fråga om ränta på ränta, är hyfsat ny. Om jag äger en aktie för säg 1000 kr som går upp 2 % idag. Då går den alltså upp till 1020. Om den går upp 2 % imorgon också, går en då upp 1020 * 1,02 dvs =1040,4 och så fortsätter det?

Ja.
2015-01-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Ja.

Tack, tror jag?

Då gäller förmodligen samma princip vid "förluster" också, dvs då kursen är negativ?? Om vi alltså har en negativ trend som går neråt (i en konstant linje) i några månader, då minskar ju "förlusterna" för varje dag som går (i kronor)? Samtidigt ökar ju vinsterna för varje dag som går om trenden är positiv, eftersom underlaget växer. Det känns...konstigt på något sätt. Det tar alltså längre tid att förlora t.ex. 1000 kr med en negativ ränta än det tar att vinna 1000 kr med en lika stor positiv ränta? Eller tänker jag helt åt fanders nu?
2015-01-21, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Saknar en poäng för att de där empatilösa mammaknullarna ska ge mig studiemedel, så är det någon som har tips på något väldigt enkelt och webbaserat som ger 1 poäng max? Helst inte programmering eller liknande.

Kan du inte fortsätta med den kurs du redan går, så du blir beviljad när du läst några poäng?
2015-01-21, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Om man planerat att bara ta bidrag en termin, går det att ändra till lån mitt i?

Bump
2015-01-22, 02:47
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonthegreat
Hej!

Jag började min 3 åriga utbildning i höstas och sökte bidrag hos csn för höstterminen. Alltså inte lånet utan bara de cs 2800 kronorna.
Jag har nu bara klarat 1 av 3 kurser. Var något poäng ifrån bara på en av dom. Testar dom mitt resultat nu direkt? Känns ju lite skumt att testa mig bara för jag sökte för halvår isf.
Huruvida du bara får bidrag eller både bidrag och lån kvittar, studiemedel som studiemedel. De testar dina resultat vid varje ansökan, om du inte har fixat 60 eller 75 procent av dina poäng (beroende på om det är första året du studerar eller inte) kommer du inte att få mer studiemedel förrän du har kommit ikapp.
2015-01-22, 02:49
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Om man planerat att bara ta bidrag en termin, går det att ändra till lån mitt i?
Gissningsvis tror jag att det går, bara att ändra sin ansökan/skicka in en ny. Dock går det nog inte att göra retroaktivt utan bara för kommande utbetalningar.
2015-01-22, 04:41
Medlem
Har hamnat i en minst sagt desperat situation. Måste ha in 7hp till innan jag kan få csn, men har inga pengar kvar till varken mat eller hyra och omtentan går först om en månad så det dröjer innan jag får in poängen. Soc vägrar att betala ut pengar eftersom jag studerar. Hur tusan skall jag göra? Jag vill ju inte gärna säga upp mig från alla kurser bara för att gå på soc och på det sättet sabba hela vårterminens studier. Kan man höra av sig till csn och be dom ha lite överseende med min situation så att dom betalar ut fastän jag saknar några poäng?
2015-01-22, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Har hamnat i en minst sagt desperat situation. Måste ha in 7hp till innan jag kan få csn, men har inga pengar kvar till varken mat eller hyra och omtentan går först om en månad så det dröjer innan jag får in poängen. Soc vägrar att betala ut pengar eftersom jag studerar. Hur tusan skall jag göra? Jag vill ju inte gärna säga upp mig från alla kurser bara för att gå på soc och på det sättet sabba hela vårterminens studier. Kan man höra av sig till csn och be dom ha lite överseende med min situation så att dom betalar ut fastän jag saknar några poäng?

Åh det gamla skit-problemet.

Du kan försöka vädja till soc, för de har detta som sträng policy men i 0.1% av fallen kan de ha överseende. Men detta är så extremt sällsynt att du antagligen får klara dig utan pengar tills du hunnit ikapp. Har du ingen annan kurs du kan gå eller omtenta tidigare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in