2015-01-21, 15:04
Medlem
Towans avatar
Hur många poäng behöver man egentligen ha godkänt för att få studiemedel? Gick 30HPi höstas och är än så länge godkänd i 23HP (en tenta är ännu inte rättad), men ändå envisas CSN med att jag saknar poäng?
2015-01-21, 15:10
Medlem
JJSs avatar
Hej.

Hur tycker ni jag ska fördela mitt fondinnehav geografiskt och i vilka procentenheter?
2015-01-21, 15:14
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Insättningar till kontot räknas in i kapitalunderlaget för schablonintäkten, oavsett om det handlar om aktier, fonder eller likvida medel. Se https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/investeringssparkonto.4.5fc8c94513259a4ba1d8000378 51.html

Jag ansluter med en fråga om insättning/överföring av medel till ISK
Jag har en depå BAS hos Swedbank med 280000:- Eftersom lönekontot ger 0 i ränta så kan jag lika bra ha pengarna liggandes på BAS där jag kan ta ut dem utan att behöva betala courtage, skatt eller andra avgifter.
Nu har jag dessutom öppnat ett BAS ISK som jag vill lägga över pengarna på så allt är klart när /om jag vill köpa aktier för det vet jag inte i dagsläget. Kommer man att dra chablonskatt på insatt belopp utan att jag köpt några aktier på mitt ISK.
Tacksam för svar.
2015-01-21, 15:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Kommer man att dra chablonskatt på insatt belopp utan att jag köpt några aktier på mitt ISK.
Ja. Hela kapitalet räknas. Ha inte oinvesterade medel i din ISK.
2015-01-21, 15:41
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmias
Har precis öppnat ett konto på Avanza och läser igenom deras olika kontoalternativ, men man blir ju lite osäker på vad som gäller.
Hur funkar beskattningen på överföringar om man vill öppna ett ISK? Om jag för över, låt säga, 50k från min nuvarande bank till mitt ISK, så behöver jag väl min skäl inte beskatta den insättningen?

Från avanza.se

Edit: Obefogad smädning undanbes

Hej!

Jag ville bara gå in och förtydliga att insättningar faktiskt kommer med i kapitalunderlaget för schablonskatten, precis som Husing och Celeno skriver. Kort och gott beskattas en insättning på samma sätt som ett ingående värde under kvartalet. En bit ned på den här sidan kan du läsa mer om hur skatten på ett ISK fungerar, inklusive ett exempel.

/Kristoffer, Avanza
2015-01-21, 15:47
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ja. Hela kapitalet räknas. Ha inte oinvesterade medel i din ISK.

Tack.

OK. Jag behåller pengarna i första BAS och överför till BAS ISK exempelvis 70000:- för köp av Investor B och när läge ges köpa Lundberg B för 70000:- ICA Gruppen B för 70000:- och Atrium Ljungberg för 70000:- Samma höga inköpssummor gynnar väl courtagekostnaderna.
2015-01-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Insättningar till kontot räknas in i kapitalunderlaget för schablonintäkten, oavsett om det handlar om aktier, fonder eller likvida medel. Se https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/investeringssparkonto.4.5fc8c94513259a4ba1d8000378 51.html

Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Jag ville bara gå in och förtydliga att insättningar faktiskt kommer med i kapitalunderlaget för schablonskatten, precis som Husing och Celeno skriver. Kort och gott beskattas en insättning på samma sätt som ett ingående värde under kvartalet. En bit ned på den här sidan kan du läsa mer om hur skatten på ett ISK fungerar, inklusive ett exempel.

/Kristoffer, Avanza

Då var det som jag tolkade det från början alltså. Tack
2015-01-21, 16:31
Bannlyst
Vad gör man om man ser att en aktie är riggad? Det är extremt märkliga rörelse och vissa mäklare kontrollerar priset till 100%
2015-01-21, 16:43
Medlem
Jag investerar ofta i vanligtvis stabila fonder som det gått utomordentligt dåligt för under den period som föregår köpet. T.ex i en thailandsfond kort efter demonstrationerna och att militärjuntan tog över, ryssland ett par gånger den senaste tiden osv.
Det krångligaste med att få någon tillväxt genom att investera såhär verkar än så länge vara just att hitta vilka fonder det gått sämst för.
Det måste väl finnas enkla sätt att hitta? Jag har prövat på Nordnet, men där kan man ju klicka i vad för skit som helst, bäst tillväxt senaste månaden osv, men aldrig att de visar vilka det gått sämst för den senaste månaden, och det är ju det jag är mest intresserad av.
Var kan man hitta info om sånt?
2015-01-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newynsa
Vad gör man om man ser att en aktie är riggad? Det är extremt märkliga rörelse och vissa mäklare kontrollerar priset till 100%

Hur menar du att den skulle vara riggad. "Extremt märkliga rörelser" innebär vad?

Det är väl dock Finansinspektionen du bör vända dig till om du på riktigt misstänker att någonting är galet.
2015-01-21, 18:47
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Tack för underlättande svar. Puh. Som jag förstått det kan man välja att efter utbildning, med jobb "bara" betala av ca 2000 kr i månaden på skulden, stämmer det?
Inte ens det. Jag är skyldig ~330 000 kr och ska i nuläget bara betala strax över 1 000 kr i månaden och, om man utgår från årets ränta (vilken är väldigt låg), så kommer det sista året betala runt 1 500 kr per månad. Sen om du "bara" är skyldig 100 000 kr så är det möjligt att du får en kortare återbetalningsperiod än det maximala 25 år, men du kommer inte att komma upp i 2 000 kr per månad.
2015-01-21, 18:48
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towan
Hur många poäng behöver man egentligen ha godkänt för att få studiemedel? Gick 30HPi höstas och är än så länge godkänd i 23HP (en tenta är ännu inte rättad), men ändå envisas CSN med att jag saknar poäng?
75%, eller 60% om det är första året du studerar med studiemedel. Är dina poäng inrapporterade i LADOK?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in