2015-01-21, 19:36
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Tack. Värdefulla tips. Jag kanske skulle ta bort Investor B och satsa på NovoN i stället. Vitrolife har inte dom stått och stampat på samma ställe i flera år.

Ditt val men var lite försiktig med Vitrolife men Novo Nordisk kan du ha som en stabil basaktie med tillväxt på köpet. Klart bättre än AZN som står och stampar men ger visserligen bra utdelning två gånger om året.

Vitrolife har ökat från 30 kr till 180 på 4 år och växer organiskt med årlig vinsttillväxt.
Senast redigerad av Rektangel 2015-01-21 kl. 19:39.
Citera
2015-01-21, 21:12
Medlem
Mrfloorballs avatar
Hufvudstaden
HM
NCC
Telia
Investor
SHB
SEB
Deere & Co
Starbreeze
Enquest

Har haft en trevlig uppgång i handelsbanken som jag sålt av lite och istället gått in i SEB som känns mer rimligt prissatt just nu. Funderar på något starkt stabilt amerikanskt bolag till men har lite svårt att bestämma mig... Coca Cola?
Citera
2015-01-21, 21:13
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Den där Vitrolife du ratade har ökat från då 28 kr till 178 idag. En resa som heter duga och du har alltid dissat aktien. En årlig kursutveckling på drygt 60% i snitt.

Ta och kolla upp det där "förhoppningsbolaget" som växer snabbt och organiskt med årlig växande vinst..

Även en trasig klocka visar rätt tid två gånger om dygnet. Om du satsat pengar, grattis för all del, men läkemedel är inget för mig.

Värderingen i dag är betydligt intressantare än om aktien gått från 30 till 180 historiskt. Om vinsten inte ökat sexfaldigt under perioden, har värderingen ökat. Ett bolag utan tillväxt med låg värdering är ofta bättre köp än dyra tillväxtaktier.
Citera
2015-01-21, 21:22
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Även en trasig klocka visar rätt tid två gånger om dygnet. Om du satsat pengar, grattis för all del, men läkemedel är inget för mig.

Värderingen i dag är betydligt intressantare än om aktien gått från 30 till 180 historiskt. Om vinsten inte ökat sexfaldigt under perioden, har värderingen ökat. Ett bolag utan tillväxt med låg värdering är ofta bättre köp än dyra tillväxtaktier.

Kolla upp de aktier jag föreslog för 3-4 år sedan och hur de utvecklats och nämn ditt eget innehav så kan vi jämföra. Att du alltid kommer dissa de jag innehar vet vi redan och naturligvis vet du alltid bäst, eller hur?

Du lär aldrig köpa in dig i de företag jag rekommenderar för de lär alltid vara för dyra för dig. Vitrolife har alltid värderats högt men infriat förväntningarna med råge och är inget förhoppningsbolag som jagar regnbågen. De växer organiskt med vinsttillväxt och ger årligen en växande utdelning. Företaget är inget läkemedelsbolag.

Vad har du själv?
Citera
2015-01-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Kolla upp de aktier jag föreslog för 3-4 år sedan och hur de utvecklats och nämn ditt eget innehav så kan vi jämföra. Att du alltid kommer dissa de jag innehar vet vi redan och naturligvis vet du alltid bäst, eller hur?

Du lär aldrig köpa in dig i de företag jag rekommenderar för de lär alltid vara för dyra för dig. Vitrolife har alltid värderats högt men infriat förväntningarna med råge och är inget förhoppningsbolag som jagar regnbågen. De växer organiskt med vinsttillväxt och ger årligen en växande utdelning. Företaget är inget läkemedelsbolag.

Vad har du själv?

Varför så aggressivt kritiserande? Du säger ju det själv ni har helt olika investeringsfilosofi. Caparzo verkar vara en deep value investerare och kanske lite av en contrarian också? Du själv är en growth investerare, båda är respektabla strategier, men helt olika..
Citera
2015-01-21, 23:44
Medlem
Elekta
Hexagon
Industrivärden
Kancera
Kinnevik
Lindab
Lundin Petroleum
Swedbank
Telia
Trelleborg
Citera
2015-01-22, 07:58
Medlem
Just nu är det dessa bolag som gäller

ISK
- Cloetta
- Volvo
- NCC
- TeliaSonera
- TDC

KF
- Apple
- Vanguard High Dividend Yield ETF
Citera
2015-01-22, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dhanjel2
Just nu är det dessa bolag som gäller

ISK
- Cloetta
- Volvo
- NCC
- TeliaSonera
- TDC

KF
- Apple
- Vanguard High Dividend Yield ETF

Gillar din portfölj. Vad har du för GAV på Volvo? Är det runt 75 hade jag nog sålt nu. Men det är bara mina 5 ören.
Citera
2015-01-22, 21:20
Medlem
Utdelningsportfölj

Ncc
H&M
Castellum
Nordea
Swedbank
Coca cola
At&t
Teliasonera

Tankar ?

Vill ha 3 bolag till i portföljen tips ? Utdelningsbolag då!

Sen tänkte jag köra 3 fonder 1 hög riskt, 1 medel risk, 1 låg risk !

tips mottagets även där
Citera
2015-01-22, 21:44
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Utdelningsportfölj

Ncc
H&M
Castellum
Nordea
Swedbank
Coca cola
At&t
Teliasonera

Tankar ?

Vill ha 3 bolag till i portföljen tips ? Utdelningsbolag då!

Sen tänkte jag köra 3 fonder 1 hög riskt, 1 medel risk, 1 låg risk !

tips mottagets även där
Betsson eller Unibet
Protector försäkring
SJR

Där har du 3 bra tillägg till din portfölj.
Citera
2015-01-22, 22:22
Medlem
Ratos
Volvo
Starbreeze

Vardia

Mcdonalds
BHP Billiton
Citera
2015-01-23, 00:19
Medlem
Hej på er!

Så här ser min portfölj ut i dagsläget.
Betsson 21.7%
Cash 11.9%
Johnsson&j 6.6%
DigitalRealtyTrust 6.5%
Mcdonalds 6.4%
Citigroup 6%
Coca Cola 4.9%
Apple 4.7%
Mr Green 4.6%
Altria 4.5%
Brummer MS 2xl 4.4%
BP 3.9%
Starbucks 3.6%
AIG 3%
Philip Morris 2.5%
Wal-Mart 1.8%
netflix 1.3%
Tesla 1.2%
Blackpearl 0.4%

Haft stoplossar i HM, industrivärden, Swedbank och telia som resulterat i försäljningar. Känner att jag sitter fast i investeringsideer för tillfället, inget köpsug alls. Ena stunden kan jag känna mig rätt nöjd och men samtidigt väntar jag på att skiten ska braka ihop snart. Fnular på om jag skulle sälja allt, sitta ute ett tag (6-12 månader) sen in försiktigt (under 18-24 mån) i liknande bolag (eventuellt mer fokus på utdelning).

Era tankar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in