2015-01-20, 17:36
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Din portfölj ser för mig snarare ut som ett spännande äventyr med en krasch i i slutet än en seriös investering för framtiden.

Vitrolife, Hexpol,Wallenstam Novo Nordisk, Mastercard, Kimberly-Clark och The Coca-Cola Company.

Oj!

Vad får dig att tro att SEB, Investor och NCC kommer slutar i krasch? Eller för den delen Africa oil eller Net Entertainment?
Citera
2015-01-20, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Africa Oil
Fingerprint Cards
Investor
NCC
Net Entertainment
SEB
WntResearch

Vill helst ta mig ur Wnt och Fingerprint, ta mig in i ICA och Volvo istället för ett mer långsiktigt sparande. Men annars, vad tycker ni?

Tycker det låter klokt att ta dig ur de två aktierna. Net ent kan väl kanske fungera som kryddan i portföljen, jag vet inte. Kan inte så mycket om bolaget.

Både ICA har ett väldigt starkt varumärke och är bra förankrat i Sverige med många som kan relatera till bolaget. Det gör det långsiktigt intressant.

Volvo håller på att bygga upp ett riktigt riktigt intressant varumärke. Allt de gör just nu känns som det är väl genomarbetat och kvalité på prylarna. Allt från växellådor till reklamfilmer.

Funderar själv på att lyfta in Volvo i min portfölj på 5 - 10 års sikt med kontinuerliga köp. Känns som att jag kommer kunna trivas med Volvo i min portfölj. Vilket för mig är väldigt viktigt om jag ska äga den en längre tid.

Mvh
Citera
2015-01-21, 08:13
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Oj!

Vad får dig att tro att SEB, Investor och NCC kommer slutar i krasch? Eller för den delen Africa oil eller Net Entertainment?

Kanske inte alla men en del av dem men vad får dig att tro att oljeprospektering skulle vara en lönsam affärsidé även om man finner nåt med tanke på att världen nu drunknar i olja och att mer utav denna vara snarare skulle driva ned oljepriset och gynna de som blankat oljan?

Jag hör till dem som ofta blankat oljan med god förtjänst

(FB) Optioner i olja

Finansiella institutioner skulle jag nog undvika med tanke på den finansiella oron och instabiliteten vi har och som ännu inte verkar över. "Det som göms i snö kommer fram i tö".

De övriga verkar alldeles för konjukturkänsliga och den begynnande konjukturuppgången som allt fler skjuter fram i tiden gör att man kan förvänta sig en hel del bakslag där.

Då tror jag mer på Wallenstam och mer konjukturokänsliga bolag (ICA, Axfood) eller exportbolag med dollarinkomster. Hexpol, Vitrolife, Autoliv

Investor är nog ditt bästa innehav. De andra lär nog bli en spännande resa likt en fylleresa även om de kanske inte kör i diket.
Citera
2015-01-21, 17:10
Medlem
1. Africa Oil -0%
2. Investor 13%
3. Protector Forsikring 19,6%

Ganska nyligen uppdaterad portfölj, långsiktiga innehav förutom Protector Forsikring som jag säljer när norska kronan återhämtat sig tillräckligt, ett uppköp känns också aktuellt
Citera
2015-01-21, 17:21
Medlem
KalleXLs avatar
Vad tror ni om min portfölj.

Investor B 25%
Lundberg B 25%
ICA Gruppen 25%
Atrium Ljungberg B 25%
Citera
2015-01-21, 17:29
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Vad tror ni om min portfölj.

Investor B 25%
Lundberg B 25%
ICA Gruppen 25%
Atrium Ljungberg B 25%

Trygg och stabil men varför inte nåt läkemedelsföretag nästa gång du söker kandidater? Novo Nordisk eller AstraZeneca?
Citera
2015-01-21, 17:33
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Trygg och stabil men varför inte nåt läkemedelsföretag nästa gång du söker kandidater? Novo Nordisk eller AstraZeneca?

AstraZeneca ägs väl av Investor, det räcker väl.
Citera
2015-01-21, 18:30
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
AstraZeneca ägs väl av Investor, det räcker väl.

Så var det förr att företaget kontrollerades av Investor men AZN noteras idag främst i London och kontrolleras därifrån men Investor har väl fortfarande nån del av bolaget men hur mycket kan jag inte på rak arm.

AstraZeneca är idag ett brittiskt bolag och du kanske minns turerna när Pfizer la bud på bolaget?
Diskussionerna var mellan London och New York och ingen brydde sig särskilt om vad de svenska ägarna hade för åsikt i frågan.
Senast redigerad av Rektangel 2015-01-21 kl. 18:38.
Citera
2015-01-21, 18:45
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Så var det förr att företaget kontrollerades av Investor men AZN noteras idag främst i London och kontrolleras därifrån men Investor har väl fortfarande nån del av bolaget men hur mycket kan jag inte på rak arm.

AstraZeneca är idag ett brittiskt bolag och du kanske minns turerna när Pfizer la bud på bolaget?
Diskussionerna var mellan London och New York och ingen brydde sig särskilt om vad de svenska ägarna hade för åsikt i frågan.

Tack. Det har du rätt i. Det var en massa konstigheter runt försäljningen av AZ
Man tycker att ett välskött investmentbolag som Investor borde gjort sig av med resten. Flera experter bland annat Marcus i fredagschatten hävdar att man behöver bara en aktie och det är Investor. Jag som är nybörjare lockas ju av sådant.
Citera
2015-01-21, 19:04
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
De två första är utmärkta bolag. De andra är mer tveksamma. Eniro har en tuff resa framför sig och framtidsutsikterna är mörka. Jag skulle inte våga lägga 29 % där, inte heller Vitrolife känns stabil. Det låter som något förhoppningsbolag med inriktning biotech eller liknande.

Köp inte Eniro bara för att aktien tagit mycket stryk, det är välförtjänt.

Den där Vitrolife du ratade har ökat från då 28 kr till 178 idag. En resa som heter duga och du har alltid dissat aktien. En årlig kursutveckling på drygt 60% i snitt.

Ta och kolla upp det där "förhoppningsbolaget" som växer snabbt och organiskt med årlig växande vinst..
Citera
2015-01-21, 19:09
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Tack. Det har du rätt i. Det var en massa konstigheter runt försäljningen av AZ
Man tycker att ett välskött investmentbolag som Investor borde gjort sig av med resten. Flera experter bland annat Marcus i fredagschatten hävdar att man behöver bara en aktie och det är Investor. Jag som är nybörjare lockas ju av sådant.

Du kan alltid kolla upp på deras hemsida hur mycket Investor har i AZN men detta läkemedelsbolag har i praktiken slutat växa och står och stampar med bra utdelning. Hellre då Novo Nordisk som är ett av Danmarks största bolag idag eller Vitrolife i Göteborg som växer bra. Jag har båda och jag dumpade AZN redan 2006.

Ett av de företag som gett mig mycket pengar under 80-90-talen men som sedan dess lever på fornstora dar.
Citera
2015-01-21, 19:20
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Du kan alltid kolla upp på deras hemsida hur mycket Investor har i AZN men detta läkemedelsbolag har i praktiken slutat växa och står och stampar med bra utdelning. Hellre då Novo Nordisk som är ett av Danmarks största bolag idag eller Vitrolife i Göteborg som växer bra. Jag har båda och jag dumpade AZN redan 2006.

Ett av de företag som gett mig mycket pengar under 80-90-talen men som sedan dess lever på fornstora dar.

Tack. Värdefulla tips. Jag kanske skulle ta bort Investor B och satsa på NovoN i stället. Vitrolife har inte dom stått och stampat på samma ställe i flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in