Citat:
Ursprungligen postat av
Durex
Postar om detta då jag inte tror att någon såg den första posten:
Jag har ett dilemma. Börsen har gått upp ett bra tag och jag har precis börjat med aktier (ca 2mån in). Jag vill investera långsiktigt i starka bolag med bra utdelning. Jag har frågor om 2st olika bolag som intresserar mig på olika sätt.
Vad jag har förstått så kan aktier i fastighetsbolag vara stabilt ifall det skulle gå sämre framöver så jag funderar på att köpa Castellum (CAST). Men jag känner också lite för att skaffa Skanska (SKA B) trots att det inte är ett fastighetsbolag utan ett byggbolag, det jag gillar är att de finns lite överallt i världen. Om ni skulle välja ett av dessa bolag, vilket skulle det vara? Skulle ni överhuvudtaget välja något av dessa med min portfolio eller skulle andra företag passa bättre? Jag skulle eventuell kunna investera i båda om det är värt.
Portfolio:
29% - Avanza zero
25% - Coca Cola
20% - Swedbank A
19% - Industrivärden C
7% - TeliaSonera
(Räknar inte med likvida medel)
Så om ni har synpunkter eller tips på min portfolio eller hur jag tänker så upskattar jag det väldigt!
Ha en bra dag!
Fastighetsbolagen tjänar bra med pengar så länge konjunkturen är bra, vilket innebär att de har låg vakansgrad, och räntorna är låga. Skulle ekonomin utvecklas svagare framöver är risken att de får svårare att hyra ut sina lokaler samtidigt som räntorna näppeligen kan sjunka så mycket lägre. Därmed inte sagt att det är dumt att investera i Castellum just precis nu.
Castellum och Skanska passar bra i vilken portfölj somhelst. Frågan är väl bara om aktierna är skäligt prissatta just nu men pm du skall nettospara över en lång tid skulle su kunna börja bygga upp en position så sakteliga.
Jag gillar bolagen du har i portföljen. Jag skulle dock inte rusa in och köpa dem just precis nu. Det beror delvis på att värderingarna är höga och delvis på att jag inte har mycket utrymme att spara pengar just nu. Sparar man på lång sikt skulle jag vilja sätta av en slant till aktier varje månad.
Jag är ett stort fan av investmentbolag. Nu ser jag att du redan har AZ i portföljen, vilket ger en bred exponering, men annars vore kanske Investor en ide?