2015-01-22, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Visade vad som händer på ett bilprogram för många år sedan.
Bilen vobblar i värsta fall på bakändan.

Gick att testa "lite" ovetenskapligt med en bandslip, leksaksbil med gummidäck, tejp och en penna. Limma fast pennan mitt på taket på bilen och tejpa över fram resp bakhjulen i två tester. Minns att det vart stört omöjligt att hålla bilen på plats på bandslipen med bakhjulen tejpade. Kanske inte så relevant med alla dessa antispinnsystem idag det vet jag ej, men det såg rätt övertygande ut i sin enkelhet och primitivitet i alla fall.
Det lär de ut på halkbanan också, men det är fel eftersom fram- eller bakhjulen aldrig låser sig på samma sätt i verkligheten Bromskraftfördelningen är 70% fram och 30% bak. Därför är oken på bakhjulen mindre än de fram.
Citera
2015-01-22, 04:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det lär de ut på halkbanan också, men det är fel eftersom fram- eller bakhjulen aldrig låser sig på samma sätt i verkligheten Bromskraftfördelningen är 70% fram och 30% bak. Därför är oken på bakhjulen mindre än de fram.
Men här bromsar du inte utan det handlade bara om vägfriktionen i sig.
Och får du kast på en bil med pissiga bakdäck häver du oftast inte den sladden i högre fart. Du är tvungen att rida med bakändan ända till den får fäste och är det en tyngre bil som fått lite moment så hamnar du som oftast i diket då som minst i andra körfältet.

En småbil kanske du kan räta upp genom att gasa på av bara fasiken om du har ett riktigt bra grepp på framhjulen så du skapar en motkraft men då talar vi om rallydubbade däck men har du otur får du ett okontrollerat kast tillbaka lika ofta och då har du än högre fart. Men på en större bil bär det bara rakt ut i skogen om bakändan lossnar i en snävare kurva, eller som minst i andra körbanan där bilen kan bromsas upp av dess mittsnösträng. På framhjulsdrivna bilar kunde du ju gasa dig igenom en sväng med en framhjulsdriven bil, du körde lite för fort in i kurvan och bilen släppte fram och du gasade dig rätt igenom. Men släppte det bak var det bara att hoppas på att det inte kom en timmerbil för då hamnade du ute i andra körfältet om / innan du lyckades häva sladden.

Har du hittat en körstil som funkar för dig är det ju bara bra men som ett generellt råd är det förkastligt imho att hävda att de bästa däcken skall vara fram, med reservation för hur olika antispinn och antisladdsystem funkar. Men det är bara min åsikt det.
Citera
2015-01-22, 06:51
Moderator
Citat:
Så du upplever det som säkrare när du får vattenplaning och bilen går rakt fram? Det gör inte jag. Jag kan hantera det när bakvagnen släpper, men när jag inte kan styra eller bromsa för den delen så är det kört. Då känner jag att jag sitter i en projektil snarare än att jag är bilförare.
Definitivt säkrare. Spelar liksom ingen som helst roll hur mycket eller hur fort du styr emot när bakändan kommer fort vid vattenplaning. Likadant vid ishalka, såtillvida du inte har en omänsklig reaktionstid så hinner du helt enkelt inte att reagera när det händer. Du får skryta och tro det hur mycket som helst, men du är dödlig precis som alla andra. M.a.o. bästa däcken bak.

Att du kör och är förberedd, känner av väglaget och har handlingsberedskap är jättebra och det som räddar dig, inte att du kör med bästa däcken fram.
Citera
2015-01-22, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!
Hur är det nu. Skall man ha de bästa däcken fram eller bak på bilen? Bilen är framhjulsdriven.
Det är snö ute. Har nya sommardäck fram och slitna allrounddäck bak. Vet att det låter dumt.
Frågar på en kompis begäran.
Köp nya däck istället!
den kombinationen du har är livsfarlig, om du inte har råd med bil så sälj skiten istället för att riskera ditt och andras liv!
Citera
2015-01-22, 07:26
Medlem
smurflers avatar
Bästa däcken bak för att undvika sladd, bästa däcken fram för att kunna hantera sladd.
Citera
2015-01-22, 10:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Christer Glenning förklarade en gång på samma sätt som transportstyrelsen, då är det så.
http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

När han levde så existerade knappt antisladd på bilarna.

Så länge som skillnaden i mönsterdjup inte är alltför stor så är det alltid bättre att ha de bästa däcken fram på bilar med antisladd. Detta av två skäl:

- Man får bättre bromsförmåga vilket är viktigt i alla situationer. För dåliga däck vid hård inbromsning kan ge upphov till sladd som antisladdsystemet då måste häva på bekostnad av bromssträcka.

- De flesta bilar har ungefär samma spårvidd fram som bak. Vid normal körning så är det framhjulen som forslar bort mest vatten ur spåret medan bakomvarande hjul kör i spåret med betydligt mindre vatten än framhjulet.
Vid kurvtagning kan bilen i värsta fall bli mycket understyrd och kan få en sladd som är svår för antisladdsystemet att häva pga stora rattrörelser.
Har man de sämre däcken bak så får man i regel bättre vägegenskaper tack vare att antisladd kan hantera det sämre väggreppet bak.

Är bakdäcken extremt slitna så kan de inte sitta bak för ett visst minimigrepp måste de ha.
Citera
2015-01-22, 11:00
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Jag förstår att du vill veta, och det är inte svårt att lära sig, men jag tänker inte avslöja körtekniken.
Okej...nu fattar jag ingenting. Du använder alltså en hemlig körstil som bara du vet om och du vägrar lära mig den av någon anledning som är jättekonstig. Varför vill du vara ensam om den? Tänker du inte på dina medtrafikanter? Du skriver långa inlägg om vad som är rätt och fel men du lägger inte fem minuter på att lära oss andra. Vet du vad?

Du ljuger så inihelvete.

Du har ingen egen körstil som är helt oslagbar. Du sitter bara här och pratar skit och försöker inbilla andra att det är bäst med de bästa däcken fram. Hur van förare är du? Hur länge har du haft körkort och hur många mil kör du per år?
Svara åtminstone på det.
Citera
2015-01-22, 11:12
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Info som säkert är intressant för den som orkar läsa. Den handlar om däckens betydelse för antispinn/antisladd/antikul på isigt underlag.

http://www.vti.se/sv/publikationer/p...t-underlag.pdf
Citera
2015-01-22, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
När han levde så existerade knappt antisladd på bilarna.

Så länge som skillnaden i mönsterdjup inte är alltför stor så är det alltid bättre att ha de bästa däcken fram på bilar med antisladd. Detta av två skäl:

- Man får bättre bromsförmåga vilket är viktigt i alla situationer. För dåliga däck vid hård inbromsning kan ge upphov till sladd som antisladdsystemet då måste häva på bekostnad av bromssträcka.

- De flesta bilar har ungefär samma spårvidd fram som bak. Vid normal körning så är det framhjulen som forslar bort mest vatten ur spåret medan bakomvarande hjul kör i spåret med betydligt mindre vatten än framhjulet.
Vid kurvtagning kan bilen i värsta fall bli mycket understyrd och kan få en sladd som är svår för antisladdsystemet att häva pga stora rattrörelser.
Har man de sämre däcken bak så får man i regel bättre vägegenskaper tack vare att antisladd kan hantera det sämre väggreppet bak.

Är bakdäcken extremt slitna så kan de inte sitta bak för ett visst minimigrepp måste de ha.

Citerade ett svar som passar bra
"Har du sämre däck fram så lär du t ex. i en understyrd bil notera vart gränsen för väggreppet finns långt innan bakvagnen kommer farandes och kan göra allting så mycket knepigare.
Och pratar vi om inbromsning så kan du prova att göra en effektiv inbromsning under sväng från lite högre hastighet med dåliga däck bak.
Du lär ganska snart kliva av bromsen för att hålla bakvagnen i chack så egentligen blir den reella bromsförmågan en helt annan.
Kombinerar du gott grepp fram och luras att köra lite snabbare än vad bakdäcken tillåter..."
Citera
2015-01-22, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!
Hur är det nu. Skall man ha de bästa däcken fram eller bak på bilen? Bilen är framhjulsdriven.
Det är snö ute. Har nya sommardäck fram och slitna allrounddäck bak. Vet att det låter dumt.
Frågar på en kompis begäran.
Har du körkort skulle jag vilja börja med att fråga.
Med den kombinationen är det egentligen skit samma vart du sätter däcken, det blir pannkaka av allt ändå. Sommardäck förlorar i princip all sin förmåga vid temperaturer under +4 grader tror jag att det är, då blir gummit så hårt att det tappar i princip all förmåga att häva sladdar, bromsa.
Har du inte råd med nya däck, låt bilen stå, inte roligt att frontalkrocka med en barnfamilj på grund av att du är för snål.
Citera
2015-01-22, 12:49
Medlem
drunkkidcatholics avatar
Fick faktiskt den här frågan igår på teoriprovet för körkort. Rätt svar var att sätta de bästa hjulen bak oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven.
Citera
2015-01-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Men här bromsar du inte utan det handlade bara om vägfriktionen i sig.
Och får du kast på en bil med pissiga bakdäck häver du oftast inte den sladden i högre fart. Du är tvungen att rida med bakändan ända till den får fäste och är det en tyngre bil som fått lite moment så hamnar du som oftast i diket då som minst i andra körfältet.

En småbil kanske du kan räta upp genom att gasa på av bara fasiken om du har ett riktigt bra grepp på framhjulen så du skapar en motkraft men då talar vi om rallydubbade däck men har du otur får du ett okontrollerat kast tillbaka lika ofta och då har du än högre fart. Men på en större bil bär det bara rakt ut i skogen om bakändan lossnar i en snävare kurva, eller som minst i andra körbanan där bilen kan bromsas upp av dess mittsnösträng. På framhjulsdrivna bilar kunde du ju gasa dig igenom en sväng med en framhjulsdriven bil, du körde lite för fort in i kurvan och bilen släppte fram och du gasade dig rätt igenom. Men släppte det bak var det bara att hoppas på att det inte kom en timmerbil för då hamnade du ute i andra körfältet om / innan du lyckades häva sladden.

Har du hittat en körstil som funkar för dig är det ju bara bra men som ett generellt råd är det förkastligt imho att hävda att de bästa däcken skall vara fram, med reservation för hur olika antispinn och antisladdsystem funkar. Men det är bara min åsikt det.
Blablabla... Jag har klarat såna situationer med långtradare så du kan lägga ner ditt skitsnack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in