2015-01-21, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frasse-hasse
Vad är det du inte förstår ? Tycker att de förklarar väldigt bra på sidan du länkade.
Medelvärde är en grundläggande sak som man lär känna till. Sen har de bara "klurat" till uppgiften med en vanlig enkel ekvation.
Nu när jag läste om uppgiften blev det helt plötsligt väldigt enkelt, fick ett hjärnsläpp innan. Tack ändå!
Citera
2015-01-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taurinus
Nu när jag läste om uppgiften blev det helt plötsligt väldigt enkelt, fick ett hjärnsläpp innan. Tack ändå!

Ingen fara. Grejen med HP,generellt, är att se "koden" genom provets olika uppgifter. Provet testar egentligen ganska enkla saker men att de som ovan "krånglar" till det och man får använda logiskt tänkande för att lösa den.(sublim åsikt om kVA)

Jag skrev provet i höstas och skrev 0.8 på kva och har inte ens räknat 1+2 sen gymnasiet(10 år sedan)
Fick 13/24 på dtk vilket säger en hel del vilken låg nivå provet ligger på.

Nu har jag en avdankad matematiklärare som hjälper mig och räknat igenom gymnasiematten a,b och c. Samt ett HP. C-kursen är fövisso lite överkurs, men det övar ditt matematiska tänk som kan göra att vissa uppgifter går att lösa snabbare. Speciellt NOG.

Nu när jag ögnar igenom gamla HP så ser jag proven med helt andra ögon. Och har haft 80% rätt på två prov på KVA.
Citera
2015-01-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frasse-hasse
Ingen fara. Grejen med HP,generellt, är att se "koden" genom provets olika uppgifter. Provet testar egentligen ganska enkla saker men att de som ovan "krånglar" till det och man får använda logiskt tänkande för att lösa den.(sublim åsikt om kVA)

Jag skrev provet i höstas och skrev 0.8 på kva och har inte ens räknat 1+2 sen gymnasiet(10 år sedan)
Fick 13/24 på dtk vilket säger en hel del vilken låg nivå provet ligger på.

Nu har jag en avdankad matematiklärare som hjälper mig och räknat igenom gymnasiematten a,b och c. Samt ett HP. C-kursen är fövisso lite överkurs, men det övar ditt matematiska tänk som kan göra att vissa uppgifter går att lösa snabbare. Speciellt NOG.

Nu när jag ögnar igenom gamla HP så ser jag proven med helt andra ögon. Och har haft 80% rätt på två prov på KVA.
Har inte några direkta problem med KVA rent generellt, har satt 1.7/1.8 senaste gångerna men det är på "simpla" uppgifter som dessa jag krånglar till det. Första tanken som slog mig när jag såg uppgiften var substitutionsmetoden för att definiera värdet på x, y och z men det insåg jag måste vara fel efter ett tag. Brukar ju alltid finnas en hyfsat enkel väg men det gäller bara att se den helt enkelt.
Citera
2015-01-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taurinus
Har inte några direkta problem med KVA rent generellt, har satt 1.7/1.8 senaste gångerna men det är på "simpla" uppgifter som dessa jag krånglar till det. Första tanken som slog mig när jag såg uppgiften var substitutionsmetoden för att definiera värdet på x, y och z men det insåg jag måste vara fel efter ett tag. Brukar ju alltid finnas en hyfsat enkel väg men det gäller bara att se den helt enkelt.

Svaret var inte bara riktat till dig utan även tråden i allmänt
Citera
2015-01-21, 20:17
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiaWallace
Vad exakt är problemet när du läser de längre texterna? Svårt att hålla koncentrationen? Det bästa borde vara att öva öva öva på att läsa just den typ av text så du får in vanan. Många rekommenderar ju "Understrecket" i SvD, men alla typer av längre artiklar/texter borde vara till hjälp.
Jag fick bra resultat på verbala, tror det beror på att jag läser/har läst mycket böcker generellt och läser dagstidningar/längre artiklar varje dag.
Jag har väldigt bra läsförståelse generellt, men det blir alltid att jag får några fel på det långa texterna. Får väl göra som du säger och bara öva på och läsa liknade långa texter som på HP.
Citera
2015-01-21, 23:58
Medlem
behöver tips på lite gratis-appar som kan vara lite bra att kolla på inför hp? tack!
Citera
2015-01-22, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Polar10
behöver tips på lite gratis-appar som kan vara lite bra att kolla på inför hp? tack!
Gå till AppStore alternativt Google Play, sök efter "högskoleprovet", "ordprovet" och "memrise", testa
Citera
2015-01-22, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosorf
Är det värt att studera in ord från gamla högskoleprov, det vill säga, är det ofta som samma ord förekommer på två olika HP?

Enligt några källor är det så att åtminstone en del ord faktist är just gamla ord så är nog def. ett bra sätt att öva. Frågan är bara om, utöver att göra orddelarna på provet, eller att skriva dem som glosor, ifall det finns någon bra app/sida att öva detta på. Någon som har något tips?

Svårt att veta hur man över bäst bara ^^
Senast redigerad av Loderan 2015-01-22 kl. 08:22.
Citera
2015-01-22, 11:02
Medlem
Funderar på att skriva ett långt jävla inlägg som TS gjort på hur man får 1.8+ nån intresserad?
Citera
2015-01-22, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Nä har ganska mediokra betyg. Kommer gå ut gymnasiet med knappt 16.50-17.00 i snitt (av 20.00). Har dock 1.75 på HP så det är lugnt

Citat:
Funderar på att skriva ett långt jävla inlägg som TS gjort på hur man får 1.8+ nån intresserad?
Du vet ju inte själv hur man skriver 1,8+
Citera
2015-01-22, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm

1.75+ då?
Kör samma förklaring som andra på Flashback, sov 1 timme på en McDonaldstoalett innan jag gjorde provet. Lär fixa 2.05 nästa gång. Nöjd?

Edit: tänkte för övrigt sammanställa en lång text med en polare som skrivit högre.
Senast redigerad av Justsomedude 2015-01-22 kl. 11:25.
Citera
2015-01-22, 12:08
Medlem
Citat:

Bespara oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här