2014-11-26, 13:54
Medlem
Finns det ingen tråd liknande "Din teknik under högskoleprovet" här på flashback?
Citera
2014-11-26, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Ang. normeringen så tror jag, som Begemot säger, att det till stor del beror på fusk. Av de 59 eller 60 som får 2.0 på provet varje år så tror jag att upp mot 40 av dessa får det med hjälp av fusk. Tror dessutom att det kommer att bli mer populärt att fuska på provet så länge den ansvariga instansen inte gör en kraftansträngning mot fuskarna.
Hur menar du? Att omfattande fusk började för länge sedan? Jag trodde att det började typ för ett år sedan?
Men instämmer att fusket kommer att åka lavinartat, om inte de ansvariga skärper sig
Citera
2014-11-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slotmachine
Det går absolut att höja sig! hade 1,0 första och andra provet, gick en kurs fick 1,2 ett år senare så köpte jag boken och pluggade matten samt gick en avancerad högskoleprov kurs och hamnade på 1,45. Har dock väldigt lätt för matte så satsade på matten och fick 1,9 på den. Verbala är kämpigt att höja sig men det går att plugga några veckor och få 2,0 på matten.

Vilken bok köpte du?
Citera
2014-11-26, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Ang. normeringen så tror jag, som Begemot säger, att det till stor del beror på fusk. Av de 59 eller 60 som får 2.0 på provet varje år så tror jag att upp mot 40 av dessa får det med hjälp av fusk. Tror dessutom att det kommer att bli mer populärt att fuska på provet så länge den ansvariga instansen inte gör en kraftansträngning mot fuskarna.

Tror du överskattar grovt. Det är definitivt inte 40 som får 2.0 av spöken varje år.
Det är inte så många personer som anlitar spöken som vill ha 2.0, de flesta vill ha mellan 1.6 och 1.8.

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Hur menar du? Att omfattande fusk började för länge sedan? Jag trodde att det började typ för ett år sedan?
Men instämmer att fusket kommer att åka lavinartat, om inte de ansvariga skärper sig

Den tidigaste instansen av organiserat fusk jag har hört talas om på HP är 9 år gammalt. Det är definitivt inte ett nytt fenomen.
Senast redigerad av Misha33 2014-11-26 kl. 14:38.
Citera
2014-11-26, 14:41
Medlem
Vad fick ni på högskoleprovet den första gången ni skrev?
Och hade ni pluggat mycket inför provet?

Jag fick 1.2 och jag hade pluggat väldigt mycket inför det, så blev både stolt och besviken när jag fick mitt resultat. Stolt för att det inte var så dåligt resultat för en första gång, men besviken pga av att jag trodde och hoppades på mer.
Citera
2014-11-26, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Vad fick ni på högskoleprovet den första gången ni skrev?
Och hade ni pluggat mycket inför provet?

Jag fick 1.2 och jag hade pluggat väldigt mycket inför det, så blev både stolt och besviken när jag fick mitt resultat. Stolt för att det inte var så dåligt resultat för en första gång, men besviken pga av att jag trodde och hoppades på mer.

1.40 med endast matte 1 i bagaget och usla språkkunskaper
Citera
2014-11-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
1.40 med endast matte 1 i bagaget och usla språkkunskaper

Åh! Är/var du duktig i skolan för övrigt? Jag höjer mig sakta men säkert, men skulle ha varit väldigt skönt att ha fått 1.4 sin första gång :/ (utan att ha pluggat..)
Vad ligger du på för poäng nu?
Citera
2014-11-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Åh! Är/var du duktig i skolan för övrigt? Jag höjer mig sakta men säkert, men skulle ha varit väldigt skönt att ha fått 1.4 sin första gång :/ (utan att ha pluggat..)
Vad ligger du på för poäng nu?

Nä har ganska mediokra betyg. Kommer gå ut gymnasiet med knappt 16.50-17.00 i snitt (av 20.00). Har dock 1.75 på HP så det är lugnt
Citera
2014-11-26, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Den tidigaste instansen av organiserat fusk jag har hört talas om på HP är 9 år gammalt. Det är definitivt inte ett nytt fenomen.
Jag pratade om ett omfattande fusk. Id-fusket är varken skalbart eller intressant (för mig), däremot har telefon-fusket full kapacitet för att vara skalbart.

Med det är offtopic.
Varför, tror ni, har avgiften höjts? För att ha mer resurser för att få fast fuskarna?
Citera
2014-11-26, 15:37
Medlem
Citat:
Varför, tror ni, har avgiften höjts? För att ha mer resurser för att få fast fuskarna?

UHR vet att de har alla nojiga gymnasieungdomar på kroken. Varför inte profitera på det?

Men här följer väl lite förklaringar:

Från "Allt om högskoleprovet":

Citat:
Högskoleprovet kostar väldigt mycket att genomföra. Faktum är att provanordnarna går back varje år. Att ta fram ett högskoleprov tar upp till två år från idé på uppgift till att det finns ett färdigt prov att använda. Alla lokaler som bokas kostar och alla provledare som ska arbeta ska ha betalt. Så något överskott blir det inte.

Citat:
Från och med 1 december 2014 så kommer anmälningsavgiften till högskoleprovet att höjas från dagens 350 kronor till 450 kronor.
Senast avgiften höjdes var för tio år sedan, och anledningen till att den gör det nu är för att antalet skrivande har ökat nästan varje år. Därför har även kostnader att ta fram provfrågor, trycka prover och hitta lokaler och personal till provdagen också ökat.

http://www.k103.se/studentnyheterna/2014/10/h-gre-anm-lningsavgift-till-h-gskoleprovet:
Citera
2014-11-26, 15:43
Medlem
Citat:
Jag pratade om ett omfattande fusk. Id-fusket är varken skalbart eller intressant (för mig), däremot har telefon-fusket full kapacitet för att vara skalbart.

Telefonmetoden har även den funnits i flera år. Det är ingenting nytt.

Det som har förändrats är att det kanske har blivit mer uppmärksammat på forum de senaste åren. Tidigare skedde det mest inom privata sektorer istället för öppna forum.

När metoden som används i Kina kommer till Sverige, då kan vi börja oroa oss för utbrett fusk.
Senast redigerad av Misha33 2014-11-26 kl. 15:45.
Citera
2014-11-26, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Nä har ganska mediokra betyg. Kommer gå ut gymnasiet med knappt 16.50-17.00 i snitt (av 20.00). Har dock 1.75 på HP så det är lugnt
Okej, fick också runt 17 i betyg, men mest pga att jag sumpade första året. Okej va gött vad vill du söka in på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in