2015-01-21, 12:54
  #40549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nellaaan
Har en mattebok från matematik 3000 komvux (kurs A, INTE 1) tror ni denna funkar att plugga inför HP med? Den är från år 2000. Jag tänkte vidarbefodra den till min syster som skall skriva provet men frågan är ju om den funkar att plugga med eller om hon ska införskaffa sig en "nyare" variant?

Köp en nyare variant som är från årsgång 2011 eller senare. För det är skillnad på matte A och matte 1b/c vilket motsvarar matte A i olika svårhetsgrader. 1b är anpassat för ekonomi och 1c är anpassat för natur. Så antingen en 1b eller 1c och därefter en genom gång i 2b eller 2c. Hoppas de hjälpte.
Citera
2015-01-21, 12:54
  #40550
Medlem
MiaWallaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eminent.Javisst
Har ni några tips på hur jag kan bli bättre på de långa texterna i svenskadelen? De kortare texterna har jag inga problem med alls utan det är just de långa texterna som jag får dåligt på. Jag brukar spara den långa svenskatexten till sist. Jag börjar alltid med att först läsa rubriken sen frågorna. Jag läser därefter texten en gång ordentligt och markerar ställen där innehållet påminner om frågorna. Försöker sedan svara på frågorna direkt och därefter letar jag efter de specifika stycken där jag tror svaren finns på de frågor jag inte kunde.

Några tips på hur jag kan förbättra min metod och allmänna tips för bättre läsförståelse skulle uppskattas.


Vad exakt är problemet när du läser de längre texterna? Svårt att hålla koncentrationen? Det bästa borde vara att öva öva öva på att läsa just den typ av text så du får in vanan. Många rekommenderar ju "Understrecket" i SvD, men alla typer av längre artiklar/texter borde vara till hjälp.
Jag fick bra resultat på verbala, tror det beror på att jag läser/har läst mycket böcker generellt och läser dagstidningar/längre artiklar varje dag.
Citera
2015-01-21, 12:59
  #40551
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiaWallace
Ute i sista sekund med Hp-plugg. Jag skrev det helt förutsättningslöst i höstas och fick 1,15 varav 1.9 på verbala och 0,4 på kvantitativa, chansade mig i princip igenom den delen.
Därför tror jag att med repetition på matten så borde jag kunna få minst 1,3-1,4 vilket är det jag behöver för att komma in på min utbildning. Funderar starkt på att lägga pengar på hp-guiden, tror det kan vara värt när man har kort om tid och framförallt om det är matten man behöver höja sig i.

Tänker jag rätt eller har jag för stora förhoppningar?

Gör gamla prov. Det du lär dig i HP-guiden är att du ska kunna läsa av en fråga och ställa upp det i en ekvation tillsammans med de olika förslags alternativen. Vad som avgör vilket alternativ som är rätt är om alla variablar är definierade. Om du bara ska plugga matte delen.

Sen så finns det säkert andra argument för varför man ska skaffa boken. Good luck

Edit: Kan vara bra att sitta med ett formelblad när du gör proven. Alla allämna regler står på bladet med bokatäver ist för siffror och om du har svårt att förstå dem så lös några uppgifter från en matte bok så att du vet hur och varför det blir som det blir. YXZ är bara uträkningar där grunden är bra att ha med sig, KVA kan du om du kan YXZ bra och NOG kan du om kan algebra.
__________________
Senast redigerad av Cofishen 2015-01-21 kl. 13:12.
Citera
2015-01-21, 13:07
  #40552
Medlem
MiaWallaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cofishen
Gör gamla prov. Det du lär dig i HP-guiden är att du ska kunna läsa av en fråga och ställa upp det i en ekvation tillsammans med de olika förslags alternativen. Vad som avgör vilket alternativ som är rätt är om alla variablar är definierade. Om du bara ska plugga matte delen.

Sen så finns det säkert andra argument för varför man ska skaffa boken. Good luck


Min tanke var att får man så pass dåligt på matten kanske enbart gamla prov inte är till stor hjälp, speciellt inte på så kort tid. Och jag kanske var otydlig, men jag menade alltså Hp-guiden.se. Men 1800 svider en del, å andra sidan är det inte mycket pengar sett till att jag slipper vänta ett helt år på att plugga. Var nästan tio år sedan jag pluggade matte sist, så är ringrostig minst sagt
Citera
2015-01-21, 13:21
  #40553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiaWallace
Min tanke var att får man så pass dåligt på matten kanske enbart gamla prov inte är till stor hjälp, speciellt inte på så kort tid. Och jag kanske var otydlig, men jag menade alltså Hp-guiden.se. Men 1800 svider en del, å andra sidan är det inte mycket pengar sett till att jag slipper vänta ett helt år på att plugga. Var nästan tio år sedan jag pluggade matte sist, så är ringrostig minst sagt

Ja visst men vadå, du får ett bredare utbud av uppgifter och en genom gång för 1800$. Om du gör gamla prov och gå in på matteboke.se där de har två prov med bara matte delen från 2012 och 2013, kan minnas fel men iaf där har de en gratis genom gång på hur du löser uppgifterna. Sen så har du studeravidare.se där du nästan kan göra alla prov från 1996 fram till 2014 med ett rättningssysten och ett forum där en kille Marco går igenom hur du löser talen ifrån proven 2012 och 2011.

1.9 på verbala då har du ett försprång enligt mig för i matte delen upplever jag att frågeställningarna är svåra inte ut räkningen

Skriver från mobilen så formuleringen kan vara kass.
Citera
2015-01-21, 13:35
  #40554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nellaaan
Har en mattebok från matematik 3000 komvux (kurs A, INTE 1) tror ni denna funkar att plugga inför HP med? Den är från år 2000. Jag tänkte vidarbefodra den till min syster som skall skriva provet men frågan är ju om den funkar att plugga med eller om hon ska införskaffa sig en "nyare" variant?

Ja, det funkar. Men det beror också vilket mål din syster har; är det 2.0 så skulle jag rekommendera en 1b-bok. Det är dock väldigt få saker som är med i 1b som inte är med i A, så det duger.
Någon skrev att man ska gå igenom 2b/2c, detta är onödigt.

Citat:
Ursprungligen postat av MiaWallace
Ute i sista sekund med Hp-plugg. Jag skrev det helt förutsättningslöst i höstas och fick 1,15 varav 1.9 på verbala och 0,4 på kvantitativa, chansade mig i princip igenom den delen.
Därför tror jag att med repetition på matten så borde jag kunna få minst 1,3-1,4 vilket är det jag behöver för att komma in på min utbildning. Funderar starkt på att lägga pengar på hp-guiden, tror det kan vara värt när man har kort om tid och framförallt om det är matten man behöver höja sig i.

Tänker jag rätt eller har jag för stora förhoppningar?

Om du inte förstår matematiken skulle jag snarare säga att du bör repetera kursen 1b. Det är svårt att lära sig grunderna i matematiken genom bara gamla prov. Om du har svårt att lägga upp en studieplan för dig själv skulle jag snarare rekommendera att du tar ett par timmar med en coach, det går väl på ca 400 kr.
Citera
2015-01-21, 13:41
  #40555
Medlem
nellaaans avatar
[quote=ted.awa|51966889]Ja, det funkar. Men det beror också vilket mål din syster har; är det 2.0 så skulle jag rekommendera en 1b-bok. Det är dock väldigt få saker som är med i 1b som inte är med i A, så det duger.
Någon skrev att man ska gå igenom 2b/2c, detta är onödigt.


Hon satsar på 1,75 minst. Så då tror du denna bok funkar?
Citera
2015-01-21, 13:44
  #40556
Medlem
nellaaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Ja, det funkar. Men det beror också vilket mål din syster har; är det 2.0 så skulle jag rekommendera en 1b-bok. Det är dock väldigt få saker som är med i 1b som inte är med i A, så det duger.
Någon skrev att man ska gå igenom 2b/2c, detta är onödigt.

Hon satsar på 1,75 minst. Så då tror du denna bok funkar?
Citera
2015-01-21, 15:36
  #40557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nellaaan
Hon satsar på 1,75 minst. Så då tror du denna bok funkar?

Ja, det tycker jag. Åtminstone kan hon börja med den, och ev. läsa mer senare.
Det finns ju också matteboken.se. Bara att jämföra där vad som saknas mellan kurserna, inte så mycket att läsa in.
Citera
2015-01-21, 17:55
  #40558
Medlem
Behöver lite vägledning till uppgift 9 här: http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2014-10-25/provpass2kvant.pdf

Svaret är B, såg lösningen här: http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/p=129577.html men kan inte riktigt förstå varför man helt enkelt lägger ihop ekvationerna och hur man ska se det?

Tack på förhand!
Citera
2015-01-21, 18:31
  #40559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taurinus
Behöver lite vägledning till uppgift 9 här: http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2014-10-25/provpass2kvant.pdf

Svaret är B, såg lösningen här: http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/p=129577.html men kan inte riktigt förstå varför man helt enkelt lägger ihop ekvationerna och hur man ska se det?

Tack på förhand!


Vad är det du inte förstår ? Tycker att de förklarar väldigt bra på sidan du länkade.
Medelvärde är en grundläggande sak som man lär känna till. Sen har de bara "klurat" till uppgiften med en vanlig enkel ekvation.
Citera
2015-01-21, 18:35
  #40560
Medlem
Är det värt att studera in ord från gamla högskoleprov, det vill säga, är det ofta som samma ord förekommer på två olika HP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in