2015-01-21, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag skulle säga att sharia lagarna är rätt lika sekulära lagar.

Gör nåt brottsligt och du blir bestraffad, typ.

Jag är inte heller insatt i vad varje land har för lagar eller i Sharialagarna.

Men det hade varit mycket intressant, eftersom vi kanske snart har en muslimsk majoritet i detta landet som kanske vill ha sharialagar, att vi då sätter oss in i vilka alternativ vi har, vad det innebär för den kristna och judiska minoriteten, och vilka möjligheter de har som är icke-troende.
Jag kan säga så här:allt jag hittat genom lite googlesökningar talar inte för sharialagars fördel. Har heller inte läst att 95 procent av muslimerna förespråkar "bättre" sharialagar.
Citera
2015-01-22, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag kan säga så här:allt jag hittat genom lite googlesökningar talar inte för sharialagars fördel. Har heller inte läst att 95 procent av muslimerna förespråkar "bättre" sharialagar.

Jag tror jag förväxlade Sharia med fiqh.
Citera
2015-01-22, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Den ideologi som sprider våld och hat i islams namn är salafism/wahabism. Saudiarabien är det landet som sprider denna ideologi i världen och det är inte lätt att få stop på denna ideologi. De fredliga muslimerna som inte håller med om denna ideologi massmördas och förföljs. Se bara hur salafisterna slaktar och förföljer muslimer i Irak och i Syrien.

Det här är väldigt intressant!
Hur kan Saudiarabien göra detta? Wahhabism är inte Islam, eftersom det inte finns något som redogör hur dessa tänker. Vad är en Wahhabist? Jag har haft livliga diskussioner med wahhabister, men du kan inte diskutera med någon som inte tror på religionen.
De accepterar inte skolorna. Oftast oerhört okunniga, och kan inte ens läsa Koranen på rätt sätt. Väldigt konstiga referenser såsom (vad jag har förstått) ibn Muljam och hans instinkter var något heligt.. Dessutom väldigt konstiga beteenden när dessa har fel..
Citera
2015-01-22, 06:18
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Hur kan Saudiarabien göra detta? Wahhabism är inte Islam, eftersom det inte finns något som redogör hur dessa tänker. Vad är en Wahhabist? Jag har haft livliga diskussioner med wahhabister, men du kan inte diskutera med någon som inte tror på religionen.
De accepterar inte skolorna. Oftast oerhört okunniga, och kan inte ens läsa Koranen på rätt sätt. Väldigt konstiga referenser såsom (vad jag har förstått) ibn Muljam och hans instinkter var något heligt.. Dessutom väldigt konstiga beteenden när dessa har fel..
Och det bestämmer du?

Testat att ställa dig på ett torg i Riyadh med ett plakat som hävdar det?
Citera
2015-01-22, 13:48
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Om koranen är guds sista budskap till alla människor i alla länder i alla tider, har naturligtvis en allsmäktig gud sett till att hans sista budskap till alla människor i alla länder i alla tider, kan förstås av alla människor i alla länder i alla tider utan tolkning av experter på forntidsarabiska eller tror du att koranen var riktad enbart till araber på 600-talet?
Koranen är inte enbart riktad till araber på 600-talet, koranens budskap gäller för alla människor i alla tider i alla länder. Sen är frågan vem som förstår koranens budskap. Faktum är att koranen innehåller både tydliga och otydliga verser. De otydliga verserna kan endast förstås av de som är väl grundade i kunskap, och inte av ett par unga fundamentalister som tolkar koranen fritt efter eget behag för att mörda andra muslimer. De tolkar tex krigsverserna ur sitt sammanhang och tillämpar det på oskyldiga muslimer och icke-muslimer. Moderata muslimer menar att krigsverserna bör tolkas när man har förstått den historiska kontexten. Varje vers uppenbarades nämligen av en anledning och i ett sammanhang, men terroristerna struntar i sammanhanget.

Citat:
Saudiarabien är islams vagga med alla centrala attribut samlade. Alltså är islam centrerat till saudiernas kultur och tradition. Sannolikt har de islamlärda saudierna mera kunskap om koranens budskap än lättmjölksmuhammedaner från Sverige.
Majoriteten av muslimerna håller inte med Saudiarabiens version av islam. Endast <5% av muslimerna håller med om denna islam - dessa kallas wahabiter/salafister. Tack och lov är inte alla muslimer salafister/wahabiter.

Citat:
De så kallade moderata muhammedanerna är som moderna svenska kristna. De struntar i de hårda budskapen i sin heliga bok. De bortser från våldsinspirationerna och kvinnoföraktet.
Moderata muslimerna struntar inte i koranens budskap, de har bara en annan tolkning som skiljer sig från extremisternas våldsamma tolkning.

Citat:
De moderata muhammedanerna är tickande bomber och latenta terrorister eftersom de så lätt radikaliseras av de moderna unga salafisterna/wahabisterna.
Jag skulle snarare säga att salafisterna är tickande bomber och latenta terrorister. Alla muslimer är inte terrorister, men alla terrorister är salafister. Stockholmsbombaren var själv en salafist. Sufi eller shiamuslimer är fredliga människor och har aldrig startat krig eller terroriserat folk.
Senast redigerad av Ismail 2015-01-22 kl. 14:42.
Citera
2015-01-22, 13:55
Medlem
Citat:
Koranens är inte enbart riktad till araber på 600-talet, koranens budskap gäller för alla människor i alla tider i alla länder. Sen är frågan vem som förstår koranens budskap. Faktum är att koranen innehåller både tydliga och otydliga verser. De otydliga verserna kan endast förstås av de som är väl grundade i kunskap, och inte av ett par unga fundamentalister som tolkar koranen fritt efter eget behag för att mörda andra muslimer. De tolkar tex krigsverserna ur sitt sammanhang och tillämpar det på oskyldiga muslimer och icke-muslimer. Moderata muslimer menar att krigsverserna bör tolkas när man har förstått den historiska kontexten. Varje vers uppenbarades nämligen av en anledning och i ett sammanhang, men terroristerna struntar i sammanhanget.

Majoriteten av muslimerna håller inte med Saudiarabiens version av islam. Endast <5% av muslimerna håller med om denna islam - dessa kallas wahabiter/salafister. Tack och lov är inte alla muslimer salafister/wahabiter.

Moderata muslimerna struntar inte i koranens budskap, de har bara en annan tolkning som skiljer sig från extremisternas våldsamma tolkning.

Jag skulle snarare säga att salafisterna är tickande bomber och latenta terrorister. Alla muslimer är inte terrorister, men alla terrorister är salafister. Stockholmsbombaren var själv en salafist. Sufi eller shiamuslimer är fredliga människor och har aldrig startat krig eller terroriserat folk.
Frågan är hur en allsmäktig gud kan ligga bakom en sådan bok? Antingen är han ond eller så är han inkompetent. Tredje och troligaste alternativet är naturligtvis att det inte existerar någon sådan gud. Problemet är dock att folk tror det...
Citera
2015-01-22, 13:59
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Majoriteten av muslimerna anser att wahabism/salafism inte representerar islam. Denna människofientliga ideologi (som jag anser är värre än nazism) uppstod på 1700-talet av Abdul-wahab. Den riktar hat mot alla människor som inte följer deras ideologi. De har ett enormt stort hat mot sufi- och shiamuslimer i synnerhet. Vi ser ju hur dessa muslimer massmördas på löpande band i Irak och Syrien.
Citera
2015-01-22, 14:01
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Frågan är hur en allsmäktig gud kan ligga bakom en sådan bok? Antingen är han ond eller så är han inkompetent. Tredje och troligaste alternativet är naturligtvis att det inte existerar någon sådan gud. Problemet är dock att folk tror det...
Om jag ger dig en mattebok som jag har författat och som jag ber dig att läsa och du inte förstår allt, är det fel på mig eller på dig?
Senast redigerad av Ismail 2015-01-22 kl. 14:05.
Citera
2015-01-22, 14:13
Medlem
Citat:
Om jag ger dig en mattebok som jag har författat och som jag ber dig att läsa och du inte förstår allt, är det fel på mig eller på dig?
Det kan man inte veta.....
Om den är oklart skriven och kan tolkas på tio olika vis , så skulle jag påstå att det är ditt fel. Om ingen visste om du existerade eller inte,vissa tror bara på dig,så skulle jag inte ta din mattebok på allvar. Särskilt om många saker i boken kan motbevisas eller i alla fall inte bekkräftas.
Citera
2015-01-22, 14:39
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Det kan man inte veta.....
Om den är oklart skriven och kan tolkas på tio olika vis , så skulle jag påstå att det är ditt fel. Om ingen visste om du existerade eller inte,vissa tror bara på dig,så skulle jag inte ta din mattebok på allvar. Särskilt om många saker i boken kan motbevisas eller i alla fall inte bekkräftas.
Om man läser en bok och inte förstår allt som sägs i den, då är det inte fel på författaren. Läsaren kanske inte har tillräckligt med kunskap eller kanske inte förstår terminologin.

Sen är det självklart inte fel på koranens författare om man inte kan förstå allt som står i koranen. Faktum är att koranen innehåller både tydliga och otydliga verser. Koranen säger att de otydliga verserna kan endast förstås av de som är väl grundade i kunskap. De som inte har kunskap kan inte förstå de otydliga verserna, utan hittar istället på egna tolkningar så som tex ISIS gör. Sen är ju majoriteten av ISIS unga och obildade människor. Det har vi ju sett, eller hur?
Senast redigerad av Ismail 2015-01-22 kl. 14:45.
Citera
2015-01-22, 16:56
Medlem
Citat:
Om man läser en bok och inte förstår allt som sägs i den, då är det inte fel på författaren. Läsaren kanske inte har tillräckligt med kunskap eller kanske inte förstår terminologin.

Sen är det självklart inte fel på koranens författare om man inte kan förstå allt som står i koranen. Faktum är att koranen innehåller både tydliga och otydliga verser. Koranen säger att de otydliga verserna kan endast förstås av de som är väl grundade i kunskap. De som inte har kunskap kan inte förstå de otydliga verserna, utan hittar istället på egna tolkningar så som tex ISIS gör. Sen är ju majoriteten av ISIS unga och obildade människor. Det har vi ju sett, eller hur?
Varför kan det inte vara fel på författaren om innehållet inte förstås? Jag skulle kunna skriva en bok som du inte förstår allt i , och då är det ditt fel? Låter inte logiskt.....
Varför skulle en gud ge ut en bok med verser som bara en liten klick av mänskligheten kan förstå? Förstår inte gud att det innebär en massa olika tolkningar av dom verserna? Hur kan man dyrka en så inkompetent varelse? Varför vill gud att människor ska starta krig över hans perfekta bok?
Citera
2015-01-22, 17:06
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Varför kan det inte vara fel på författaren om innehållet inte förstås? Jag skulle kunna skriva en bok som du inte förstår allt i , och då är det ditt fel? Låter inte logiskt.....
Varför skulle en gud ge ut en bok med verser som bara en liten klick av mänskligheten kan förstå? Förstår inte gud att det innebär en massa olika tolkningar av dom verserna? Hur kan man dyrka en så inkompetent varelse? Varför vill gud att människor ska starta krig över hans perfekta bok?
Den frågan har jag ställt otaliga gånger till forum-muhammedanerna men de bara bortförklarar problemet.

Hur kan det komma sig att en allsmäktig gud skickar sitt sista budskap till alla människor i alla länder i alla tider på 600-talsarabiska så att det krävs lingvistiska och semantiska tolkningar för moderna människor utan kunskap i forntidsarabiska?

Om det var meningen att allahs sista budskap skulle vara hanterbart för alla människor i alla länder i alla tider, borde han ha kunnat ordna det utan vi måste blanda in araber för att förstå hans vilja

För mig tyder hela detta spektakel på att koranen är skriven för 600-talsaraber och inte för alla människor i alla länder i alla tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in