2015-01-21, 08:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Jag tycker inte man bör skrota koranen, tycker istället att man bör skrota den ideologi/tolkning som utför våld och terror i islams namn - dvs salafism.
Bra men har du förståelse för att dom har lika lite förståelse för din tolkning, som du har för deras tolkning? Problemet är vilket argument du tänker ta till för att förespråka din tolkning framför deras tolkning? Eller har du något förslag?
Citera
2015-01-21, 09:37
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Den viktiga frågan är att veta vilken islam som är den sanna. Är det fundamentalisternas våldsamma version av islam som är den sanna islam, eller är det de moderata muslimernas version av islam som är det? De våldsamma fundamentalisterna hävdar att de representerar den sanna islam, medans de moderata muslimerna anser att de representerar den sanna islam. Hur kan vi veta vems islam som är den sanna? Det kan vi nog inte göra eftersom alla säger olika saker. Men jag tror att vi kommer att få veta sanningen när tiden är inne - dvs. när den rättfärdiga kalifen återvänder som alla muslimer väntar på.
Det är koranens budskap som är sanningen om islam och med muhammeds deklaration om att hans senaste ord ersätter tidigare när de inte överensstämmer inbördes, är det uppenbart att salafisternas/wahabisternas tolkning representerar det islam muhammed ville skapa.
Citat:
Den ideologi som sprider våld och hat i islams namn är salafism/wahabism. Saudiarabien är det landet som sprider denna ideologi i världen och det är inte lätt att få stop på denna ideologi. De fredliga muslimerna som inte håller med om denna ideologi massmördas och förföljs. Se bara hur salafisterna slaktar och förföljer muslimer i Irak och i Syrien.
Sanningen är att de fredliga muhammedanerna (om de existerar) är grundlurade av sina vägledare och okunniga om koranens budskap
Citat:
Jag tycker inte man bör skrota koranen, tycker istället att man bör skrota den ideologi/tolkning som utför våld och terror i islams namn - dvs salafism. De fredliga muslimerna har ett ansvar att bekämpa denna ideologi och de gör så gott de kan, men saudiarabien spenderar miljarder för att hålla denna ideologi vid liv med sina oljepengar. Man bör inte blanda ihop salafism med andra inriktningar inom islam. Sufi och shiamuslimer är fredliga människor, de har varken startat krig eller terroriserat andra människor.
Vill du ersätta salafisternas/wahabisternas islam som är muhammeds islam, med din egen tolkning av islam så önskar jag dig all lycka för det behöver du men du har fel om shia. Titta på Iran där shia är starkt förankrat.
Citera
2015-01-21, 10:20
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Bra men har du förståelse för att dom har lika lite förståelse för din tolkning, som du har för deras tolkning? Problemet är vilket argument du tänker ta till för att förespråka din tolkning framför deras tolkning? Eller har du något förslag?
Problemet med salafister är att man inte kan argumentera med dem. Många moderata muslimer har försökt att förklara för salafister att de har en felaktig förståelse för islam, men debatten slutar alltid i bråk. Se denna video som visar hur en dialog mellan en salafist och en moderat muslim går till;

https://www.youtube.com/watch?v=JGqs9gSnJho

och denna:

https://www.youtube.com/watch?v=J_3ATuhClrE

En salafist följer en hatisk och våldsam tolkning av islam som övriga muslimer inte håller med om. En salafist är extrem i sina tankar men även i sitt utseende, se bild.
Citera
2015-01-21, 10:31
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Det är koranens budskap som är sanningen om islam och med muhammeds deklaration om att hans senaste ord ersätter tidigare när de inte överensstämmer inbördes, är det uppenbart att salafisternas/wahabisternas tolkning representerar det islam muhammed ville skapa.
Ja, det är koranens budskap som är sanningen om islam, men vem förstår koranens budskap? Är det salafisterna eller är det de moderata muslimerna? Salafisterna tolkar koranen utifrån hadither som moderata muslimer anser inte vara att autentiska.

Citat:
Sanningen är att de fredliga muhammedanerna (om de existerar) är grundlurade av sina vägledare och okunniga om koranens budskap
De moderata muslimerna anser att salafisterna är grundlurade och förstår inte koranens budskap eller vem Muhammed var.

Citat:
Vill du ersätta salafisternas/wahabisternas islam som är muhammeds islam, med din egen tolkning av islam så önskar jag dig all lycka för det behöver du men du har fel om shia. Titta på Iran där shia är starkt förankrat.
De moderata muslimerna anser att salafisterna/wahabisternas islam inte är Muhammeds islam. De fredliga muslimerna anser att Muhammed var en fredlig människa och respekterade alla sorters människor. Tydligen finns det olika versioner av Muhammed beroende vilka källor man anser är autentiska.
Senast redigerad av Ismail 2015-01-21 kl. 10:37.
Citera
2015-01-21, 13:04
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Ja, det är koranens budskap som är sanningen om islam, men vem förstår koranens budskap? Är det salafisterna eller är det de moderata muslimerna? Salafisterna tolkar koranen utifrån hadither som moderata muslimer anser inte vara att autentiska.
Om koranen är guds sista budskap till alla människor i alla länder i alla tider, har naturligtvis en allsmäktig gud sett till att hans sista budskap till alla människor i alla länder i alla tider, kan förstås av alla människor i alla länder i alla tider utan tolkning av experter på forntidsarabiska eller tror du att koranen var riktad enbart till araber på 600-talet?
Citat:
De moderata muslimerna anser att salafisterna är grundlurade och förstår inte koranens budskap eller vem Muhammed var.

Saudiarabien är islams vagga med alla centrala attribut samlade. Alltså är islam centrerat till saudiernas kultur och tradition. Sannolikt har de islamlärda saudierna mera kunskap om koranens budskap än lättmjölksmuhammedaner från Sverige.

De så kallade moderata muhammedanerna är som moderna svenska kristna. De struntar i de hårda budskapen i sin heliga bok. De bortser från våldsinspirationerna och kvinnoföraktet.

Det går bra att göra så för moderna kristna eftersom de anser att gamla testamentet är en samling fabler, myter och historiska återblickar.

För muhammedanerna är det inte lika enkelt eftersom en muhammedan bara har koranen att luta sig mot och måste följa i sin helhet.
Citat:
De moderata muslimerna anser att salafisterna/wahabisternas islam inte är Muhammeds islam. De fredliga muslimerna anser att Muhammed var en fredlig människa och respekterade alla sorters människor. Tydligen finns det olika versioner av Muhammed beroende vilka källor man anser är autentiska.
De moderata muhammedanerna är tickande bomber och latenta terrorister eftersom de så lätt radikaliseras av de moderna unga salafisterna/wahabisterna.
Senast redigerad av o0Halal0o 2015-01-21 kl. 13:32.
Citera
2015-01-21, 14:04
Avslutad
Citat:
Problemet med salafister är att man inte kan argumentera med dem. Många moderata muslimer har försökt att förklara för salafister att de har en felaktig förståelse för islam, men debatten slutar alltid i bråk. Se denna video som visar hur en dialog mellan en salafist och en moderat muslim går till;

Du har alltså en tolkning men inget bra argument för att den är mer korrekt än någon annan tolkning.
Citera
2015-01-21, 14:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Jag är väldigt kunnig i det jag skriver. Min tro och mina åsikter är konsekventa,
Det är ingen merit i att vara en konsekvent dålig människa.
Citat:
däremot kan jag nämna starkt lagligt stöd för det jag säger och utifrån sekulärt perspektiv är det jag säger mycket mer logiskt och bättre för samhället än det du förespråkar.
Nej. Det är inte bättre.
Citat:
Detta eftersom ni hycklar då det inte finns yttrandefrihet i Väst.
Jodå. Mycket mer än annorstädes. Däremot kan jag hålla med om att det finns utrymme för förbättring. Mer yttrandefrihet.
Citat:
Det finns begränsningar.
Om det finns begränsningar i yttrandefriheten finns ingen yttrandefrihet? Bra logik..
Citat:
Och dessa begränsningar finns av en viss anledning, även enligt Sveriges grundlag, och dessa anledningar kan och ska appliceras även när en hel religiös grupp utsätts för kränkningar och hån.
Jag förstår att du tycker det. Du vill inte att din veka tro ska utsättas för något som kan göra att du känner dig löjlig.
Citat:
Så det är upp till er att agera utifrån era egna principer om förbud av kränkning mot religiösa grupper och folkgrupper och sådant tal som skapar ett hot mot den allmänna ordningen, annars får ni bara acceptera att saker som i Paris kommer hända.
Så anledningen att patetiskt fega attacker som den i Paris händer, är för att vi inte följer våra egna förbud mot hets mot folkgrupp och liknande när det gäller historiska och religiöst meningsfulla figurer? Nej, jag tror inte det är anledningen. Jag tror anledningen är att muslimer är känsliga små flickor och mentala dvärgar.
Citat:
För krigshandlingar svaras med krigshandlingar.
Stackars liten som inte tål att se några karikatyrer. Ser du mina sympatitårar strömma ned för mina kinder? Ser du dem!? Buhu, *darrar med underläppen*.

Citat:
Om det är något som är patetiskt så är det er materialism. Ni dyrkar ju materialismen på ett något enormt sätt.
Nej, det gör vi inte. Det är din inbillning. Det finns betydligt mer viktiga saker i våra liv. Däremot så har vi möjligheten att njuta av en massa prylar. Det är najs. Det är betydligt bättre att köa efter en ny iPhone än att dra runt och skära halsen av oskyldiga människor för att man tror att man arbetar för en snubbe bland molnen som hatar alla utom dig för du är speciell och utvald. Något mer civiliserat.
Citat:
Det finns ju ingen mening med livet utifrån ert perspektiv, detta är bara fakta.
Det är din inbillning. Bara för att vi inte har samma mening som du har så betyder det inte att vi inte har någon. Dessutom är ju din mening baserad på en myt och en sagobok. Står DET sig verkligen i en jämförelse?

Citat:
Gud har skickat 100 000 tals profeter till mänskligheten
Fler än så förmodligen också. Det är ju säkert miljoner människor vid det här laget som menar att man har meddelanden från Gud. Om nu någon faktiskt HAR det är en annan fråga. Det finns många sagoberättare.
Citat:
och budskapet är kontinuerligt.
Jo, just det. Inga motsägelser. Det är ju inte så att det finns miljoner olika religioner, splittringar inom dessa och helt olika åskådningar.. Nej, vänta nu. DET GÖR JU DET!
Citat:
Och budskapet har alltid varit detsamma och väldigt simpelt.
Knappast. Självmotsägande, olika tolkningar och splittringar är otroligt vanligt.
Citat:
Nämligen monoteism och att Gud är EN och att endast Gud ska dyrkas.
Men det är inte allt det säger, eller hur? I så fall hade vi inte haft problem med terrorister och ISIS ex...
Citat:
Trots detta har majoriteten alltid förkastat budskapet och istället ägnat sig åt polyteism och idoldyrkan. Detta är ett väldigt simpelt och naturligt budskap som endast dem som är spirituellt sjuka kan förkasta.
"Spirituellt sjuka"? Nu hittar du på igen.
Det sådana som du gör är att kalla allt som är olikt din egen uppfattning för idoldyrkan utan att se din egen idoldyrkan. Det är ingenting naturligt med att hitta på religioner och döda andra människor för att dom hittat på fel religion. Det är bara människor som sysslar med sådant.

Citat:
Vi muslimer utstår ju hela tiden olika attacker mot vår religion på värsta möjliga sätt, men ibland så är det bara så att nog är nog.
Nej, du menar att ni är less på att alla andra lever så som dom vill och ni kan inte acceptera att vara de enda som är utanför så ni attackerar andra för att orsaka hat så att ni kan må gott och svepa offerkoftan omkring er som ursäkt och hävda att ni alltid hade rätt.
Citat:
Vi kan inte acceptera att islamhatare hånar och kränker vår religion på värsta möjliga sätt, då får man göra upp med dem helt enkelt såsom i Paris.
Så som en mycket liten, osäker mobbare skulle göra. Exakt samma beteende.
Citat:
Sen får vi se på Domedagen vem som stor som segrare.
Vilken domedag?
Citat:
Är det ni materialister/ateister som kommer göra det? Eller dem som tror på EN Enda Gud och endast dyrkar EN Gud och offrar sitt liv för Gud?
Om det finns en oändligt mäktig gud som skapat allting så tror jag inte ha är speciellt imponerad av samvetslösa vildar som dödar alla oliktänkande för brottet att man inte höll med, oavsett hur fanatiskt dyrkande ni är.
Citera
2015-01-21, 14:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Endera det eller också en som vill få människor att hata muslimer ännu mer. Något fel i resonemanget är det.

Många muslimer vill också få människor att hata muslimer ännu mer. Det validerar deras motsättningar och våldsdåd i efterhand.
Citera
2015-01-21, 17:17
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Många muslimer vill också få människor att hata muslimer ännu mer. Det validerar deras motsättningar och våldsdåd i efterhand.
Det finns också ja. Det finns alla sorters människor på denna jord.
En del är mer eller mindre vansinniga.
Citera
2015-01-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Du har alltså en tolkning men inget bra argument för att den är mer korrekt än någon annan tolkning.

Islam och Koranen har sett likadan ut sedan den skapats...
Vilket innebär att den har varit ett rättesnöre för goda människor.
Inte en plåga.

[20:2] VI HAR inte uppenbarat Koranen för dig för att vålla dig oro och bekymmer;
[20:3] [nej, den är] bara en påminnelse till dem som fruktar [Gud], -
[20:4] sänd av Honom som har skapat jorden och de högsta himlarna,

Den extrema fundamentalistiska läran som just nu Saudi Arabien praktiserar, och som ännu värre wahhabister tror på, kan inte överleva i längden. Islam har aldrig varit så hård och krävande tidigare. Den har varit tillåtande och bara förbjudit det som skadat andra.

Också därför 95% av världens muslimer har andra shariaskolor än vad som Saudi Arabien har.
Om 95% anser en sak 5% en annan, varför tror du 95% gör fel?

De 95% har ju haft sin toleranta Islam i många fall i över 1000 år... Medan det moderna intoleranta Saudi Arabien grundades 1932.
Citera
2015-01-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Islam och Koranen har sett likadan ut sedan den skapats...
Vilket innebär att den har varit ett rättesnöre för goda människor.
Inte en plåga.

[20:2] VI HAR inte uppenbarat Koranen för dig för att vålla dig oro och bekymmer;
[20:3] [nej, den är] bara en påminnelse till dem som fruktar [Gud], -
[20:4] sänd av Honom som har skapat jorden och de högsta himlarna,

Den extrema fundamentalistiska läran som just nu Saudi Arabien praktiserar, och som ännu värre wahhabister tror på, kan inte överleva i längden. Islam har aldrig varit så hård och krävande tidigare. Den har varit tillåtande och bara förbjudit det som skadat andra.

Också därför 95% av världens muslimer har andra shariaskolor än vad som Saudi Arabien har.
Om 95% anser en sak 5% en annan, varför tror du 95% gör fel?

De 95% har ju haft sin toleranta Islam i många fall i över 1000 år... Medan det moderna intoleranta Saudi Arabien grundades 1932.
Jag är lite dålig på det här med sharialagar. Kan du säga varför dom är bra öht? Har 95% av muslimer rättvisa och moraliska sharialagar? Kan du ge exempel från dom lagarna?
Citera
2015-01-21, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag är lite dålig på det här med sharialagar. Kan du säga varför dom är bra öht? Har 95% av muslimer rättvisa och moraliska sharialagar? Kan du ge exempel från dom lagarna?

Jag skulle säga att sharia lagarna är rätt lika sekulära lagar.

Gör nåt brottsligt och du blir bestraffad, typ.

Jag är inte heller insatt i vad varje land har för lagar eller i Sharialagarna.

Men det hade varit mycket intressant, eftersom vi kanske om 30-40 år har en muslimsk majoritet i detta landet som kanske vill ha sharialagar, att vi då sätter oss in i vilka alternativ vi har, vad det innebär för den kristna och judiska minoriteten, och vilka möjligheter de har som är icke-troende.
Senast redigerad av grelin1999 2015-01-21 kl. 23:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in