2015-01-20, 23:51
Medlem
otukts avatar
Om en IS-soldat kommer hem och skryter om att han dödat, begått etnisk resning, våldtagit civila och visar bilder på det.
Är det möjligt att han kan fällas i en domstol? I Sverige? Eller kan man anmäla han till Internationella domstolen i Haag?

Ett sorts Simon Wiesenthal Center för Kurder, Yazidier borde väl kunna leta rätt på dem.
Citera
2015-01-21, 13:55
Medlem
Drapåtrissors avatar
En aspekt är att IS knappast släpper iväg någon med en klapp på axeln och ett tack för hjälpen. Troligast är att det finns en dold agenda att kunna agera inifrån personens hemland om det begärs. För inte går man från övertygad jihadist till en skötsam medborgare bara för att man återvänder "hem" igen. Desertörer avrättas men att dom frivilligt skickar hem folk som kanske begått ohyggliga brott är som en trojansk häst mitt i vårt sårbara samhälle.
Citera
2015-01-21, 19:29
Medlem
Grandiosos avatar
Redo att dö – för IS sak

Citat:
Explosioner ekar när de två IS-männen uppmanar sina bröder i Sverige att ansluta sig till jihad.
Aftonbladet kan i dag visa unikt bildmaterial med svenska jihadister i Syrien.
Samtidigt berättar återvändaren ”Abraham” om varför Europa ska frukta nya terrorattacker.

– Den som leker med elden blir bränd, säger han.
Citat:
I dag är hans tolkning av Koranen det enda rättesnöre han lever efter och IS ideal är, anser han, goda.
– Deras agenda är hälsosam även om de har begått en del misstag.
Citat:
Muslimska ledare över hela världen har tagit starkt avstånd från IS och från terrorattacker som den mot Charlie Hebdo. I ett öppet brev till IS ledare Abu Bakr al-Baghdadi skriver 120 muslimska ledare varför terrorgruppen är just en terrorgrupp och inte en befrielsearmé. Varje argument hänvisas till avsnitt i Koranen.

Det är förbjudet enligt islam att tortera och det är förbjudet att utföra onda handlingar i Guds namn, är två av huvudpunkterna.

Abraham säger sig stå någonstans mitt emellan de lärda och sina vänner som just nu strider under svarta flaggor i Irak och Syrien.

– Det är viktigt att lyssna på vad de lärda säger, men samtidigt stödjer jag idén bakom IS. Det får visa sig när krigets damm har lagt sig vad som var rätt och vad som var fel.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20190140.ab

Herr jihadisten är uppväxt i Göteborg och där återfinns han nu också om han inte dragit
ner igen till det trevliga IS-gänget sedan intervjun gjordes i oktober förra året.
Det är en figur att hålla koll på framöver. En bland många av dessa "återvändare".
Egentligen helt oförsvarligt att det ens kommer på tal om ett "återvändande" för
dessa islamister. Såna som honom har gjort sitt val, de har frivilligt ställt sig i barbariets tjänst
och har därmed förverkat sin rätt att längre vistas i någon västerländsk civilisation
överhuvudtaget. (Det västerland man ändå tycks förakta så djupt och menar är
undergångsdömt med hänvisning till deras Koranen.)
Dit men inte hit mer!
Senast redigerad av Grandioso 2015-01-21 kl. 20:23.
Citera
2015-01-21, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quegue
Är det någon som vet var Lisa umm Uthman befinner sig nu?

I sin Twitter skriver hon "Ash sham" som plats. Jag tolkar det som att hon bor i islamska staten, men det är kanske helt fel? Någon som kan arabiska kan säkert tolka det bättre.

Det förvånar mig att hon är svenska med svenska föräldrar. Hon skriver om äckliga kuffars (otroende) och hyllar de som dödar dem. Chockerande, faktiskt, att tänka att det kunde vara hennes egna föräldrar hon skriver om. Om nu inte de också har konverterat förstås.
Citera
2015-01-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Redo att dö – för IS sak

Herr jihadisten är uppväxt i Göteborg och där återfinns han nu också om han inte dragit
ner igen till det trevliga IS-gänget sedan intervjun gjordes i oktober förra året.
Det är en figur att hålla koll på framöver. En bland många av dessa "återvändare".
Egentligen helt oförsvarligt att det ens kommer på tal om ett "återvändande" för
dessa islamister. Såna som honom har gjort sitt val, de har frivilligt ställt sig i barbariets tjänst
och har därmed förverkat sin rätt att längre vistas i någon västerländsk civilisation
Dit men inte hit mer!

Jag håller med.

Jag reagerade på att han inte har tid just nu att åka tillbaka ner. Va? Vad menar han? Är inte Gud det enda viktiga för "såna som han"? Vad kan då vara viktigare än att kriga i en fanatisk muslims liv?

Det låter som om han pratar om en språkresa e.d.
Citera
2015-01-21, 22:11
Medlem
Ang Lisa umm Uthman

upptäckte att det finns två stavningar på Uthmann och Uthman. På sin FB- sida stavar hon med ett n på slutet
Citera
2015-01-22, 00:38
Medlem
Helvete ska man behöva ta tag i SÄPOs o regeringens uppgift! Jag råder alla er att aktivt börja försöka avslöja IS medlemmar. Jag tänker inte låta massmördare gå runt fritt på våra gator fast att Löfven lovat om att ställa dessa psykopater inför rätta. Finns det någon form av organisation som är ute o jagar IS medlemmar(inte SÄPO)? För det behövs.

Ni medlemmar som känner för att dra igång något sådant får gärna skicka över ett PM.

Så, finns det någon avslöjad terrorist som vi har lite uppgifter på? Misstankar kring någon specifik person? Allt kan också tas PM, men uppskattas ifl alla delar med sig. Tyvärr har jag sj inte mycket att dela med mig men jag återkommer!

Låt jakten börja.
Senast redigerad av rusenby 2015-01-22 kl. 00:59.
Citera
2015-01-22, 02:33
Medlem
Om man har vistas i nordstan så kan man se vem denne jihadisten Abraham är.
Ögonen avslöjar mycket.
Citera
2015-01-22, 04:25
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Fler och fler svenskar åker till Mellanöstern för att strida med Islamiska staten.
Och efter terrordåden i Paris växer oron för vad de kan göra när de kommer tillbaka.

– Vi måste vakna, säger Mohamed Adde på Islamiskt kulturcenter i Rinkeby.
Citat:
Säkerhetspolisen uppskattar att 300 unga män kan ha rest från Sverige för att träna och strida med IS och andra islamistiska terrorgrupper.
Efter terrodåden i Paris i början av januari växer oron för vad de kan göra när de väl kommer tillbaka till Sverige.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20197810.ab

Ja, det är ta mig f*n verkligen på hög tid att det tas och vaknas på sina håll nu...
Citera
2015-01-22, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Redo att dö – för IS sak

Dit men inte hit mer!
Jag tycker exakt samma sak. Det var också intressant att se logiken igen. De tycker att det är ok att slakta vissa för att de bor i städer som var muslimska från början.
Men under tiden sitter de själva i våra europeiska städer. Regeringarna här kanske kan tillämpa samma princip som de verkar gilla?
Citera
2015-01-22, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quegue
upptäckte att det finns två stavningar på Uthmann och Uthman. På sin FB- sida stavar hon med ett n på slutet

Ok! Det finns åtminstone två uthmann på Twitter också. Den jag tänker på är @ummuthmann
Citera
2015-01-23, 01:33
Medlem
Grandiosos avatar
Så ska Säpo stoppa återvändarna i Sverige

Citat:
– I dagsläget finns få tecken på konkreta attentatsavsikter från återvändare, men problemen som är förknippade med resandeverksamheten är något som det svenska samhället har att hantera under många år framöver. De omfattande resurser som Säkerhetspolisen lägger på kartläggning, hotbedömning och andra åtgärder är nödvändiga för att vi ska kunna hantera vår del av problemet effektivt i framtiden.

Säpo har avvärjt två terrorattentat i närtid. Hur orolig ska man vara för att det sker ett attentat?

– Vi bedömer att bland återvändarna från Syrien och Irak kommer de flesta inte att planera attentat i Sverige. Utmaningen är att hitta det fåtal personer som är beredda att gå från tanke till handling. Men svenska folket ska inte leva med oro för terrorattentat. Tillsammans med polisen är vi väl rustade för att motverka och hantera den här typen av hot.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20197060.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in