2014-12-21, 05:24
Medlem
EnSomKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wahed
Saudiarabien är det land som startade spridningen av ideologin wahhabism/salafism. Många ledare i Muslimska Brödraskapet har samma ideologi. Så även om Saudiarabien har terroriststämplat eller inte spelar det ingen roll. Action speaks louder than words, sedan IS början har de pratat om att störta både USA och Saudiarabien, inte en kula har avfyrats..

Vi får väl helt enkelt vänta. Om man får ta bort empatin för mänskligheten under några sekunder hoppas jag några extrema terrorbrott händer i västvärlden, så man öppnar ögonen för denna farliga ideologi och bannar den föralltid.

Intressant det du skriver. Vad anser du omdet faktum att Saudiarabien (och andra gulfstater) deltar i denna koalition som bombar IS?
Citera
2014-12-24, 11:59
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det är inte IS, utan Hizb ut-Tahir.
Okej, fått den länkat av en muslim så litade lite lätt på det kanske.

Från wiki dock
Citat:
Man arbetar för att samhället ska genomsyras av islam och att alla aspekter av vardagslivet ska följa sharia-lagarna.

"okej".
Citera
2014-12-26, 00:27
Medlem
Citat:
Det är inte IS, utan Hizb ut-Tahir.

Vad är skillnaden mellan de? Är det inte så att de vill uppnå samma mål?
Citera
2014-12-26, 01:31
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TearDrops
Vad är skillnaden mellan de? Är det inte så att de vill uppnå samma mål?
Hur tänkte du nu? Den ena hugger huvudet av folk och den andra gör det inte? Likadant som att jämföra Jehovas vittnen med IS. Så tröttsamt att läsa om okunskap i kombination med islamofobi - sann islam är inte våldsbejakande barbari.
Citera
2014-12-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
. Så tröttsamt att läsa om okunskap i kombination med islamofobi - sann islam är inte våldsbejakande barbari.

Varför då hela tiden tvingas balansera på avgrundsranden som skiljer mellan "sann" och "osann" islam? Är det inte enklare och betydligt förnuftigare att avlägsna sig så långt från stupet som det bara är möjligt?

Är man tillräckligt långt borta från stupet så behöver man inte förspilla dagarna med att avgöra vad som är "sann" och "osann" islam utan man kan ägna dagarna till nyttig produktion i.st.
Citera
2014-12-27, 21:29
Medlem
Någon från Skebobruk i Norrtälje kommun som kan bekräfta att ISIS finns där?
Citera
2014-12-28, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hur tänkte du nu? Den ena hugger huvudet av folk och den andra gör det inte? Likadant som att jämföra Jehovas vittnen med IS. Så tröttsamt att läsa om okunskap i kombination med islamofobi - sann islam är inte våldsbejakande barbari.

Lugn, lugn. Ställde bara en fråga.

Med samma mål menar jag att av det jag hitta när jag sökte upp det så skiljer ju de inte mycket åt.

Ett exempel: "Organisationen vill samla alla muslimer i en islamisk stat, ett kalifat som ska styras enligt islamiska lagar och ledas av en vald kalif.[4][5] Eftersom organisationen inte anser att demokrati är förenligt med den strävan uppmanas muslimer att inte rösta i val i Danmark, där rörelsen är representerad".

Läste lite i andra sidor också och där står det i stor grad samma sak.

Du kanske menar att deras handlingar är olika? Men om det så är det ju inget du och jag vet säkert. Därför jag iallafall förde frågan.
Citera
2015-01-19, 21:54
Medlem
Ok, kanske en svensk som har flyttat till Syrien, men dock IS och svensk.

@ummuthmann på Twitter - kvinna.

Någon som vet vem hon är? Hon skriver att brittisk underrättelsetjänst missat eftersom de tror att hon är Britt. Hur vet hon att de tror det undrar jag...
Citera
2015-01-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Ok, kanske en svensk som har flyttat till Syrien, men dock IS och svensk.

@ummuthmann på Twitter - kvinna.

Någon som vet vem hon är? Hon skriver att brittisk underrättelsetjänst missat eftersom de tror att hon är Britt. Hur vet hon att de tror det undrar jag...

Änka till "martyren" Abu Uthman Afghani, som dog 7/11.

(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöj-misshandeln" i Farsta verkar falsk)
Citera
2015-01-20, 21:31
Medlem
Citat:
Änka till "martyren" Abu Uthman Afghani, som dog 7/11.

(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöj-misshandeln" i Farsta verkar falsk)

Aha! Se där, det skrivs ju om Abu Uthmann i bloggen jag själv länkade till.

Stötte för övrigt på ännu en svensk på Twitter som nyligen rest till Syrien med sina stackars barn... @muhajirahfillah
Senast redigerad av fringis 2015-01-20 kl. 21:33.
Citera
2015-01-20, 22:25
Medlem
Lisa umm uthman kommer från Göteborg och är 22 år. Hon är svenska med svenska föräldrar.
Citera
2015-01-20, 22:44
Medlem
Är det någon som vet var Lisa umm Uthman befinner sig nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in