2015-01-18, 00:16
  #40501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MathPunktRandom
Det finns en parkering med tio bilar. Två av bilarna är svarta.

Betyder detta att de resterande 8 absolut inte kan vara svarta? Svar nej. Det är därför det faktiskt står instruktioner som säger man ska tolka det på detta sättet i alla fall.

Om jag har köper en godispåse med 10 godisar och säger "MathPunktRandom, i denna godispåse finns det 10 godisar och 2 st av dem är geléråttor", tror du då att fler än 2 godisar kan vara geléråttor? Det normala är väl ändå att tänka att då finns det 2 st geléråttor och resterande 8 är någonting annat.
Citera
2015-01-18, 00:57
  #40502
Medlem
Jaha man har inte pluggat ett skit inför den 28 mars. Nån annan som tänker börja nu? Måste nästan repetera matte från grunden...
Citera
2015-01-18, 13:00
  #40503
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Om jag har köper en godispåse med 10 godisar och säger "MathPunktRandom, i denna godispåse finns det 10 godisar och 2 st av dem är geléråttor", tror du då att fler än 2 godisar kan vara geléråttor? Det normala är väl ändå att tänka att då finns det 2 st geléråttor och resterande 8 är någonting annat.

Så tänker jag också. Jag förstår inte hur MathPunktRandom tänker.
Citera
2015-01-18, 13:40
  #40504
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Har ni några tips på hur jag kan bli bättre på de långa texterna i svenskadelen? De kortare texterna har jag inga problem med alls utan det är just de långa texterna som jag får dåligt på. Jag brukar spara den långa svenskatexten till sist. Jag börjar alltid med att först läsa rubriken sen frågorna. Jag läser därefter texten en gång ordentligt och markerar ställen där innehållet påminner om frågorna. Försöker sedan svara på frågorna direkt och därefter letar jag efter de specifika stycken där jag tror svaren finns på de frågor jag inte kunde.

Några tips på hur jag kan förbättra min metod och allmänna tips för bättre läsförståelse skulle uppskattas.
Citera
2015-01-18, 14:06
  #40505
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Så tänker jag också. Jag förstår inte hur MathPunktRandom tänker.
MathPunktRandom verkar bland ihop n stycken och minst n stycken.
Citera
2015-01-19, 00:39
  #40506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
MathPunktRandom verkar bland ihop n stycken och minst n stycken.

Jag tänkte att i och med att uppgifterna går ut på att kontrollera om man har tillräcklig info så medför inte en viss delmängd att det är den enda delmängden; bara för att det finns n av något utesluter det inte att det finns fler av just det.

Dock så visade sig ju detta vara fel. Exemplet med godispåsen håller jag helt med er om - i vardagen skulle jag tolka det som ni säger.
Citera
2015-01-19, 13:56
  #40507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Testa! Gör ett prov du inte än gjort och se om din utantill-lärande teknik funkar. Inte svårare än så


Ha! Sant faktiskt, att jag själv inte kunde komma på det. Men testar nu och det går inte så jävla bra alltså. Det är en massa små trix i frågeställningen som jag missar. Gissa på att det bara är och göra så många HP prov tills THE D DAY.
Citera
2015-01-19, 14:44
  #40508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cofishen
Ha! Sant faktiskt, att jag själv inte kunde komma på det. Men testar nu och det går inte så jävla bra alltså. Det är en massa små trix i frågeställningen som jag missar. Gissa på att det bara är och göra så många HP prov tills THE D DAY.

Du kommer inte att lära dig mycket på att bara nöta gamla prov. Mitt tips är att du lär dig grunderna ordentligt, om du nu inte kan matten.
Steg 2 är att förstå vad som krävs för att lösa uppgifter bra på provet. Som du säger är det "små trix i frågeställningen", det är just det högskoleprovet går ut på att komma förbi. Om du har svårt att se något mönster i hur du ska lösa uppgifterna är mitt tips att du pratar med någon som har bra resultat på provet. Om du inte känner någon finns det företag som sysslar med sånt.
Citera
2015-01-19, 16:46
  #40509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Du kommer inte att lära dig mycket på att bara nöta gamla prov. Mitt tips är att du lär dig grunderna ordentligt, om du nu inte kan matten.
Steg 2 är att förstå vad som krävs för att lösa uppgifter bra på provet. Som du säger är det "små trix i frågeställningen", det är just det högskoleprovet går ut på att komma förbi. Om du har svårt att se något mönster i hur du ska lösa uppgifterna är mitt tips att du pratar med någon som har bra resultat på provet. Om du inte känner någon finns det företag som sysslar med sånt.

Okey!

Ja det är väl mönstret jag inte riktigt hittar i det att jag inte kan se ekvationen i frågeställningen och sen veta om varje variabel har en egen definition osv. Det är väl en svårighet. Men vadå? Vilka företag syftar du då på, typ VIP medlem i http://www.hpguiden.se/Sidor/vipregistrering.html? Eller har du andra förslag. Jag vet om matteboken.se, deras svars förslag är grundliga och inte så svåra att förstå men svårigheten är hur jag ska tillämpa de olika lösningarna i andra frågor, varje frågar har ju sin egna lösning.
Citera
2015-01-19, 17:24
  #40510
Medlem
Snart har man gjort klart alla ordlistor på ordprov.se.
Planerar att vara klar om en vecka. Det kommer då vara omkring 60 dagar kvar till provet. efter jag gjort klart dessa ordlistor så har jag tänkt införskaffa hpguiden. Är det värt att lägga pengarna på hpguiden nu?
Har planerat att lägga minst 3h om dagen på hpguiden. Utöver hpguiden så kommer jag också sträva efter att lägga uppemot 2-3h dagligen på matte 1c. Lär också fortsätta med instuderingen av fler ord, samt försöka läsa mellan 1-2 om dagen, främst understrecket artiklar.
Detta kan verka som för mycket, men eftersom jag kommer vara ledig fram tills provet så är tiden inget hinder. Värt att notera är också att jag har redan lagt ner 5-6 timmar de senaste veckorna så motivationen finns klart.
Har läst matte upp till matte 5 och kommer därför ta mig igenom matte1c ganska snabbt, ser det mest som repetition eftersom det var några år sen jag hade det sist. Har mest svårigheter med svenskdelarna på hp.
Iallafall, mina frågor är följande:
1. Värt att införskaffa hpguiden, eller är det försent?
2. Tycker ni att min planering är någorlunda bra? Något jag skulle kunna ändra på?
Värt att nämna är att det kommer bli första gången jag skriver det. Målet är över 1.5.

Blev lång text, och förhoppningsvis inte allt för många stavfel. (Skrivet från mobilen)
Citera
2015-01-19, 20:36
  #40511
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Du kommer inte att lära dig mycket på att bara nöta gamla prov. Mitt tips är att du lär dig grunderna ordentligt, om du nu inte kan matten.
Japp, däremot, om man kollar upp det, man inte förstår, i någon abstrakt mattebok, går det alldeles bra att bara nöta gamla prov
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Steg 2 är att förstå vad som krävs för att lösa uppgifter bra på provet. Som du säger är det "små trix i frågeställningen", det är just det högskoleprovet går ut på att komma förbi. Om du har svårt att se något mönster i hur du ska lösa uppgifterna är mitt tips att du pratar med någon som har bra resultat på provet. Om du inte känner någon finns det företag som sysslar med sånt.
Det är inte första gång, du nämner dessa företag. Har själv ett?
Citera
2015-01-19, 20:38
  #40512
Medlem
hpguidens avatar
Att gå från 0,65 till 1,8 är fullt möjligt och du kommer klara det, men det tar tid! I genomsnitt brukar man höja sig med 0,3 poäng om man pluggar sporadiskt inför varje provtillfälle. Jag skulle tippa att du kommer nå dit om 4 år. Det går såklart att klara det snabbare men då får du plugga - varje dag.
__________________
Senast redigerad av hpguiden 2015-01-19 kl. 20:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in