2015-01-20, 10:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Du kanske borde flytta ner hit till Asien där jag befinner mig så att du fick lära dig om riktigt Buddhism. De är väldigt vilsna. De behöver en Gud, lita på mig!

Om du fick välja mellan ett "Kristet Sjukhus" eller ett "Buddhisiskt Sjukhus" är jag ganska säker på vad du skulle välja.

Jag hade valt ett som sysslar med vetenskap istället för religion.
Citera
2015-01-20, 14:32
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Du kanske borde flytta ner hit till Asien där jag befinner mig så att du fick lära dig om riktigt Buddhism. De är väldigt vilsna. De behöver en Gud, lita på mig!

Om du fick välja mellan ett "Kristet Sjukhus" eller ett "Buddhisiskt Sjukhus" är jag ganska säker på vad du skulle välja.

Och vad innebär ett "Kristet sjukhus" ?

Handpåläggning, vigvatten och bön? Exorcism mot psykiska besvär?

Om jag får välja vill jag ha ett sjukhus som använder evidensbaserade metoder samt evidensbaserad medicin. Skiter fullständigt om det hänger en korsfäst Jude-Zombie eller en fet Budda på dörren.
Citera
2015-01-20, 14:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du fick välja mellan ett "Kristet Sjukhus" eller ett "Buddhisiskt Sjukhus" är jag ganska säker på vad du skulle välja

Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Och vad innebär ett "Kristet sjukhus" ?

Handpåläggning, vigvatten och bön? Exorcism mot psykiska besvär?

Om jag får välja vill jag ha ett sjukhus som använder evidensbaserade metoder samt evidensbaserad medicin. Skiter fullständigt om det hänger en korsfäst Jude-Zombie eller en fet Budda på dörren.

Apologist har kanske nån ännu inte manifesterat koppling mellan kristendom och vetenskap ... eller rentav en "bibel-vetenskap" ... som kan förklara hans kryptiska försök på att smussla in kristendomen via sjukhus-dörren.
Citera
2015-01-20, 15:05
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Eftersom ingenting kan skapa sig själv, så MÅSTE de facto någon ha skapat universum!

Vad har du för belägg för att ingenting kan skapa sig själv?
Om "någon" skapade universum och allt måste ha en skapare, vem skapade då denna "någon"?
Citera
2015-01-20, 15:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Apologist har kanske nån ännu inte manifesterat koppling mellan kristendom och vetenskap ... eller rentav en "bibel-vetenskap" ... som kan förklara hans kryptiska försök på att smussla in kristendomen via sjukhus-dörren.

Mycket möjligt att Apologist har den kopplingen.
Vilket i sig blir mindre värt då kopplingen är trams.

Antar att Hen egentligen syftar på ett "västerländskt" sjukhus. Och ett sådant har inget med kristendomen att göra även om ett sjukhus kan heta St Martins.
Det finns dock rörelser tex "Kristen vetenskap" som bygger sin läkekonst på kristendomen.
Den rörelsen ligger bakom mycket död och hemskheter. Tron på att bön botar cancer är helt enkelt vansinne.

Om jag får bete mig något mindre rationellt än vanligt föreslår jag att de som vill kan starta sitt kristna sjukhus då. Där kan de be, slänga vatten och driva ut andar.
Vi andra kan hålla oss till evidensbaserad medicin som faktiskt botar något.

Jag behöver kaffe.
Citera
2015-01-21, 00:53
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Man kan vara Buddhist och ändå inte behöva någon barnslig gud.

Utan Skaparen, ingen skapelse...
Citera
2015-01-21, 00:57
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Såg gud har skapats av ingenting.
Intressant hur selektiv du är.

ÄR MAN EVIG, SÅ HAR MAN INGEN BÖRJAN ELLER SLUT !!!

Bara här i den tidsbundna materiella världen som saker och ting har en början och ett slut, medan Gud och vi minigudar tillhör den eviga andliga dimensionen...
Citera
2015-01-21, 01:03
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Vad har du för belägg för att ingenting kan skapa sig själv?
Om "någon" skapade universum och allt måste ha en skapare, vem skapade då denna "någon"?

För att något ska kunna skapa sig själv, så måste det existera innan det existerade.

Med andra ord så måste det både ha existerat och inte existerat på samma gång - vilket är fullständigt absurt!

Detta bryter mot en av logikens fundamentala principer, nämligen lagen om icke-motsägelse som hävdar att: "Det är omöjligt att utsäga om någonting att det både är och inte är, i samma avseende och på samma gång."

Med andra ord, en sak kan inte ha både egenskap A och egenskap icke-A i samma kontext.

Min cykel, exempelvis, kan inte samtidigt vara både svart och icke-svart. På samma sätt kan inte universum både existera och icke-existera på samma gång. Därmed måste vi förkasta den ologiska idén om ett självskapande universum!

Bara det skapade måste ha en skapare, dvs allting i denna tidsbundna materiella värld!

Gud och vi minigudar tillhör ju som bekant den eviga andliga dimensionen, som inte har någon början eller slut!

Okej?
Citera
2015-01-21, 01:50
Medlem
klybans avatar
Citat:

Bara här i den tidsbundna materiella världen som saker och ting har en början och ett slut, medan Gud och vi minigudar tillhör den eviga andliga dimensionen...
Välkommen tillbaka.

Du har inga bevis om att gud är evig, vi har bara ditt ord på detta.
Samma som den skenheliga geotristessen, nada bevis.

Sen är jag ingen ateist, jag har bara andra hobby´s än religion eller förneka religion.
Tycker om att laga god mat, och klappa katten.
Dessa känns bra mer meningsfulla.
Citera
2015-01-21, 07:46
Medlem
Citat:
För att något ska kunna skapa sig själv, så måste det existera innan det existerade.

Med andra ord så måste det både ha existerat och inte existerat på samma gång - vilket är fullständigt absurt!

Detta bryter mot en av logikens fundamentala principer, nämligen lagen om icke-motsägelse som hävdar att: "Det är omöjligt att utsäga om någonting att det både är och inte är, i samma avseende och på samma gång."

Med andra ord, en sak kan inte ha både egenskap A och egenskap icke-A i samma kontext.

Min cykel, exempelvis, kan inte samtidigt vara både svart och icke-svart. På samma sätt kan inte universum både existera och icke-existera på samma gång. Därmed måste vi förkasta den ologiska idén om ett självskapande universum!

Bara det skapade måste ha en skapare, dvs allting i denna tidsbundna materiella värld!

Gud och vi minigudar tillhör ju som bekant den eviga andliga dimensionen, som inte har någon början eller slut!

Okej?
Som bekant? Då borde det finnas bevis? Varför lägger du inte fram dom bevisen?
För det är väl inte så att du hittar på ( i tråd efter tråd efter tråd.....)?
Citera
2015-01-21, 13:28
Medlem
Kobolds avatar
Citat:

OK, har du några bevis?
Citera
2015-01-21, 13:31
Medlem
Kobolds avatar
Citat:

Okej?

Betyder det att gud måste böja sig för logikens lagar? Är gud bunden till de lagar som styr i vår "tidsbundna" värld? Är något omöjligt eller falskt bara för att det är (eller verkar för dig) absurt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in