2015-01-19, 22:04
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krankenschwester
Bästa tipsen i tråden här. Ingen av jobben är dock särskillt trevliga. Det ena är grisigt med hög äckelfaktor, det andra väldigt stressigt och fysiskt krävande. Båda dåligt betalt.
Inte många jobb som vårdbiträde. De som finns kräver ändå nån form av utbildning inom vård och erfarenhet. Och det rör sig alltid om timvikariat, nåt man inte kan leva på. Tyvärr.
Citera
2015-01-19, 22:09
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Vilket jävla arbete har goda framtidsutsikter då? ingenjörshaxkirurg^2, får gärna vara lite jävla realistiskt med. Lastbil hör man ofta. En enkel googling visade att bulgarer, rumäner och polacker, dvs blattar - tog dom jobben också.

Du kan väl inte ge upp innan du prövat?

Välj ett yrke och ta reda på vad du måste ha för kompetens, se sedan till att fixa detta. Säger inte att detta är en quick fix eller nödvändigtvis enkelt i din situation. Jag har full förståelse för att folk har uppförsbackar i livet, känner folk som varit långtidsarbetslösa osv. Men ingen annan kommer att hjälpa dig - första jobbet är svårast, sen tuffar det på. Inom vården brukar det finnas jobb, kika på personlig assistent.

Bor du i en storstad?
Citera
2015-01-19, 22:33
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Så det är folk som sitter på pengar som bestämmer vem som är värdefull och värdelös menar du? Om en kapitalist tillförskansat sig sin rikedom genom krig, stöld och annat otyg då? Är denne fortfarande lämplig att bedöma vem som är värdelös?

Arbetsmarknaden är faktiskt lite knepig. Om jag tar hand om min mormor hemma räknas det som en hobby, medan det räknas som ett jobb om jag tar hand om någon annans mormor.

Det finns mycket arbete som utförs i hemmet utan betalning, och bara för att någon är officiellt arbetslös eller långtidsarbetslös behöver det inte betyda att de inte utför arbete.

Detta kan en medborgarlön råda bot på.

Absolut, jag har aldrig påstått att du som har en plan med din arbetslöshet ska känna dig värdelös, läs igenom mitt inlägg så ser du att jag har tagit upp just det som ett exempel. Du ska inte ta åt dig utav sånt här om du vet att du har ryggen fri, men alla andra som långt där inom sig vet med sig att de är arbetslösa för att de är lata och ändå inte söker jobb, dessa ska bemötas hårt för att de skall kunna komma till insikt. Men du får nog också tänka igenom din egen situation, jag menar om det verkligen är för din mormors skull som du går arbetslös eller om det är för din egen. En mormor kan alltid tas om hand på andra sätt och ett jobb förhindrar dig inte att hälsa på.

Så det är just såna här ursäkter som måste sopas bort. Nu ska jag ju i ditt fall inte hugga något i sten då jag inte riktigt vet hur illa din mormor har det, men jag kan tänka mig att det finns professionellare handledare än du som kan ta hand om henne.

Sen ja, vårat samhälle ser ut som det gör tack vare och på grund av kapitalism och då får man förhålla sig till det. Är du kommunist så får du också förhålla dig till detta tills dess du kan få med dig tillräckligt med folk för att ändra lagen. Att försöka fjanta runt som rebell förstör inte bara för dig själv utan också för andra runt omkring dig. Du kostar mer pengar för dina nära och kära, du gör dem oroligare och oroligare, du blir bara mer och mer obildad och till slut ligger du utanför samhället och ligger än mer till last än vad du gjorde när du började.

Nu vill jag också bara avsluta mitt inlägg här med att hänvisa till ett tidigare inlägg gällande mitt förhållningssätt till oseriösa arbetsgivare, där jag visar hur jag hyser stark avsky gentemot dessa aktörer. Så stark att jag med lätthet skulle kunna avrätta någon som gång på gång försöker blåsa folk för egen snöd vinnings skull.
Senast redigerad av Svenskare 2015-01-19 kl. 22:38.
Citera
2015-01-19, 22:36
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Problemet är att dagens ungdomar är "för fina" för sådana arbeten. Istället för att faktiskt arbeta sig uppåt, ligger alla hemma på soffan och väntar på att någon ska ringa och erbjuda en tjänst som VD på ett större börsbolag.
Men jag trodde att det var så det fungerade?! Kunde inte någon ha sagt det innan jag sov igenom gymnasiet och pillade mig i naveln på komvux

Jag kräver 40000 i ingångslön
Citera
2015-01-19, 22:57
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krankenschwester
Bästa tipsen i tråden här. Ingen av jobben är dock särskillt trevliga. Det ena är grisigt med hög äckelfaktor, det andra väldigt stressigt och fysiskt krävande. Båda dåligt betalt.
Om man vill ha folk till sådana jobb får man väl betala bättre.
Citera
2015-01-19, 23:07
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Absolut, jag har aldrig påstått att du som har en plan med din arbetslöshet ska känna dig värdelös, läs igenom mitt inlägg så ser du att jag har tagit upp just det som ett exempel. Du ska inte ta åt dig utav sånt här om du vet att du har ryggen fri, men alla andra som långt där inom sig vet med sig att de är arbetslösa för att de är lata och ändå inte söker jobb, dessa ska bemötas hårt för att de skall kunna komma till insikt. Men du får nog också tänka igenom din egen situation, jag menar om det verkligen är för din mormors skull som du går arbetslös eller om det är för din egen. En mormor kan alltid tas om hand på andra sätt och ett jobb förhindrar dig inte att hälsa på.

Så det är just såna här ursäkter som måste sopas bort. Nu ska jag ju i ditt fall inte hugga något i sten då jag inte riktigt vet hur illa din mormor har det, men jag kan tänka mig att det finns professionellare handledare än du som kan ta hand om henne.

Sen ja, vårat samhälle ser ut som det gör tack vare och på grund av kapitalism och då får man förhålla sig till det. Är du kommunist så får du också förhålla dig till detta tills dess du kan få med dig tillräckligt med folk för att ändra lagen. Att försöka fjanta runt som rebell förstör inte bara för dig själv utan också för andra runt omkring dig. Du kostar mer pengar för dina nära och kära, du gör dem oroligare och oroligare, du blir bara mer och mer obildad och till slut ligger du utanför samhället och ligger än mer till last än vad du gjorde när du började.

Nu vill jag också bara avsluta mitt inlägg här med att hänvisa till ett tidigare inlägg gällande mitt förhållningssätt till oseriösa arbetsgivare, där jag visar hur jag hyser stark avsky gentemot dessa aktörer. Så stark att jag med lätthet skulle kunna avrätta någon som gång på gång försöker blåsa folk för egen snöd vinnings skull.

Är oseriösa arbetsgivare värre än t.ex. oseriösa slashasar som inte inser att arbetsgivaren köper deras tid. På arbetsplatsen skall de veta hut, hålla käften och snabbt göra det som de blir ålagda att göra! Och passar inte galoscherna så är det bara att gå vidare till näste seriösare arbetsgivare. Halleluja bro!

Gällande Herr Konung så finns det kanske inte mycket att göra, möjligtvis en omknullning.
Citera
2015-01-19, 23:29
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Är oseriösa arbetsgivare värre än t.ex. oseriösa slashasar som inte inser att arbetsgivaren köper deras tid. På arbetsplatsen skall de veta hut, hålla käften och snabbt göra det som de blir ålagda att göra! Och passar inte galoscherna så är det bara att gå vidare till näste seriösare arbetsgivare. Halleluja bro!

Gällande Herr Konung så finns det kanske inte mycket att göra, möjligtvis en omknullning.

På din första fråga svarar jag, ja. Alltså rent moraliskt är det värre för en med makt och framgång att bete sig som ett svin. Sen kan jag förstå varför arbetsgivare inte vill ha s.k. slashasar på sin arbetsplats och det är fullt rimligt att sparka sådana enligt mig. Dock med höga förväntningar bör också goda löner följa. Om du som arbetsgivare vill att din personal ska slita, så får du också vara beredd att betala för det. Se istället till att tjäna in pengarna på bra produkter och god marknadsföring istället för fula knep. Som sagt med lätthet, klick klick, poff!
Citera
2015-01-19, 23:39
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
På din första fråga svarar jag, ja. Alltså rent moraliskt är det värre för en med makt och framgång att bete sig som ett svin. Sen kan jag förstå varför arbetsgivare inte vill ha s.k. slashasar på sin arbetsplats och det är fullt rimligt att sparka sådana enligt mig. Dock med höga förväntningar bör också goda löner följa. Om du som arbetsgivare vill att din personal ska slita, så får du också vara beredd att betala för det. Se istället till att tjäna in pengarna på bra produkter och god marknadsföring istället för fula knep. Som sagt med lätthet, klick klick, poff!

Jag tycker slashasar är mycket värre. De är ett stort arbetsmiljöproblem för företagare och ofta för sina medarbetare. Lönen får anpassas till personens kunskaper och vilja att prestera. Folk med alltför stor tilltro till sina egna egenskaper brukar inte fungera särskilt bra. Gå in lågt och höj insatsen efter hand. Företagare ägnar sin inte åt hasardspel.
Tror att andelen oseriösa företagare är försvinnande liten, andelen slashasar bland dagens ungdomer desto större. Hur många gånger har man inte tagit sig för pannan. Det är dock synd om många ungdomar, de har inget självförtroende p.g.a. att deras föräldrar inte sett dem. De har haft fullt upp att förverkliga sig själva istället för att lägga krutet på barnen, trist.
Citera
2015-01-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Trams. Det är inte en kvantitetsfråga, spelar ingen roll hur många jobb du söker. Har du inte rätt kompetens, utbildning och ålder blir det inget jobb. Du ska vara kreativ, dynamisk, stresstålig, utåtriktad, ha god fysik och "gilla att hålla många bollar i luften". Hittar inte företagen den "talang" de söker låter de hellre bli att anställa.

Vilken sten lever du under? Du trollar va?
En många företag måste anställa för att överleva/expandera.

Och nu pratar vi inte "svåra/kvalitets" jobb även om samma formula kan apliceras där om du har rätt kompetens.
Citera
2015-01-19, 23:55
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Jag tycker slashasar är mycket värre. De är ett stort arbetsmiljöproblem för företagare och ofta för sina medarbetare. Lönen får anpassas till personens kunskaper och vilja att prestera. Folk med alltför stor tilltro till sina egna egenskaper brukar inte fungera särskilt bra. Gå in lågt och höj insatsen efter hand. Företagare ägnar sin inte åt hasardspel.
Tror att andelen oseriösa företagare är försvinnande liten, andelen slashasar bland dagens ungdomer desto större. Hur många gånger har man inte tagit sig för pannan. Det är dock synd om många ungdomar, de har inget självförtroende p.g.a. att deras föräldrar inte sett dem. De har haft fullt upp att förverkliga sig själva istället för att lägga krutet på barnen, trist.

Absolut, ser ingen motsättning i det du skriver, utom att du tycker slashasar är värre. Och givetvis är det du som företagare som bestämmer vilka du vill arbeta med, puh vad annars? Och sen, att ägna sig åt hasardspel är nog ingen lyckad strategi för en varaktig verksamhet. Visst i vissa expansiva skeden måste man nog våga kasta tärningarna för att få det att orka rulla uppför, men i det långa loppet bör man förhålla sig till de säkrare korten.

Självförtroende!? Dagens ungdomar har det daltats med för mycket! De är så jävla bortskämda nästan allihop, inklusive jag själv.
Citera
2015-01-20, 00:19
Medlem
Min uppfattning om unga är att de inte är rustade för arbetsmarknaden när de tar studenten om de inte har haft sommarjobb, vilket alla kanske inte kan få. Själv hade jag inte haft det och tyckte arbetsmarknaden var hård mina första år och det var på håret att man fick jobba kvar på flera jobb, men det kanske var för jag var bortskämd vad vet jag men tyckte många jobb var tuffa och lärorika.

Problemet är också att det inte finns några jobb som är enkla som är rätt självklara att alla klarar av. Det kan vara att kanske klippa gräs eller tömma soptunnor eller något liknande utan man börjar på valfritt säljjobb, snabbmatskedja eller lager/vård som i och för sig inte är jättesvåra jobb men svårare än att tömma soptunnor och liknande som det fanns förut.

Sen har ju företagen höjt produktiviteten på alla jobb så man får slita hårdare och hårdare och dragit in på personal för varje år som har gått och gjort de rika rikare, men det är kanske mest i storstäderna av vad jag sett och landet flyttar alla ifrån så det säger sig självt med företagande där.

Sen på alla jobb så finns det ju dem som maskar men om man försöker så får man oftast jobba kvar.
Citera
2015-01-20, 01:05
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Jo det är det det. Du har inte rätt till ett skit. Det är mer rimligt att man lånar pengar än att man får pengar för att inte göra ett skit som man aldrig ger tillbaks.
Jag är väl medveten om att nuvarande regim vill tuta i mig att jag inte har rätt till något utan att lida för det. Den inställningen är dock irrationell och kontraproduktiv, varför jag valt att förkasta den. Man borde ha rätt till ett schysst existensminimum på, säg, 10-15k utan att lyfta ett finger. Det vore värdigt en humanitär stormakt.

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vill man studera, men inte har tid eller ork att arbeta vid sidan om är studielån det självklara alternativet. Sedan får du gärna utveckla varför du anser dig ha en rätt till pengar, utan att behöva göra någonting förutom att ligga hemma på soffan, dricka 3,5r, runka och spela TV-spel.
Eftersom jag är en legal medborgare i en humanitär stormakt. Det sa Reinfeldt! Om Moderaten sa det, så säger säkert sossen samma Kusten är med andra ord klar, och vägen mot en villkorslös medborgarlön utstakad. Sedan kan jag vara lite personlig med dig och avslöja att jag personligen skulle använda en medborgarlön på ett lite mer innovativt och raffinerat sätt än det du så cyniskt antar.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-01-20 kl. 01:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in