Citat:
Ursprungligen postat av
KonungHonung
Så det är folk som sitter på pengar som bestämmer vem som är värdefull och värdelös menar du? Om en kapitalist tillförskansat sig sin rikedom genom krig, stöld och annat otyg då? Är denne fortfarande lämplig att bedöma vem som är värdelös?
Arbetsmarknaden är faktiskt lite knepig. Om jag tar hand om min mormor hemma räknas det som en hobby, medan det räknas som ett jobb om jag tar hand om någon annans mormor.
Det finns mycket arbete som utförs i hemmet utan betalning, och bara för att någon är officiellt arbetslös eller långtidsarbetslös behöver det inte betyda att de inte utför arbete.
Detta kan en medborgarlön råda bot på.
Absolut, jag har aldrig påstått att du som har en plan med din arbetslöshet ska känna dig värdelös, läs igenom mitt inlägg så ser du att jag har tagit upp just det som ett exempel. Du ska inte ta åt dig utav sånt här om du vet att du har ryggen fri, men alla andra som långt där inom sig vet med sig att de är arbetslösa för att de är lata och ändå inte söker jobb, dessa ska bemötas hårt för att de skall kunna komma till insikt. Men du får nog också tänka igenom din egen situation, jag menar om det verkligen är för din mormors skull som du går arbetslös eller om det är för din egen. En mormor kan alltid tas om hand på andra sätt och ett jobb förhindrar dig inte att hälsa på.
Så det är just såna här ursäkter som måste sopas bort. Nu ska jag ju i ditt fall inte hugga något i sten då jag inte riktigt vet hur illa din mormor har det, men jag kan tänka mig att det finns professionellare handledare än du som kan ta hand om henne.
Sen ja, vårat samhälle ser ut som det gör tack vare och på grund av kapitalism och då får man förhålla sig till det. Är du kommunist så får du också förhålla dig till detta tills dess du kan få med dig tillräckligt med folk för att ändra lagen. Att försöka fjanta runt som rebell förstör inte bara för dig själv utan också för andra runt omkring dig. Du kostar mer pengar för dina nära och kära, du gör dem oroligare och oroligare, du blir bara mer och mer obildad och till slut ligger du utanför samhället och ligger än mer till last än vad du gjorde när du började.
Nu vill jag också bara avsluta mitt inlägg här med att hänvisa till ett tidigare inlägg gällande mitt förhållningssätt till oseriösa arbetsgivare, där jag visar hur jag hyser stark avsky gentemot dessa aktörer. Så stark att jag med lätthet skulle kunna avrätta någon som gång på gång försöker blåsa folk för egen snöd vinnings skull.