Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-19, 22:05
Medlem
mvagrippas avatar
Återpostar ett äldre inlägg som för att återge lite hur spänt läget var på Östersjön året innan MOP.

Den 7 juli 1985 gjorde ett sovjetiskt stridsflygplan, Su 15 Flagon, ett skenanfall underifrån mot ett Viggenplan. Men Viggenföraren flög lågt, det sovjetiska planet slog i vattnet och Sovjet-piloten omkom.

Den svenska piloten undanmanövrerade dock genom att halvrolla ner mot vattnet. Detta är en typ av manöver som svenska piloter tränade mycket på och Viggen kunde med sina stora deltavingar göra mycket snäva halvrollar. När den sovjetiske piloten försökte att följa efter så träffade hans flygplan vattenytan och han omkom.

En liknande incident fem dagar senare födde spekulationer i Stockholm om en medveten sovjetisk upptrappning. Men FRA hade avlyssnat de sovjetiska piloternas samtal och vad som skedde kommandokedjan och kom fram till att det hela hade rört sig om rena busflygningar.

Signalspaningsfartyget HMS Orion kollision 26 oktober 1985 med sovjetiskt minsvepare av Sonyaklass. Själva kollisionen är allmänt känd, dock inte vad som hände direkt efteråt. Orion var liksom spaningsflyget mycket närgången under sovjetiska övningar. Allt för att kunna registrera intressanta parametrar från radar och vapensystem.

Under en övning så tröttnade ryssarna och försökte att tränga bort Orion från att komma för nära de intressanta objekten. Resultatet blev att Orion krockade med ett sovjetiskt fartyg. Läget blev mycket spänt och Orion drog sig därifrån under bevakning av en sovjetisk ubåt.

Spaningsdivisionen på F17 fick order om att visa flagg och en SH37 skickades ut. Genom att göra ett antal upprepade lågsniffningar över ubåtstornet till stort jubel från Orions besättning så drog sig ubåten tillbaka
Citera
2015-01-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
[/spoiler]
Det var sannerligen inte bara NATO som var aktiva i östersjön , Sovjet var från 1944 aktiva vilket bl a sänkningen av Hansa visar. Den svenska nedrustningen av ubåtsjaktkapaciteten fick till följd att den sovjetiska aktiviteten ökade i svenska vatten, 137an talar sitt tydliga språk, den sista giren in i den smala farleden in i gåsefjärden måste man vara både blind och döv för att föklara bort.

Vet inte var några SOSUS linjer gick. Men att det fanns jänkare vid Östergarnsholm får ses som bekräftat liksom att de amerikanare som fanns på Orion orsakade irritation bland svenska befäl.
Hur hett det var visar den Sovjetiska ramningen av Orion 26oktober 1985. Tidpunkten kan förklara Marinofficerarnas uppstressade temperament.

Några underjordiska baser med amerikanska signalspanare har jag bara sett i romanens värld. Innan jag ser bevis på sådana är dom lika gärna ett sätt att göra en skönlitterär berättelse lite mer spektakulär. Har lite svårt att se hur de skulle undgå en nyfiken skärgårdsbefolkning.. Vi vet ju vilka som hittade 137an

Definitivt var de aktiva från Sovjets sida och började få tystare ubåtar , System 4 om det var jänkarnas system bör ju ha varit den nya generationen som inte bestod av långa linjer med passiv lyssningenheter utan den sk fältmodellen som man enligt den amerikanska militären började placera ut 1985. Det var alltså vidsträckta "fält" av lyssningsenheter som länkades vidare långa sträckor till enheter som analyserade och presenterade resultaten.

Fråga är i sådant fall hur dessa kablar drogs. Att dra sådana från Understen till Berga för att sedan dela informationen bör ha varit ett ordentligt projekt som inte genomfördes på en eftermiddag.

Kan de inte ha följt de existerande kablarna från Understen till Singö och sedan kopplats via ordinarie telenätet till en "ledig" krigstelefonstation och vidare till marinen och till slutkunden. Det borde vara mer ekonomiskt och smidigt samtidigt som Amerikansk personal kunde tjänstgöra obemärkt i en existerande hemlig anläggning mitt i Stockholm.
Citera
2015-01-20, 02:14
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Här pekar du på en detalj till som förändrades efter MOP. Det stolliga lagförslaget drogs tillbaka.

Detta om något torde fått chile-junta vurmande "Baseball-poliser" övertygade om att Palme var landsförrädare och lade ut röda mattan för ryssen. Jag skulle vilja se Östlings ansiktsuttryck när han fick kännedom om lagförslaget
Citera
2015-01-20, 05:31
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Bobos texter idag får mig att tänka på Lingärdes PM. Lingärde och Bobo matchar varandra rätt bra kan en trådföljare tycka. Jag tänker på hur man tar båda två ner på Svevägen. Om vi börjar med det som Bobo skriver om lagren mellan anstiftare och mordkommando: Lingärde skriver att anstiftarna - han syftar väl på högsta operativa nivå snarare än planerare - tränade och tränade inför ett läge att slå till, men de kunde inte hitta någon som ville göra själva dådet.

Ska man se alla smått tafatta kända försök att värva mördare - "företagsledaren Johan", von Birchan - under hösten 1985 och framåt verkar det som fel personer frågade fel personer, så att säga. Om själva uppdraget att be någon skjuta till slut hamnade så lågt ner i hierarkin för att behålla lagren till toppen av konspirationen att det blev bäckströmska Pelle Polis som snackade med Kalle Vapengalning? Alternativt att uppdraget hade sipprat så långt ner i hiearkin att vissa personer kände att de kunde ta sig friheten att fråga potentiella skyttar, även om de inte hade något mandat för det (=att det faktiskt uppdraget kom från någon person något högre upp i den operativa hierakin men att skvallret och ryktena hade börjat sippra ner till fotfolket på golvet).

Därav att vi har så många Humle och Dumle-poliser i området kring mordet. Det hade sipprat ut att "något var på gång", som Borgnäs beskrivit utförligt i TV och böcker och nyfikna som inte borde ha varit där var. Passar rätt bra in på Moelvs scenario också. Några nyfikna, några som hade andra uppdrag (knarket), några som ingick ett mordkommando, några som eventuellt övervakade mordkommandot ("vi var där men vi låg inte bakom" som väl dykaren har bedyrat till Frånstedt eller om det var nån annan?). Några kanske är knattar eller Åkes gubbar. Några kanske spanar på OP för att de alltid spanar på OP a la Palmhusgruppen. En del av dessa hamnar i privatspanarnas klor, som TP (som ska ha sagt till GWP att han och LT "inte hade något med det där att göra"), utan att veta något om konspirationen/mordet.

Det kanske rent av var någon av Humle- och Dumle-poliserna som sköt OP - i affekt eller på uppdrag - men det är omöjligt för utredarna att gå vidare upp mot toppen för att lagrena är för många och när utredarna börjar lägga ihop var de ska börja leta är det politiskt omöjligt.

Det här är mest spånande och spekulationer, men det var riktigt inspirerande att läsa Boboslackes inlägg idag. Kul att han inte skäller i varje inlägg ;-)

Om det stämmer var det många personer på plats med olika syften. Där jag ser mordet som utfört av några som tog tillfället i flykten.

Inte ens Palme själv visste på morgonen att han skulle hamna på Grand på kvällen. Inte ens mördaren visste om att Lisbet ville titta i ett skyltfönster på andra sidan Sveavägen. Om man nu inte tror på mötesscenariot. Alltså fanns det FLERA presumtiva mördare på plats.

För mig finns det ett visst mått av slump ingående i biobesöket och valet av mordplats. Där skeendet startade med kunskapen om att paret Palme skulle gå på bio oskyddade. Frågan som ställts många gånger. Vilka kände till detta, när och hur.

Där CGÖs vilja att delta fick honom att skriva ut sig från sjukhuset på morgonen. Vilket antyder att andra saker pågick som inte hade med mordet att göra. Men i vilken roll. Var det något han inte ville missa, eller hade han en roll som enbart kunde skötas av honom personligen.

Där Holmer påbörjat något i Dalarna som Dahlgren påstår eftersom han hämtade honom i Falun. Jag kan ana att flera skeenden korsar varandra som vävs in i mordet. Vilket gör det svårt att bena ut. Där han ev. senare på kvällen träffade personer som för oss är anonyma.

PG Näss sade att mordplatsen är omöjlig. Jag håller med. Om man ska mörda någon på någons uppdrag och ska planera för det hade man många möjligheter att veta var Palme fanns i förväg oskyddad. Det finns en viss ologik och slump över mordplatsen även om mordet är logiskt. De flesta politiska mord utförs på en plats som man vetat om i dagar, inte i timmar. En viktig ledtråd enligt mig.

Om jag ska gissa så finns mördaren där naturligt men hade inte funnits där om mordet skett vid ett annat tillfälle. Då hade man stuckit ut i den miljön. Enda gruppen på plats. Alltså större risk för upptäckt och avslöjande. Viktig ledtråd enligt mig.

Var fanns mördaren före mordet och före Morelius såg honom. Något att tänka på om man ska återgå till Sveavägen. Där vältränad och bred ryggtavla får mig att tänka på gymträning. Utan att tro på Avsan som mördare.

Där försöken att värva mördare antyder att det fanns ett stort avstånd mellan anstiftare och utförare. Alltså många skal i löken.

Där Bobos resonemang håller men där mordplatsen är ologisk men samtidigt en ledtråd.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-01-20 kl. 06:12.
Citera
2015-01-20, 07:38
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamnotsure
Sprängstoffsartiklar som du har grävt fram , tack.
Lingärdes PM bedöms av brevets innehåll att döma vara skrivet i Februari 1992 :
http://www.politiskamord.com/lingarde.pdf
Jag hoppas på en del andra initierade som mvagrippa , heheho m.fl.
känner mig lite dement just nu men i Oles bok nämns
Raimo Rääsinen och Eino Hiltonen från Jämtland tillhörande samma Magnumklubb
som Ture Utriainen.

Från 'Statskupp i slowmotion' :
www.oledammegard.com/StatskuppISlowmotion.pdf‎

s351
"Vissa källor avslöjade att det kunde finnas kopplingar mellan mordet och Aktionsgruppen Arla Gryning, misstänkt backupgrupp i Palmemordet.
-En man vid namn Ture Utriainen var med i en sån där Magnumklubb. I den gruppen ingick även Raimo Rääsinen, berättade en bekant. Det här var väldigt hårda grabbar och Rääsinen var lite av en hövding i Östersunds finska koloni.
På morddagen hade Raimo Rääsinen bett sin ”vän” Eino Hiltonen om hjälp att skjuta in ett nytt vapen. Hiltonen bodde nära ett militärt övningsområde utanför Östersund och ställde gärna upp. På så sätt lyckades Rääsinen lura med honom till en skjutbana några kilometer från dennes stuga utanför Bringåsen.
Medan Eino Hiltonen, iförd hörselskydd, höll på att skjuta in geväret, smög Raimo Rääsinen upp bakifrån och satte en finkalibrig revolver i nacken på honom."
Mordet på Eino Hiltonen begicks 1986 efter palmemordet.

s222
"Enligt tidningen Proletären fick polisen strax efter mordet vetskap om att det fanns en grupp skjutglada medlemmar från bland annat Stockholmspolisen som bildat en klubb kallad Magnumklubben. De ägnade sig åt skytte med Magnumvapen och hemladdad ammunition. En man vid namn Bengt Nordqvist var på 1970-talet aktiv i sällskapet.
-Medlemmarna var vapenintresserade, intresserade av amerikanskt skytte och amerikanska revolvrar och sådant, förklarade han i SVTs Norra Magasinet. Men det fanns otvetydigt nazistiska strömningar som självfallet förde med sig negativ inställning till Olof Palme. Redan några dagar efter Palmemordet vände jag mig till en regional representant för Säpo i Mellansverige och lämnade över mina funderingar och de handlingar jag hade. Jag litade naturligtvis på att det här skulle komma in i utredningen. Bara namnet Magnumsällskapet borde ju stämma till en del funderingar. Men när jag flera år senare kontaktade Palmeutredningen visade det sig att mina uppgifter aldrig hade lämnats vidare av Säpo och att de därefter hade försvunnit."

Från Ulf Lingärde - Minnesanteckningar rörande palmemordet
http://palmemordet.wikia.com/wiki/Ulf_Ling%C3%A4rde

"I all hemlighet började man nu rekrytera ett lämpligt hit-team i nätverket, och AktionsGrupp Arla Gryning AGAG formades. De utvalda huserade i södra norrlands militärområde och kom huvudsakligen från Jämtland, bland dem T*** U*******n. Det tränades och övades och det gick ganska lång tid innan man blev klar över att något fattades - skytten. Ingen som man litade till ville vara skytt, men väl bistå på alla andra sätt vid dådet och de som kunde tänka sig hålla i vapnet litade man inte ett dugg på. AGAG sammanblandas ibland med Magnumklubben, men detta beror bara på att vissa skyttar genom skytterörelsen kommit i kontakt med Magnumklubben den vägen och blivit medlemmar även där"

Förresten han heter Ture och inte Tore va ?
på upplysning.se fanns han med för nåt år sedan i Täby tror jag men nu hittar jag inte honom där längre men på facebook , myspace o twitter finns en Ture U.......n i Stockholm , 3 bilder nedan , är det han ?
de stämmer överens hyfsat med fotot på honom i 'Statskupp i Slowmotion' på s726 tycker jag

https://a3-images.myspacecdn.com/images03/34/1c2e16fd2bfb46a3bfd42ff8d43f5e4a/300x300.jpg
https://pbs.twimg.com/profile_images/117343304/PICT0002.JPG
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1/1622665_10152197105231473_784821532_n.jpg

+ ett foto han har laddat upp på facebook :
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1505640_10152135554641473_1202410553_n.jpg

Mot bakgrund av Lingärdes uppgifter är det intressant att Sverker Ulving var medlem i försvarsskytteklubben.
Han var officer i Östersund fram till 1996 och gick med 1988 enligt det tidningsklipp som natteknik postat angående Ulvings bekantskap med CGÖ.

http://tinypic.com/view.php?pic=2w559mq&s=5#.VL33ZqMV9jo
Citera
2015-01-20, 08:11
Medlem
riskybizzys avatar
Kom att tänka på de skumma finnarna som det talas om i anslutning till "magnumklubben".
Bild på Raimo Räsänen bakifrån i samband med rättegången om det s.k. "stegsmordet" november 1986.

http://www.ltz.se/allmant/jamtland/stegsmordet-1986-ett-av-de-markligaste-morden-i-lanet
Citera
2015-01-20, 08:30
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Om det stämmer var det många personer på plats med olika syften. Där jag ser mordet som utfört av några som tog tillfället i flykten.

Inte ens Palme själv visste på morgonen att han skulle hamna på Grand på kvällen. Inte ens mördaren visste om att Lisbet ville titta i ett skyltfönster på andra sidan Sveavägen. Om man nu inte tror på mötesscenariot. Alltså fanns det FLERA presumtiva mördare på plats.

För mig finns det ett visst mått av slump ingående i biobesöket och valet av mordplats. Där skeendet startade med kunskapen om att paret Palme skulle gå på bio oskyddade. Frågan som ställts många gånger. Vilka kände till detta, när och hur.

Där CGÖs vilja att delta fick honom att skriva ut sig från sjukhuset på morgonen. Vilket antyder att andra saker pågick som inte hade med mordet att göra. Men i vilken roll. Var det något han inte ville missa, eller hade han en roll som enbart kunde skötas av honom personligen.

Där Holmer påbörjat något i Dalarna som Dahlgren påstår eftersom han hämtade honom i Falun. Jag kan ana att flera skeenden korsar varandra som vävs in i mordet. Vilket gör det svårt att bena ut. Där han ev. senare på kvällen träffade personer som för oss är anonyma.

PG Näss sade att mordplatsen är omöjlig. Jag håller med. Om man ska mörda någon på någons uppdrag och ska planera för det hade man många möjligheter att veta var Palme fanns i förväg oskyddad. Det finns en viss ologik och slump över mordplatsen även om mordet är logiskt. De flesta politiska mord utförs på en plats som man vetat om i dagar, inte i timmar. En viktig ledtråd enligt mig.

Om jag ska gissa så finns mördaren där naturligt men hade inte funnits där om mordet skett vid ett annat tillfälle. Då hade man stuckit ut i den miljön. Enda gruppen på plats. Alltså större risk för upptäckt och avslöjande. Viktig ledtråd enligt mig.

Var fanns mördaren före mordet och före Morelius såg honom. Något att tänka på om man ska återgå till Sveavägen. Där vältränad och bred ryggtavla får mig att tänka på gymträning. Utan att tro på Avsan som mördare.

Där försöken att värva mördare antyder att det fanns ett stort avstånd mellan anstiftare och utförare. Alltså många skal i löken.

Där Bobos resonemang håller men där mordplatsen är ologisk men samtidigt en ledtråd.

Man kan väl se det som ett planerat mord och dagen då det skulle ske men att mordplatsen blev improviserad. Det fick bli där det blev. Det är också i linje med både Moelv och Lingärde. Lingärdes mördare som fick utföra dådet när den egentliga skytten fegade ur är förmodligen samma story som Moelv berättar: den egentliga skytten fick inte tillfälle att utföra dådet pga hur paret Palme valde att gå hem efter bion och då fick en annan person på improvisation kliva fram och göra det.

Kan tillägga att i mitt förra inlägg låter det som en massa människor hängde kring mordplatsen. Jag tänkte mer över tid och större yta, från wt-testerna i butiken på lunchen till de första vittnena i Gamla Stan och sen in mot city.

En del av personerna som setts blev nog lika tagna på sängen som de allmänna vittnena. Däremot besitter nig en del mindre kunskaper och vittnesmål som kanske inte PU tagit del utav. När jag läser Bobos vädjan till vissa att tala ut tänker jag t ex på paret Prims wt-kille. Kanske del av mordkommando, kanske del av en operation mot OP där han likväl blev överrumplad av att skotten skedde där och då. Panik och ta sig därifrån så fort som möjligt. Snack i WTn om vad fan som hände. Känner sig lurad i efterhand. Kan inte gå ut med uppgifterna eftersom han kan ha begått brott eller kommer att misstänkas för brott av polis och åklagare. Löftena om amnesti och sanktioner uppifrån visade sig inte vara nåt värda efter 25-årsdagen.
Citera
2015-01-20, 08:49
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Man kan väl se det som ett planerat mord och dagen då det skulle ske men att mordplatsen blev improviserad. Det fick bli där det blev. Det är också i linje med både Moelv och Lingärde. Lingärdes mördare som fick utföra dådet när den egentliga skytten fegade ur är förmodligen samma story som Moelv berättar: den egentliga skytten fick inte tillfälle att utföra dådet pga hur paret Palme valde att gå hem efter bion och då fick en annan person på improvisation kliva fram och göra det.

Kan tillägga att i mitt förra inlägg låter det som en massa människor hängde kring mordplatsen. Jag tänkte mer över tid och större yta, från wt-testerna i butiken på lunchen till de första vittnena i Gamla Stan och sen in mot city.

En del av personerna som setts blev nog lika tagna på sängen som de allmänna vittnena. Däremot besitter nig en del mindre kunskaper och vittnesmål som kanske inte PU tagit del utav. När jag läser Bobos vädjan till vissa att tala ut tänker jag t ex på paret Prims wt-kille. Kanske del av mordkommando, kanske del av en operation mot OP där han likväl blev överrumplad av att skotten skedde där och då. Panik och ta sig därifrån så fort som möjligt. Snack i WTn om vad fan som hände. Känner sig lurad i efterhand. Kan inte gå ut med uppgifterna eftersom han kan ha begått brott eller kommer att misstänkas för brott av polis och åklagare. Löftena om amnesti och sanktioner uppifrån visade sig inte vara nåt värda efter 25-årsdagen.

Visst är det så. Man blev tagen även i ledningscentralen på sängen med byxorna nere.

Där man kan se att preskriptionstiden för mord inte kom till av en tillfällighet. Där en eventuell diskussion om amnesti passar in. Där SAP med Bodström fixade detta.

Det finns folk som vet även idag. Fast skaran minskar med tiden av naturliga orsaker. Man börjar ana att sanningen inte ens idag kan avslöjas. Varför inte. Ytterligare en ledtråd.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-01-20 kl. 08:51.
Citera
2015-01-20, 08:53
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Mot bakgrund av Lingärdes uppgifter är det intressant att Sverker Ulving var medlem i försvarsskytteklubben.
Han var officer i Östersund fram till 1996 och gick med 1988 enligt det tidningsklipp som natteknik postat angående Ulvings bekantskap med CGÖ.

http://tinypic.com/view.php?pic=2w559mq&s=5#.VL33ZqMV9jo

Det är väl inte omöjligt att Sverker U kan ha varit medlem i "magnumklubben" också?
Finns det något bekräftat samband mellan Tore U och Sverker U? Annars har vi ett möjligt sådant

Edit, Dammegard uppger att Ulving startade föreningen. Själv säger ju Ulving att han gick med 1988. Finns det medlemsmatriklar från starten att jämföra med?
Senast redigerad av riskybizzy 2015-01-20 kl. 09:02.
Citera
2015-01-20, 08:54
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej det tror jag inte att de gör! Deltar alltså!

...men läser, ja alla gånger. De vill säkert ha kontroll och scannar relevant MOP-media med jämna intervall, inte sällan med viss munterhet
Citera
2015-01-20, 09:21
Medlem
Citat:
Kom att tänka på de skumma finnarna som det talas om i anslutning till "magnumklubben".
Bild på Raimo Räsänen bakifrån i samband med rättegången om det s.k. "stegsmordet" november 1986.

http://www.ltz.se/allmant/jamtland/stegsmordet-1986-ett-av-de-markligaste-morden-i-lanet

Tja, jag kan inte se några kopplingar till mordet på OP.

Sneseglare som planerar ett mord på en enstörig kompis med planering och plockar ut ett falsk leg på honom och använder hans konto. Låter ganska privat det.

Visst visar det att personen i fråga är en kallblodig mördare men det mordet är ganska slabbigt. Offret skjuts på nära håll men sedan hackas han ihjäl med kniv och bränns.

Jag tror att det är ett totalt sidospår, kanske till och med desinformation att blanda in det i Palmemordet.

Går knappast att få kopplat till Sveavägen.
Citera
2015-01-20, 09:25
Medlem
Citat:
Det är väl inte omöjligt att Sverker U kan ha varit medlem i "magnumklubben" också?
Finns det något bekräftat samband mellan Tore U och Sverker U? Annars har vi ett möjligt sådant

Edit, Dammegard uppger att Ulving startade föreningen. Själv säger ju Ulving att han gick med 1988. Finns det medlemsmatriklar från starten att jämföra med?

Vilken "magnumklubb" talar du om? Magnumsällskapet finns det något som heter. Skulle det vara något märkligt med den?

Ps Dammegard kan du glömma. En fullblodspajas i New Age rörelsen som lånar och skarvar.
Senast redigerad av boboslacke 2015-01-20 kl. 09:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in