Citat:
Ursprungligen postat av
Cuneiforme
Vad har har du för anställningsform? Kör du eget och fakturerar allt så är det lätt att plocka ut. Det många glömmer är att pengarna ska räcka till semesterersättning, pension, sjukdom m.m. Är du anställd och debiterar 900kr/h med den lönen så är din arbetsgivare en idiot eftersom de går rejält back på dig. För att exempelvis plocka ut 65k brutto med allt inräknat ger ett timpris på 1280 kr/h med 80% beläggning. Högre beläggning än så är mycket ovanligt om man inte är uthyrd till ett företag flera månader åt gången.
http://www.raknaut.se/konsultlon.aspx
Som jag skrev så gällde detta en tidigare anställning för flera år sedan och min lön var inte 65K. Kan vara en fördel om du läser exakt vad jag skrev. Den exakta anställningsformen och övriga villkor tänker jag inte gå in på då jag inte vill avslöja för mycket detaljer om vem jag är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Tidigare när jag var konsult och debiterade runt 900 kr ex moms per timme hade jag en lön på ca 60000 kr brutto. Men vilken lön konsulten får beror inte rakt av på vad arbetsgivaren debiterar för denne.
En konsult som pga har mycket lätt att hitta uppdrag och som därför aldrig sitter på bänken är förstås mer lönsam och kräver mindre säljinsatser. Dessutom kan dennes goda insatser ofta leda till att kunden efterfrågar fler konsulter från samma bolag.
Min beläggning var alltid 100% då jag alltid hade mycket lätt att få uppdrag och mitt konsultföretag gick inte back på mig, men timpenningen som de debiterade kunden varierade förstås en del beroende på kund och uppdrag.
Enligt din länk räcker det med 600 kr/timme för att undvika förlust vid 100% beläggning och 0 i omkostnader. Givetvis vill företaget ha vinst även efter omkostnader men det finns mycket marginal här för att ordna det.
För en ny större kund som mitt företag gärna ville få in en fot på kan det vara klokt att inte ta ett överpris. Man vill gärna komma in och etablera en god kontakt som leder till merförsäljning. Detta skedde flera gånger också, jag var först in hos kunden men senare ledde det till att de ville ha ytterligare konsulter från mitt företag. Jag plöjde alltså mark för en långsiktig relation med nya kunder.
Korta uppdrag, speciellt sådana av mer expertkaraktär, kostar förstås också mer än långa uppdrag så det är flera faktorer som påverkar exakt vad man debiterar kunden.