Citat:
Ursprungligen postat av
_x3m_
Om en anställd konsult (dvs inte egen företagare) kostar 700 kr i timmen att hyra. Vad tjänar han då i månaden om han jobbar fulltid?
Du har nog redan fått en bra analys av alla svar i tråden. Och jag skulle säga, max 40 tkr i månaden om det rör sig om fast lön, tillsvidare. Annars blir risken för hög för arbetsgivaren. Alla timmar går ju inte att fakturera.
En bra konsult som faktiskt drar in mer jobb kan ju såklart förhandla om detta efter en period.
Citat:
Ursprungligen postat av
jamenda
Hoppas inte detta blir OT nu, men kan inte låta bli att fråga när det verkar finnas så många insatta i denna tråd:
Min sambo är konsult inom ett specialområde och har blivit erbjuden att jobba för ett företag som inte vill ge någon grundlön alls utan allt är provisionsbaserat. Han ska få 45% på varje timme företaget kan debitera. Kunden betalar 2000,- plus moms. Min sambo är supersugen på detta, och jag är tråkig som vill fundera över saken...jag tänker nämligen att företaget sannolikt inte kan bereda sambon tillfälle till obegränsat antal timmar att jobba. Sambon har en bekant som jobbat i företaget förut och tydligen är beläggningen sådär, och nästan alla uppdrag är ute hos kund (=restid som han inte får betalt för). Han kanske kan debitera ca 20 timmar per vecka en del riktigt bra veckor när han har arbetat upp sig lite, men under semestrar och helgperioder blir det noll timmar. Från min synvinkel ser det snålt ut att inte erbjuda någon grundlön alls. Min sambo är inte bekymrad utan vill tacka ja på studs, och jag försöker googla fram hur provisionsanställningar i företag med fluktuerande beläggning brukar se ut - och hittar inget. Kan nån här ge oss lite kött på benen? Låter sambons jobberbjudande normalt eller ska vi dra öronen åt oss?
Om detta är för OT, feel free att radera mitt inlägg!
Hans bruttolön bör bli drygt 800 tkr per år, om han kommer upp i de 20 arbetstimmarna per vecka. Om det är bra eller inte är ju väldigt individuellt och alla parametrar är ju inte direkt ekonomiska. Finns ju sådant som anställningstrygghet, trivsel, pension att tänka på också. Du ger ganska lite info.
Vad tjänar han idag? Jämför, men som sagt inte bara lönen utan även det övriga.