2014-12-14, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Ja precis Inte medicinen i sig. Utan den gjorde att jag blev så våldsamt trött och irriterad och omotvierad så jag bara tryckte i mig hur mycket gluten och socker som helst varje dag. De va nästan de enda jag kände glädje i.
Nu två dagar på ritalin. MYCKET BÄTTRE.
Då är jag med. Det är inget vidare om det blir så. Skönt att det känns bättre på ritalin i alla fall!
Citera
2014-12-14, 21:09
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av champinjonstuvning
Då är jag med. Det är inget vidare om det blir så. Skönt att det känns bättre på ritalin i alla fall!

Ah de e skönt. Ska nog bli ordning påt.

But still. Nu är jag i fysisk pigghet igen.
Men psykiskt. Inte lika illa, men de känns endå konstigt.
Kan man känna av att man går av elvanse?
Citera
2014-12-18, 12:23
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Ah de e skönt. Ska nog bli ordning påt.

But still. Nu är jag i fysisk pigghet igen.
Men psykiskt. Inte lika illa, men de känns endå konstigt.
Kan man känna av att man går av elvanse?

Jag är bombsäker på att Elvanse och Ritalin är den perfekta kombinationen!
Klart man känner av den annars också, även om det tar en förbannad jävla tid innan den börjar verka men man märker ju klart av topparna man får under dagen. Det är ju ingen direkt "kick" som man får men man vaknar ändå till igen.
Annars rent praktiskt märker jag ju en enorm skillnad på hur jag funkar sedan innan jag började med den. Hur aktiv jag är på jobbet nu och hur jag var innan är som natt och dag. Dessutom orkar jag göra saker efter jobbet och känner att jag VILL göra saker efter jobbet vilket jag inte har känt på flera år. Jag har lättare att få saker gjort och det är mindre kaos i huvudet. Jag kan till och med fokusera på en ljudbok! Snart ska jag prova mig på att läsa en vanlig bok också och se om det också går
Citera
2014-12-22, 10:01
Medlem
Bruce_Lees avatar
Hur funkar det förresten om man spyr när man tagit elvansen? Är risken stor att elvansen åker med eftersom den lägger sig i magen?
Citera
2014-12-24, 03:52
Medlem
FluRReHs avatar
Har ingen bokstavskombination, men jävlar vad lyxigt detta är, en 70mg och jag mös i 9 timmar.
Citera
2014-12-24, 05:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluRReH
Har ingen bokstavskombination, men jävlar vad lyxigt detta är, en 70mg och jag mös i 9 timmar.
Placebo låter det som, 70mg elvanse har lika mycket amfetamin som 20mg metamina, en rätt normal brukardos som har effekt 2-4 timmar.
Citera
2014-12-25, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Placebo låter det som, 70mg elvanse har lika mycket amfetamin som 20mg metamina, en rätt normal brukardos som har effekt 2-4 timmar.

Pja, jag vet inte jag, det kan väl stämma? Det är ju individuellt hur man svarar. Själv myser jag i fyra timmar på hela 15 mg Elvanse (har add-diagnos). Sedan blir jag "bara" välfungerande. (Att den goda effekten uteblir i perioder, eller att man ibland kan bli skittrött är en annan femma...)
Citera
2015-01-15, 22:40
Medlem
Hur är det att kombinera Elvanse med Ritalin?
Tanken är att ta snabbverkande Ritalin på morgonen för att få en "kick" som start på dagen.
Den tas då ihop med Elvanse som jag också tar på morgonen.
Kan Elvansen mildra AT:n som man får utav Ritalinet?
Citera
2015-01-16, 01:02
Medlem
Stressoraklets avatar
Citat:
Jag har vid flera tillfällen stoppat i mig 90mg Elvanse och varit bra stimulerad i upp till 12 timmar. Är van brukare av "vanligt" amfetamin (sånt som kommer i klet- eller pulverform i en liten påse) om det är av (r)El(e)vanse.
Senast redigerad av Stressoraklet 2015-01-16 kl. 01:04.
Citera
2015-01-16, 01:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stressoraklet
Jag har vid flera tillfällen stoppat i mig 90mg Elvanse och varit bra stimulerad i upp till 12 timmar. Är van brukare av "vanligt" amfetamin (sånt som kommer i klet- eller pulverform i en liten påse) om det är av (r)El(e)vanse.
90mg elvanse är ~25mg dexamfetamin, det är bara 5mg mer än sjukvården rutinmässigt skriver ut för metamina som "förbrukar" hela dosen på 2-4 timmar.

70mg metamina skriver sjukvården ut rutinmässigt som dagsdos, det motsvarar 210mg elvanse.
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-01-16 kl. 01:37.
Citera
2015-01-17, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnusLover
De som fått Vivanse/Elvanse, har de fått lov att prova alla andra (Concerta, ritalin osv) innan? Nån som vet priset?

Jag fick testa alla olika methylphenidat preparat, olika doser och kombinationer men sen fick jag äntligen Elvansee. Mår bra, slipper alla biverkningar. Lite tråkigt att man inte kan punda loss på det som med concerta/medikinet/etc.......
Citera
2015-01-18, 21:53
Medlem
Stressoraklets avatar
Citat:
90mg elvanse är ~25mg dexamfetamin, det är bara 5mg mer än sjukvården rutinmässigt skriver ut för metamina som "förbrukar" hela dosen på 2-4 timmar.

70mg metamina skriver sjukvården ut rutinmässigt som dagsdos, det motsvarar 210mg elvanse.
Betvivlar jag ej. Jag och flera vänner upplever dock som jag sa ett påtagligt stimulerande rus vid 90mg redan. Vana brukare med och utan ADHD.

Någon som vet på vilket sätt exempelvis Samarin skulle kunna påverka ruset? Från Fass:

Citat:
Elvanse och vissa andra läkemedel kan påverka varandra. Om du tar något av följande läkemedel måste du rådgöra med läkare eller apotekspersonal innan du tar Elvanse:
  • läkemedel som kan påverka urinens surhetsgrad, såsom vitamin C (askorbinsyra) eller natriumbikarbonat (finns t.ex. i läkemedel mot matsmältningsbesvär)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in