2014-12-01, 19:43
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
50mg är lågt, det är 14.8mg dexamfetamin som ska räcka en hel dag, jag äter 15mg snabbverkande och har ibland inte ens effekt 3 timmar :/ men det är väldigt individuellt hur mycket som behövs så ha tålamod.

Elvanse är känslig för hur, när och vad du äter.

Ok för på läkaren lät de som att de normalt är "3 nivåer" 30, 50 och 70.
Men ja. Jag tycker ju att den känns "renare" än concerta. Jag är inte alls arg och irriterad längre vilket är skönt.
Hoppas verkligen den ska funka.
Men jag känner långt ifrån en "effekt". Få väl se va läkarn säger

Men de där med styrka. 72mg concerta blev "för mycket" för mig. över 70mg elvanse lär väl vara "starkare"? Eller är jag helt ute och cyklar? haha
Jag har förstått att dom egentligen inte går att jämföra mot varandra.
Men jag tänker bara att om 72mg concerta inte är en så hög dos, och jag inte klarade av den. Hur ska jag klara av en högre dos på elvanse
Citera
2014-12-01, 19:44
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Elvanse är känslig för hur, när och vad du äter.

Är det sant?
Finns det någon sida med typ kostråd?
Citera
2014-12-01, 20:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Är det sant?
Finns det någon sida med typ kostråd?
Läs trådarna allt om add och allt om adhd.

Citat:
Ok för på läkaren lät de som att de normalt är "3 nivåer" 30, 50 och 70.
Det är styrkan på tabletterna men tyvärr vet en del läkare inte vad det är dom skriver ut och tror 70mg är maxdosen.

Citat:
Men de där med styrka. 72mg concerta blev "för mycket" för mig. över 70mg elvanse lär väl vara "starkare"? Eller är jag helt ute och cyklar? haha
Äpplen och apelsiner, olika mediciner verkar på olika sätt.
Citera
2014-12-01, 20:35
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Läs trådarna allt om add och allt om adhd.

Det är styrkan på tabletterna men tyvärr vet en del läkare inte vad det är dom skriver ut och tror 70mg är maxdosen.

Äpplen och apelsiner, olika mediciner verkar på olika sätt.

Ok! Tack de ska jag göra.

Ok, ja jag får se vad läkarn skriver ut helt enkelt.
Men slutligen. Är det bara jag som tycker att elvanse är som sockerpiller jämfört med concerta som kickar igång en fruktansvärt markant och "bra"?
Är metylfenidate mer snabbverkande "kickande" än lisdexamfetamin?
(förstår att de är två helt olika narkotikapreparat Så jag förstår om det inte finns svar på min fråga )
Citera
2014-12-09, 12:01
Medlem
Bruce_Lees avatar
Jag blir så förvirrad.
Har ni haft svårigheter att få 70 mg? Min läkare slängde nyss det på mig fastän jag egentligen inte riktigt ville utan ville kombinera med ritalin istället eftersom det tar så förbannat lång jävla tid innan den börjar verka. Men nejdå! Jag går från 50mg till 70mg först, sen får jag gå upp tidigare för att ta medicinjäveln och sen i januari kan jag få ritalin att ta på eftermiddagen för ska man kombinera dom så tar man inte ritalin på morgonen. Vad är det då också för jävla bullshit att den ska sitta i upp till 13 timmar? Det är ju inte sant någonstans och alla vet det!
Jag äter inte, jag sover inte, har gått ner nästan 10 kilo (är inte ett dugg ledsen över det) och hade 125 i vilopuls när jag var där förra månaden men ÄNDÅ höjer han igen. Jag börjar misstänka att han är dum i huvudet.

Fast förutom bristen på aptit och sömn så tycker jag att den funkar jävligt bra, bortsett från att den är så förbannat segstartad då och inte ger samma boost som Concerta eller Ritalin gör men det är därför jag tror att en kombination med Ritalin också kommer vara perfekt!

Däremot, min vän, som går på samma mottagning men har en annan läkare där som totalvägrar ge henne 70 mg. Då tar hon dessutom inga andra mediciner än just Elvansen. Är det verkligen så jävla stor skillnad?

Sen kan man inte ta mer än 70 därefter eller? Är det någon som har mer än 70mg utskrivet?
Citera
2014-12-09, 16:17
Medlem
Jag har 70+30mg utskrivet.
Ska ev öka efter nyår då jag inte känner effekt.
Den enda effekten jag har är lugn och trötthet, jag har även blivit omotiverad till det mesta.
Citera
2014-12-10, 02:18
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adhd4life
Jag har 70+30mg utskrivet.
Ska ev öka efter nyår då jag inte känner effekt.
Den enda effekten jag har är lugn och trötthet, jag har även blivit omotiverad till det mesta.

Det är så konstigt och så synd att många påverkas så olika av såna här preparat, (förutom concerta då, det är sällan man hör något positivt från dom, eller har någon positiv erfarenhet). Dels blir det svårt om man går på samma medicin men inte får samma doser utan någon egentlig anledning. Dels är det ju bara att börja om på ruta ett igen på nästa medicin efter Elvanse eller? Hur många preparat finns det egentligen?
Citera
2014-12-12, 17:50
Medlem
masterior26s avatar
Går det bra att snorta Lisdexamfetamin för att få snabbare effekt? Jag hört från folk att det går bra och att det inte gör det, så finns det någon här som kan ge ett riktigt svar?
Citera
2014-12-13, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterior26
Går det bra att snorta Lisdexamfetamin för att få snabbare effekt? Jag hört från folk att det går bra och att det inte gör det, så finns det någon här som kan ge ett riktigt svar?

Nej, det ska inte vara möjligt då lisdexamfetamin måste nå magen innan det kan omvandlas till dexamfetamin.
Citera
2014-12-13, 19:28
Medlem
gulligumsans avatar
Ok Elvanse var verkligen... jättekass Hade förväntat mig att de skulle funka lite bra allafall.
Men här sitter jag två veckor senare 4kg tyngre, omotiverad, olidligt trött och ostabil.

Trist, hoppas på att methylfenidate ska hjälpa mig igen ist.

Men jag undrar kring elvanse. Får man en lättar AT när man går av den? Även om de är en liten dos? Jag trappade ner från 50 till 30 på två dagar sedan skulle jag ha vart helt utan i två dagar men jag sket i det och hoppade på ritalin direkt.
Ger så små doser lättare AT?
Eller är det "skiten" i gatuamfetamine som ger AT? Eller är det själva dexamfetaminet?
Citera
2014-12-14, 08:34
Medlem
Citat:
Ok Elvanse var verkligen... jättekass Hade förväntat mig att de skulle funka lite bra allafall.
Men här sitter jag två veckor senare 4kg tyngre, omotiverad, olidligt trött och ostabil.

Trist, hoppas på att methylfenidate ska hjälpa mig igen ist.

Men jag undrar kring elvanse. Får man en lättar AT när man går av den? Även om de är en liten dos? Jag trappade ner från 50 till 30 på två dagar sedan skulle jag ha vart helt utan i två dagar men jag sket i det och hoppade på ritalin direkt.
Ger så små doser lättare AT?
Eller är det "skiten" i gatuamfetamine som ger AT? Eller är det själva dexamfetaminet?
Hur kommer det sig att du gick upp i vikt? Ångeståt du eller så? Det är ju sällan en medicin i sig ger viktuppgång eller viktnedgång, däremot kan ju medicin ge biverkningar som gör att man äter mer eller mindre än man gjorde tidigare och på så vis förändras vikten.
Citera
2014-12-14, 13:55
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av champinjonstuvning
Hur kommer det sig att du gick upp i vikt? Ångeståt du eller så? Det är ju sällan en medicin i sig ger viktuppgång eller viktnedgång, däremot kan ju medicin ge biverkningar som gör att man äter mer eller mindre än man gjorde tidigare och på så vis förändras vikten.

Ja precis Inte medicinen i sig. Utan den gjorde att jag blev så våldsamt trött och irriterad och omotvierad så jag bara tryckte i mig hur mycket gluten och socker som helst varje dag. De va nästan de enda jag kände glädje i.
Nu två dagar på ritalin. MYCKET BÄTTRE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in