2015-01-18, 14:20
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Svag ateismen: X tror inte ( att Gud finns)
Stark ateismen: X tror( att Gud inte finns)

Tack wikipedia.

Next!
Citera
2015-01-18, 14:20
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Som sagt, jag förklarade för dig vad religion betydde, vilket motsäger din definition som du vill konstruera.

Vad förstår du inte av engelskan: Carefully consider? Är du med på det eller inte?
Citera
2015-01-18, 14:22
Medlem
Jag skulle vilja veta vad exakt vad en ateistisk tro innebär? Alltså inte vad en ateist inte tror på,det vet vi ju redan... Kan någon som hävdar att ateism är en religion svara på den frågan? Jag vill ha konkreta exempel som ingår i den ateistiska tron.
Citera
2015-01-18, 14:24
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag skulle vilja veta vad exakt vad en ateistisk tro innebär? Alltså inte vad en ateist inte tror på,det vet vi ju redan... Kan någon som hävdar att ateism är en religion svara på den frågan? Jag vill ha konkreta exempel som ingår i den ateistiska tron.
Kolla på ateismen.se så får du lite information om saken.
Citera
2015-01-18, 14:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Ateister grundar sig endast i tankens potential och vetenskap. De förnekar då all övrig subjektiv verklighet som inte kan överföras till en annan person. Det kallas för trams enligt dig. Där har du en bra bild av hur arrogant person du är. Faktum är att de flesta ateister har den här inställningen du de får en ego-reaktion när något tas upp som de inte förstår sig på. De klarar inte av att inte vete något.

Strawman.

Citat:
För övrigt så förnekar du tanken att försöka förstå sig på livet/universum genom sitt egna medvetande (meditation och själv-reflektion/observation) som ett komplement till vetenskaplig förståelse.

Jag har haft nöjet att delta i religionsdebatten sida-vid-sida med Sepiritz i flera år. Och jag har vid ett flertal tillfällen inkluderat mitt eget mediterande i debatten ... UTAN att Sepiritz har kritiserat detta.

Alltså en strawman mer.

Citat:
Vetenskapsmän som uppfinner utan att vara religiöst eller spirituellt mogna gör sina uppfinningar till kemvapen, biologiska vapen, atombomber och liknande. Men ja förklara varför vetenskapsmän gör sådant! Vetenskap verkar vara oförmögen att skapa goda människor.

Vetenskap är inte ett etisk system.

Så: Falsk dikotomi.

Citat:
Dessutom så är det falskt att ateism löser massa problem.

Nja; VILL du inte se fördelerna, så vill du inte.

Citat:
Många av dagens problem beror på icke-religiösa grunder. Etniska, nationella, ekonomiska, sociala, psykologiska, rädsla, våld, maktbegär. Man kan se två ateister hata varandra lika mycket som två troende.

Citat:
Att tro att ateism tar bort religiösa konflikter är en illusion.

Det är emå inget fel på "VETTIG" teism. Det är ni påpdyvlande teister som ställar till det.
Citera
2015-01-18, 14:28
Medlem
SnobbenLs avatar
Byt ut ordet ateism och tro mot likvärdiga synonymer så blir det uppenbart att frågan är överflödig och därmed kan ingen "vinna" diskussionen. Det är som att fråga, vilken färg smakar godast. Det är helt enkelt en ofullständig fråga utan poäng

Några exempel:

Antagandet att Gud inte finns är INTE en övertygelse.

Man kan INTE hävda att det är ens personliga åsikt ifall man anser att gud inte finns.

Om man tror att gud INTE finns, så är det inte ens personliga åskådning.
Citera
2015-01-18, 14:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Religion har inte kontroll i merparten av världens stater då ett politiskt system är inrättat. Du kan knappast säga att Ukraina-krisen beror på religion. Ändå krigas det där. Så jag ser inte hur du kan påstå att man undviker problem.

Falsk dikotomi.

Citat:
Religion är ingen fantasi som du fortfarande tror. Religion är att förstå sig på sanning. Ateister nöjer sig med verklighet.

Verkar som ytterligare en falsk dikotomi. Förtydliga gärna.

Citat:
Om man ska uttrycka sig matematiskt så spänner verklighet ett vektorrum där sanningen är ett delrum till det vektorrummet.

Semantisk akrobatik och falsk analogi.
Citera
2015-01-18, 14:30
Medlem
SnobbenLs avatar
Här ser ni mina barnsligt enkla exempel på att ateism är en "tro" .. uppfattning i frågan.

Men det ts menar är att gudstro är något annat än en åsikt.

Ordet tro kan betyda lite olika för olika personer men tekniskt sett så är allt man antar utan bevis en tro. Jag tror att jag kommer vakna imorgon. Vem vet, jag kanske dör på väg hem från jobbet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Kolla på ateismen.se så får du lite information om saken.
Nä,står inget där om vad ateister tror på. Bara vad dom inte tror på och vad ordet ateist betyder. Stod inget om någon helig skrift för ateisterna. Inga budord. Ingenting. Jag börjar faktiskt misstänka att ateism inte är en religion.....
Citera
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om den inte kan förklaras, hur vet du då vad sanningen är? Avancerad navelpillning?

Hur vet du att E=mc^2? Ligger det i naveln? Sanningen vet man i hjärnan. Det är absurt av dig att påstå att verbal kommunikation ska kunna förklara religiösa upplevelser? Verbal kommunikation är väldigt primitivt då det bara överför symboler baserat på 20-30 olika ljud som produceras i talorganet. Hur ska det kunna förklara djupa sanningar för en trångsynt jävel som dig?

Citat:
Det har du inget som helst belägg för.

Behöver jag inte ha heller. Men ja, du kanske inte är medveten om att du är gjord av materia utan bara är medveten av abstraktionen av det i en pytteliten del av din hjärna. Inte konstig att du inte är med på noterna. Vad är falskt i det? Är du inte gjord av universums beståndsdelar? Det du är gjord av finns i alla stjärnorna när du kollar ut över natthimlen.

Citat:
Säger foliehatten. Din åsikt är baserad på strunt. Åter igen presenterar du dina fantasier som verklighet.

Okej, när ska vetenskapen förklara varför folk tillverkar kärnvapen varför vill folk kriga mot varandra trots att de är gjorda av samma materia, har samma identitet? Om jag pratar strunt kan du bevisa varför folk lever som de lever ur ett vetenskapligt perspekiv? Att ha teorier och spekulationer som är observationer av vad som försiggås kan inte kallas för strunt förrän du själv kan förklara det.
Citera
2015-01-18, 14:31
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Vetenskap är att inte låta gud bestämma, när människan själv tager naturen till sitt verktyg, är gud ur spel. ja.

skulle det kunna ens tolkas till en tro ?

isf, vad är maslows behovstrappa då? ahr det med gud att göra, om... var i skalan? först? sist? hela vägen från navelsträngen? vem nu maslow med anhang var förstås.

och skinner tack, samt resterande 318 gudar på jorden att klassa, först och främst barn.

fråga barn, om de vill suga tutte eller om de föredrar vaggvisan före maten.

de skiter i sagan, är stenhårt fokuserade på mat och trygghet, gud ger trygghet? ja på bankkontot, ingen annan stans.
punkt.
Citera
2015-01-18, 14:32
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nä,står inget där om vad ateister tror på. Bara vad dom inte tror på och vad ordet ateist betyder. Stod inget om någon helig skrift för ateisterna. Inga budord. Ingenting. Jag börjar faktiskt misstänka att ateism inte är en religion.....

ateism är inte en religion. Ateism är en tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in