2015-01-18, 10:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Du har kommit så långt, men fortfarande vet du inte vad religion är trots att wikipedia ger det in your face.

Men jaja, du är duktig som vet vad etymologi är i varje fall.

Som sagt, jag förklarade för dig vad religion betydde, vilket motsäger din definition som du vill konstruera.
Citera
2015-01-18, 10:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
OJ du har slutat tro på en vit död man.
Vilken död vit man har med ateism att göra? Vad har du nu inbillat dig.

Citat:
Har inte hävdat att mormoner och scientologer söker sanning. Religion är för det mesta en falsk institution. kristendom, islam, buddism, scientologi, new age, mormonism osv...eftersom den är organiserad och därav korrupt. Sanningen kan inte förklaras.
Om den inte kan förklaras, hur vet du då vad sanningen är? Avancerad navelpillning?

Citat:
Men vad jag menar är att religion har en djupare etymologisk mening som har en rotad validitet som ingen kan skaka bort. Det religiösa sinnet har mycket mer potential än vetenskapsmannens sinne.
Det har du inget som helst belägg för.
Citat:
Vetenskap kan bara förklara en del av verkligheten medan människan eftersom denne är gjord av materia och en del av kosmos har av goda skäl möjlighet att förstå sig på universum intuitivt, religiöst och fundamentalt.
Du ställer fakta mot fantasi och anser fantasi bättre för att den förklarar mer? Men falska förklaringar är inga förklaringar så din jämförelse är kass.
Citat:
En sådan upplevelse påverkar ens liv direkt. Vetenskapsmän kommer fortsätta skapa nya vapen tills vi utrotas. Till människan och maskinen går ihop. Vetenskapsmän tror att det är ändamålsenligt. Men det är det inte.
Säger foliehatten. Din åsikt är baserad på strunt. Åter igen presenterar du dina fantasier som verklighet.
Citera
2015-01-18, 10:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Och arbetarklassen är nobla människor enligt dig? idioter som dräglar på kontoret varje dag för att kunna köpa saker de inte behöver för att imponera på människor på de inte tycker om? Så att de kan bygga upp en falsk identitet för att de är rädda att vara ärliga,originella och fria från samhällets tentakler?

Du tror att jag bryr mig om dessa idioter inte håller med mig om djupt filosofiska tankar?

Oj, vilken fullständigt korkad generalisering. Dina tankar är djupt filosofiska? Ja allt är väl relativt.
Citera
2015-01-18, 11:00
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Herz|51925468]
Citat:
Ursprungligen postat av soligt

Och arbetarklassen är nobla människor enligt dig? idioter som dräglar på kontoret varje dag för att kunna köpa saker de inte behöver för att imponera på människor på de inte tycker om? Så att de kan bygga upp en falsk identitet för att de är rädda att vara ärliga,originella och fria från samhällets tentakler?

Du tror att jag bryr mig om dessa idioter inte håller med mig om djupt filosofiska tankar?
Vet du att jag klassar inte "människor" som du, då jag inte spekulerar i politiska termer under studier eller arbete/jobb/kneg/taganden/plikt/ärende/aktivitet : för mig är det ovidkommande vilka spöken du håller dyrbara och dyrbarast : för andra vad jag märkt är det uppenbart av yttersta vikt och t.o.m prioriterat.

Evidens för spöken.. går under paranormal iver att upprtthålla, försöka, hålla status med sin spökdyrkan så bön under arbete, nej det ser jag som inadekvat.

Teologi, utnyttjar man demokratisk parlamentarism, åt införandet av hårdför teo (s,k) krati, ska man veta hur ens fötter och händer huvud och hjärta är uppköpt. Det är avtal på en arbetsmarknad, också om så det kan handla om entrepenörsskap AB Jag-och-mitt-spöke/gud.

Dock fungerar inte rättvisa och jämlikhetsarbete, åh förlåt... jobb.... riktigt så gudligt.

Att så många ändå ser det som självklart att jag-är-jag och därmed har-jag-inget-ansvar-i-samhället, får stå för de saudi-trogna.

Så olika arbetsgivare, olika kriterier. Har du en mulla bakom förhandlingsbordet, ska du kunna be om ersättning i form av mer lön utifrån att inte få be 23 gånger om dygnet?

då är det klok politik med religionen/din spöktro?
Citera
2015-01-18, 12:06
Medlem
SnobbenLs avatar
[quote=Honey.B.Blue|51927480]
Citat:
Vet du att jag klassar inte "människor" som du, då jag inte spekulerar i politiska termer under studier eller arbete/jobb/kneg/taganden/plikt/ärende/aktivitet : för mig är det ovidkommande vilka spöken du håller dyrbara och dyrbarast : för andra vad jag märkt är det uppenbart av yttersta vikt och t.o.m prioriterat.

Evidens för spöken.. går under paranormal iver att upprtthålla, försöka, hålla status med sin spökdyrkan så bön under arbete, nej det ser jag som inadekvat.

Teologi, utnyttjar man demokratisk parlamentarism, åt införandet av hårdför teo (s,k) krati, ska man veta hur ens fötter och händer huvud och hjärta är uppköpt. Det är avtal på en arbetsmarknad, också om så det kan handla om entrepenörsskap AB Jag-och-mitt-spöke/gud.

Dock fungerar inte rättvisa och jämlikhetsarbete, åh förlåt... jobb.... riktigt så gudligt.

Att så många ändå ser det som självklart att jag-är-jag och därmed har-jag-inget-ansvar-i-samhället, får stå för de saudi-trogna.

Så olika arbetsgivare, olika kriterier. Har du en mulla bakom förhandlingsbordet, ska du kunna be om ersättning i form av mer lön utifrån att inte få be 23 gånger om dygnet?

då är det klok politik med religionen/din spöktro?

Du verkar fan sjuk i huvet.
Citera
2015-01-18, 12:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=SnobbenL|51928086]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

Du verkar fan sjuk i huvet.
Tillämpad religion, det du inte behärskar.

väx upp med dig, eller jobba med dig ist. för att idiomatisera språk. riktigt så akademisk är du inte,

kriterie, betyder liksom inte krita.
Citera
2015-01-18, 13:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Propagandaindustrin (eliten) har lyckats väl i att sprida "ateismen" i världen, i synnerhet Sverige.

Det är ingen konspiration.

Citat:
En tro på ingenting, ...

Som är? Exempel istället för postulat, tack.

Citat:
etc. gör väl vägen mot kommunismen bredare.

Nej.

Citat:
Var och en blir istället sin egen, värdelösa gud som gör som han vill - han har ju ingen att svara till förutom staten.

Din snuttefiltism och underkastelses-teologi passar kanske dig. Men du är inte mall för andra.

Citat:
Samtidigt så finns det andra som hycklar förstås, inkl. de som påstår sig vara djupt troende men som ändå får igenom sina krav eftersom "ateisterna" skiter i vilket.

Varemot DU har"sanningen" (ironi).
Citera
2015-01-18, 13:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Jag säger bara samma sak i varje inlägg - att ateism är en tro.

Visst: "Det bara är så"-mässande.

Citat:
Det är ju ateisterna, eller de så kallade ateisterna som har störst problem. Om inte annat så hörs de ropa från hustaken hur troende har fel och hur korkade de är.

Det är pådyvlande teister som är korkade. "Vettiga" teister har jag för min del i stort sett inga problem med.
Citera
2015-01-18, 13:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Kristen:

-Tror du på gud?

Atteist:

- Nej.

Kristen:

Hur kan du veta att gud inte existerar?

Atteist:

Det kan jag inte

Kristen:

-Men du sa ju nyss att han inte finns

Atteist:

Nej, jag sa att jag inte tror att någon gud finns. Jag sa aldrig att jag vet att min tro stämmer. Men utan bevis är det ologiskt att tro på en 2000 år gammal bok, enligt mitt synsätt.

Kristen:

Men gud finns, det står i bibeln att gud finns.

Atteist:

Men jag TROR ju inte på bibeln säger jag!

Kristen:

Jaha, så nu är atteismen en tro?

Atteist:

Nej för helvete!!

Kristen:

Varför säger du att det är din tro då?

Atteist: För att det jag tror ÄR MIN TRO!!!

Kristen:

Men du tror ju inte på gud.

Atteist:

Ok, som du vill. Min tro är ingen tro

Strawman och semantisk akrobatik.
Citera
2015-01-18, 14:12
Medlem
goran744s avatar
Svag ateismen: X tror inte ( att Gud finns)
Stark ateismen: X tror( att Gud inte finns)
Citera
2015-01-18, 14:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Religion är att försöka lära sig, reda ut.

Och ofta istället ett försök på att konstruera snuttefilts-svar på den potentielle religiösas egen existentielle ångest.

För vissa människor kan snuttefiltism vara en existentiell hjälp, men om en sån snuttefiltism blir pådyvlande är det en mental störning med missionshysteri av semantik-akrobatisk konstruerade pseudo-världsbilder som stoppas ner i halsen på andra.

Citat:
Att vara en lycklig person är ett djupt religiöst ämne. Olyckliga personer skapar destruktion och konflikter i samhället. Religiösa personer är seriösa i strävan att etablera en frisk värld som är fri från konflikter och destruktion. En rätt så naturlig aspiration som många människor saknar då de bara förlitar sig på sitt intellekt, de inser inte att det är intellektet som skapat problemen från början.

Alltså det vanliga anti-intellektuella/anti-logiska trams, där objektiv logik ersättas med högst subjektiva teist-pådyvlar "verktyg" såsom emotioner, "inre andliga kompasser", "snacka med 'gud', blind tillitt till mytologiska manueler etc.

Förtydliga gärna hur du anser att subjektivitet skulle kunne öka samförstånd?

Citat:
Istället tror de att de hjälper av att tänka mer. Men du är väl bara intresserad av artificiell stimulans och tror att lycka är något eget som du har för dig själv.

Strawman.

Citat:
Lycka är självklart något man själv hittar. Ingen kan ge dig det. Som jag sade: religion för mig är begränsat till dess originella betydelse, inte som en del av filosofiska idéer och fantasier.

Så du har egentligen ingenting relevant att säga om ateism, men passar bara på att predika lite.
Citera
2015-01-18, 14:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Svag ateismen: X tror inte ( att Gud finns)
Stark ateismen: X tror( att Gud inte finns)

Tackar för den vaga retorik och plattityd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in