2015-01-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Du ägnar dig åt både strawman och trams.

Inte alls. Jag påstår att ateism är en tro/antagande samt att det är ett ställningstagande. Kan man som s.k. ateist inte bevisa bortom allt rimligt tivel att Gud inte finns (och jag ger inte in i tramsiga ordlekar) så kan man omöjligen vara ateist. Det går inte ihop. Det enda som går ihop är att man tror.
Citera
2015-01-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Inte alls. Jag påstår att ateism är en tro/antagande samt att det är ett ställningstagande. Kan man som s.k. ateist inte bevisa bortom allt rimligt tivel att Gud inte finns (och jag ger inte in i tramsiga ordlekar) så kan man omöjligen vara ateist. Det går inte ihop. Det enda som går ihop är att man tror.

Ok. Du påstår något som är felaktigt. Då vet vi.
Citera
2015-01-17, 17:02
Medlem
Citat:

Efter som det är en helt hemmabyggd definition så är den fullständigt ointressant.

Det är och förblir en omöjlighet att bevisa en icke-existens, begriper du inte detta så är du helt hopplös.
Citera
2015-01-17, 17:03
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
När man inte skänker gud tankar el. känslor, hur menar du då att man ANTAGER? öht något om "gud" ?

han är ju iaf inte min skapare, skulle han, då skulle han lyssnat på mig, det vart lika tomt som ett äggskal, för individer med erfarenheter, behöver inte bevisa för sig att det finns en kyckling i ägget och tvunget knäcka ägget för att bevisa för sig att tomhets-konstaterandet veeeeeeeeerkligeeeen, var inte-tomt.

Citera
2015-01-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Ateism är alltså avsaknad av tro, man inte ens ägnar sig åt att skänka tankar åt Gud.

Det finns ingen vuxen s.k. "ateist" som har levt hela sitt liv utanför all form av kontakt med ämnet "liv efter döden". Däremot så har han gjort ett val och tror att det inte finns liv efter döden. Tror alltså. Inte vet.
Citera
2015-01-17, 17:05
Medlem
Citat:
Efter som det är en helt hemmabyggd definition så är den fullständigt ointressant.

Det är och förblir en omöjlighet att bevisa en icke-existens, begriper du inte detta så är du helt hopplös.

Hemmasnickrad över diskbänken eller professionellt behandlad på labb har ingen betydelse för vad jag säger - att ateism är en Tro eller ett antagande i bästa fall, att Gud inte finns. Resten är trams och ordlek.
Citera
2015-01-17, 17:07
Medlem
Citat:
Det finns ingen vuxen s.k. "ateist" som har levt hela sitt liv utanför all form av kontakt med ämnet "liv efter döden". Däremot så har han gjort ett val och tror att det inte finns liv efter döden. Tror alltså. Inte vet.

Vad har det med Gud att göra? Det är av förklarliga skäl rätt svårt att veta vad som händer efter döden, allt pekar dock på att vi, hör och häpna dör, det tar slut, finito och så vidare. Vad detta nu har med religion att göra är obegripligt.
Citera
2015-01-17, 17:10
Medlem
Citat:
Hemmasnickrad över diskbänken eller professionellt behandlad på labb har ingen betydelse för vad jag säger - att ateism är en Tro eller ett antagande i bästa fall, att Gud inte finns. Resten är trams och ordlek.

Hemmasnickrad och felaktig då. Att du inte begriper det det mycket MYCKET enkla faktum att man kan säga -Jag tror inte på någon gud och samtidigt inte veta hur vida det existerar någon gud, ja det säger en hel del om din uppenbart begränsade intellektuella kapacitet.

Det säger dock, tack och lov, inte ett ord om oss ateister.
Citera
2015-01-17, 17:10
Medlem
Citat:
Vad har det med Gud att göra? Det är av förklarliga skäl rätt svårt att veta vad som händer efter döden, allt pekar dock på att vi, hör och häpna dör, det tar slut, finito och så vidare. Vad detta nu har med religion att göra är obegripligt.

Exakt (det fetstilta). En tro alltså.

Religion har ingenting med saken att göra. Det är fortfarande en tro hos var och en. Man behöver ingen religion för att tro på Gud. Den enda gången vore väl i så fall att man väljer att tro på "rätt" Gud.
Citera
2015-01-17, 17:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du jonglerar med bevisbördan och vet tydligen inte vad källgranskning är.
Citera
2015-01-17, 17:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Att du upprepar din strawman gör den inte legitim.
Citera
2015-01-17, 17:13
Medlem
Citat:
Hemmasnickrad och felaktig då. Att du inte begriper det det mycket MYCKET enkla faktum att man kan säga -Jag tror inte på någon gud och samtidigt inte veta hur vida det existerar någon gud, ja det säger en hel del om din uppenbart begränsade intellektuella kapacitet.

Det säger dock, tack och lov, inte ett ord om oss ateister.

Du kan kalla mig för vilka namn du vill. Det förändrar ingenting. Ateism är en tro, ett ställningstagande där man utgår ifrån att en Gud inte finns. Var och en gör det av egna, personliga skäl, t.ex. att inte behöva svara till någon för sina gärningar. Man bara lever, och dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in