Citat:
Ursprungligen postat av genomond
Nej, och deras uppförande är därför inte slumpmässigt enligt din den defintion av slump som du presenterade ("en händelse som sker utan diktering av naturlagar"). Om du menar att deras uppförande är slumpmässigt får du vackert lov att snygga till din definition.
Elektroner rör sig utan påverkan av den svaga kraften och makro-gravitation. Det finns ett område som är extremt hypotetiskt och det är kvant-gravitation. Om det är nånting som dessa elektroner styr sig efter så är det en naturlag som inte har inverkan på makrokosmos.
Jag uttryckte mig kanske utan att tänka efter, elektroner kanske inte alls har en sannolikhetsvåg, utan även den är dikterad av mikro-natuetoderlagar, men det är inget som pekar på några absoluta system.
Citat:
Nej. Du frågade efter en händelse som varken var slumpmässig eller tillverkad. Varande är ingen slump, vi flimrar inte in och ut ur varande efter några slumpmässiga regler. Det du pratar om är att äpplet börjar existera av en slump, men då missförstår du helt enkelt svaret. Äpplet behöver inte börja existera, om dess varande är den första händelsen KAN det inte börja existera, eftersom händelsen "äpplet började existera" då skulle vara den första händelsen.
Ett varande är ett stadie, ett stadie har en funktion som i sin tur härstammar ifrån ett annat stadie... Så funkar allting vi känner till, och det är en grundpelare för vetenskap överhuvud taget. Man kan ju spekulera i att det existerar förhållanden som vi aldrig kan greppa för att dom vare sig innefattar energi eller förändring, men då är det ju så att vi aldrig heller kommer finna svar på dom frågorna.
Jag är lite mer inställd på att det finns metoder att forska i alla initial-tillstånd.
Sen är det inte alls så att det måste vara en "händelse" om nånting bara är för att det är, så har vi bara en definition för det, och det är slump, en slump är inte bara en händelse, men ett värde som inte har orsak.
"äpplet existerade sen började världen" betyder att världen började av en ren slump.
Citat:
Problemet är att vi i princip sitter och gissar om vad som skedde när universum började existera, genom att filosofiskt granska vad som borde vara "rimligt" eller "orimligt", och att vi egentligen, om vi ska vara ärliga, borde inse att vad som än hände när universum började existera så har vi inte en susning om vad som är rimligt eller orimligt "innan" universum började existera. Det handlar om tillstånd som är så främmande för oss att våra koncept om vad som är rimligt och orimligt inte fyller någon som helst funktion.
Möjligt att det är så, men jag tror och hoppas inte att så är fallet, jag tror att förändring är början.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad jag kan se, då sägar vi det samma. Men du kanske kan se skillnader? Tacksam för att få dom accentuerade (~framhävde) i så fall.
Ja jag hoppas inte min syn på detta är helt orelevant men jag känner att initialtillståndet och reglernas "hemmaboning" är extremt intressanta.
Så vart kommer reglerna ifrån? Är det nånting som följer med från ett tidigare stadie utanför vårat universum? Eller är det nånting som är invävt i verkligheten? Våran värld är abstrakt och vi ser att bara man ger datorer enkla ettor och nollor så kan vi skapa vad som helst, vi kan skapa galaxer i en dator simulation genom att endast ge det liknande premisser från vårat universum utan att behöver simulera kvantkosmos eller initialtillstånd, det räcker med att ettor och nollor själva får arbeta utifrån en handfull regler. Det kan ju betyda att verkligheten har förmåga att genom symmetri skapa nya regler.
Detta betyder att allting är möjligt, det gäller bara att sy ihop rätt komplexitet. Dvs du kan ha superkrafter, du kan kanske med tanken bli osynlig. Om det nu inte finns en definition på våra regler som fungerar som spärrar. Dvs att
Reglerna bestäms vid universums början och när vi ser en komplexitet skifta till ett konstant mönster tex materia, energi, förändring, rörelse osv, så följer det i princip en ritning, det kan inte bli vad som helst utan det blir det som universum kan tillåta genom sin abstrakta verklighet..
Skitsvårt att förklara.. Men jag ser det som att reglerna som skapar det vi ser i kosmos antingen är förutbestämt genom att det kanske är ärvt eller att det sitter i mönster som uppstår av materia och energi. Och det är väl lite mer Holistisk syn.
Citat:
Är det en korrekt gissning, att du med orden "våran värld" syftar på den observerbara del av kosmos? T.v. användar jag denna gissning som underlag.
Nja jag tänker snarare hela våran abstrakta verklighet typ. Hela vårat universum om man så vill.
Citat:
Jag är ännu mera osäker på, vad du menar med "jag måste ha som utgångsläge...etc...."modersvärld" ".
Ja för att jag ska kunna spåna alls i det här måste jag ha nått utgångsläge. Som i det här fallet att vårat universum är så olikt nått initialare tillstånd att det inte går att tex applicera nån slags logik.
Jag tror att logik alltid går att applicera på vilken slags verklighet som helst.
Citat:
Och givetvis den essentiella frågan: Vad är 'vägen' från det observervara kosmos till denna modersvärld, vilken 'bro' byggar du emellan dom? (526 brukar iblant sammanfatta detta i 'förklaringen': 'Förnuft'.....vilket är ett icke-svar).
Vårat universum bygger på regler, abstrakta regler, och absoluthet. Därför tror jag att det härstammar från en "plats" om man vill se det så, eller ett stadie, som även det har energi och förändring. Nu börjar detta bli tjatigt, men det blir så många stycken att jag blir förvirrad och mina svar blir sämre och sämre haha....
Citat:
Som exempel: Den vanliga versionen av Intelligent Design (som jag t.v. inte påstår är helt identisk med vad du sägar) FALLAR ju på inklusionen av 'logik' i 'bevisföringen'.
Inte mer än slump, orsak eller varande. Isåfall vill jag ha nått resonemang om det.
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Som jag ser det, är det en orsak bakom så var det orsaken som var det första. Eller om orsaken var att det fanns en möjlighet för universum att skapas och den möjligheten "tillät" universum att skapas(Inte som i skapas av en Skapare nu). Hur skulle en singularitet med oändligt låg entropi göra det mer logiskt att allt är ett? Det är det hoppet jag inte förstår.
Om orsaken är den första är den en slump. Vad kom först, orsak eller verkan. Ja det är ju verkan som isåfall kom först, en verkan av "ingenting" = slump.
Angående singularitet så handlar det bara om vårat universums initiala tillstånd. Om allting var 1, så är allting släkt. Precis allting som du ser har vart i samma punkt. Men nu är det förbannat olikt "sig själv".
Citat:
Blir det inte matematik av det just för att vi har lyckats beskriva reglerna matematiskt?
Vilka är dom här principerna? Är det ett annat namn för de 4 grundkrafterna (Stark/svag kärnkraft, elektromagnetisk kraft och gravitation) eller är det mer grundläggande än så?
Vilka är dom här principerna? Är det ett annat namn för de 4 grundkrafterna (Stark/svag kärnkraft, elektromagnetisk kraft och gravitation) eller är det mer grundläggande än så?
Visst är det så, matematik funkar som "språk" för att världen är abstrakt och konstant. 1+1 är alltid 2. Och jag skulle vilja tro att det är mer grundläggande, det känns som att våra naturlagar redan är för komplicerade och funktionella för att vara nån slags grundläggande kraft. Dom känns snarare konstruerade, eller evolverade.
Citat:
Är intelligens då nånting särskilt eller är det en fördel bland andra? Det finns fåglar som är väldigt intelligenta (speciellt i förhållande till sin hjärnstorlek), är dom nått speciellt med eller har det satts en gräns mellan intelligens bland andra djur och intelligens hos oss?
Nej intelligens skulle vara nått lika fundamentalt som gravitation, eller rörelseenergi. Därför iallafall verkar vissa kunna se det som en lika fundamental kraft som nått annat, som en av krafterna i universums beynnelse.
Citat:
Vad räknar du som knytpunkter i kosmos? Har aldrig förstått liknelsen mellan hjärnan och kosmos.
Tittar man på nervanknytningar i hjärnan och jämför dom med kosmos materia så ser nätverket nästan identiskt ut, dvs där gravitation har mest påverkan ser allting ut som ett mönster från ett stort perspektiv. reduktionistiskt sett är det knappt nån skillnad på det och nervbyggnaden i våran kropp.
Citat:
Tja... energi manifesterar sig som kvarkar, vissa kvarkar passar ihop och skapar atomer, vissa av dessa atomer fusionerar och skapar nya atomer som har andra möjliga interaktioner än de förra atomerna.
Precis, och det är dikterat av våra naturlagar.
Citat:
Holism har jag ingen egentlig erfarenhet av så jag har problem med att sätta in mig i det tänket.
Men om vi är mer än summan av delarna, måste inte allt levande också vara det då? Och vad består detta "mer" av? Själ?
Men om vi är mer än summan av delarna, måste inte allt levande också vara det då? Och vad består detta "mer" av? Själ?
Tex ett politiskt parti, när du får en mängd medlemmar så får du ett parti, en medlem gör inget parti.
Sen kan man applicera det på annat, kanske på medvetenhet, när du får en speciellt komplexitet så uppstår en självmedvetenhet, är det en illusion? Det borde det va om vi ser på det reduktionistiskt, ser vi determinerat på det så är det ännu tydligare att det skulle vara en illusion.
Men om vi applicerar holistiskt tänkande på det så skulle det vara så att ett nytt värde uppstår, det blir så komplext att det blir större än sina delar och "den får liv och börjar leva" status. Behöver inte vara oförklarbart, men det betyder att det finns antingen naturlagar eller principer vi inte känner till än.
stöööön xD
Vart mycket blabb nu, känner att jag skriver väldigt förvirrande men jag kan inte hjälpa det, måste lida av nånting då jag får väldigt svårt att hålla tråden när jag ska försöka förklara på djupet.. Lär snart börja posta material istället jag läst.
mvh
Sluta trolla och försvinn, tack.